اسپید دیمن، سریع‌ترین خودروی جهان با پیشرانه درون‌سوز پیستونی

سه‌شنبه 13 آذر 1403 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Speed-Demon-2
اسپید دیمن با پیشرانهٔ 3155 اسب بخاری V8، با ثبت رکورد 756 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی جهان با موتور پیستونی محسوب می‌شود.
تبلیغات

درحالی‌که بوگاتی شیرون سوپراسپرت 300+ با رکورد 490 کیلومتر بر ساعت سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان و Thrust SSC با سرعت 1228 کیلومتر بر ساعت سریع‌ترین خودروی جهان محسوب می‌شود، دراین‌بین، خودروی رکوردشکن دیگری هم وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. این خودرو اسپید دیمن نام دارد و سریع‌ترین خودروی جهان با پیشرانهٔ پیستونی محسوب می‌شود. این خودرو در سال 2020 در دریاچهٔ نمک بونویل توانست به سرعت 756 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در ادامه خواهیم دید که اسپید دیمن چطور با یک پیشرانهٔ V8 توانست به چنین سرعتی دست یابد.

کپی لینک

شروع داستان

داستان اسپید دیمن در سال 2010 آغاز شد یعنی زمانی که «جورج پوتیت» تصمیم به شکستن رکورد سریع‌ترین خودروی جهان با پیشرانهٔ پیستونی گرفت. اولین تلاش برای این کار با پیشرانه‌ای بر اساس بلوک آلومینیومی موتور 4.9 لیتری هلفایر صورت گرفت که توسط «کنی دات‌وایلر» ساخته شد. آن‌ها نهایتاً در هفتهٔ سرعت بونویل 2011 به سرعت 685 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کردند و رکورد سریع‌ترین خودروی مجهز به موتور پیستونی جهان را شکستند. پس‌ازاین، اسپید دیمن در سال 2012 با دستیابی به سرعت 706 کیلومتر بر ساعت، رکورد جدیدی را به ثبت رساند و نهایتاً در سال 2020 موفق به ثبت رکورد 756 کیلومتر بر ساعت شد.

دات‌وایلر با استفاده از پیشرانهٔ بلوک بزرگ شورلت توانسته اسپید دیمن را به چنین سرعت فوق‌العاده‌ای برساند درحالی‌که در ابتدا به دلیل اندازهٔ این موتور تمایلی به استفاده از آن نداشت. وی معتقد بود یک موتور V8 بزرگ برای خودرویی باریک، تک‌نفره، سبک‌وزن و موشکی مناسب نیست ولی توانایی چشمگیر نسخه‌های جدیدتر این موتور، نظر دات‌وایلر را تغییر داد. بدین ترتیب، بلوک موتور از آهن گرافیت فشرده ساخته شد تا برای تجهیز به توربوشارژرهای بوست بالا مناسب شود. این آلیاژ مقاومت بلوک موتور را بدون افزایش وزن نسبت به بلوک چدنی دو برابر می‌کند. جورج پوتیت پس از ثبت رکوردی دست‌نیافتنی با خودروی پیستونی، امیدوار بود در تلاش‌های بعدی بتواند به مرز افسانه‌ای 500 مایل بر ساعت معادل 800 کیلومتر بر ساعت برسد ولی درگذشت وی در جولای 2024 در سن 75 سالگی، به این برنامه‌ها پایان داد. البته تیم اسپید دیمن هنوز امیدوار است بتواند به چنین رکوردی دست پیدا کند.

کپی لینک

ویژگی‌های اسپید دیمن

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، رکورد سریع‌ترین خودروی جهان در اختیار Thrust SSC با سرعت 1228 کیلومتر بر ساعت است ولی این خودرو با استفاده از موتورهای جت هواپیما موفق شد به چنین سرعتی دست پیدا کند درحالی‌که اسپید دیمن این کار را با استفاده از پیشرانهٔ درون‌سوز پیستونی معمولی انجام داده است که نیروی آن مثل خودروهای عادی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. به همین دلیل است که رکورد اسپید دیمن اهمیت بالایی دارد. در این خودرو هیچ نیروی کمکی الکتریکی، موتور توربینی یا بوستر موشکی وجود ندارد و همه‌چیز توسط پیشرانهٔ پیستونی معمولی انجام می‌شود. این یک نیروگاه 9.1 لیتری V8 توئین توربو است و همان‌طور که گفته شد، بر اساس موتور بلوک بزرگ شورلت ساخته شده است. این موتور عظیم، قدرت ویرانگر 3155 اسب بخاری تولید می‌کند که به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

کپی لینک

توربیناتور II، سریع‌ترین خودروی چرخ محرک

برای پرداختن به این خودروی رکوردشکن، بازهم باید به Thrust SSC اشاره کنیم. این خودرو با استفاده از نیروی رانش دو موتور جت توانست به سرعت 1228 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و چرخ‌های آن نیرویی دریافت نمی‌کردند ولی «دیو اسپنگلر» با خودرویی بنام توربیناتور II توانست با دستیابی به سرعت 810 کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی چرخ محرک جهان را بنام خود ثبت کند. این اولین خودروی چرخ محرکی بود که توانست از مرز 800 کیلومتر بر ساعت فراتر رود. توربیناتور II همان‌طور که از نامش پیداست، از پیشرانهٔ توربین گازی استفاده می‌کند و در کتاب رکوردهای خودروهای پیستونی جایی ندارد. این خودرو به یک پیشرانهٔ هانی‌ول T55 متعلق به هلیکوپتر شینوک مجهز است که بیش از 5000 اسب بخار قدرت دارد. بااین‌حال، در توربیناتور II برخلاف Thrust SSC، نیروی عظیم موتور توربین گازی به چهارچرخ منتقل می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.