تاریخچه ایربگ و اولین خودروهای مجهز به کیسه هوا

پنج‌شنبه 13 دی 1403 - 08:30
مطالعه 4 دقیقه
Airbag-6
درحالی‌که ولوو با ابداع کمربند ایمنی نقش مهمی در ارتقاء ایمنی خودروها داشت، الدزمبیل هم با ساخت اولین خودروی مجهز به ایربگ، در این زمینه گام بزرگی...
تبلیغات

درحالی‌که ولوو با ابداع کمربند ایمنی نقش مهمی در ارتقاء ایمنی خودروها داشت، الدزمبیل هم با ساخت اولین خودروی مجهز به ایربگ، در این زمینه گام بزرگی به سمت جلو برداشت.

الدزمبیل که یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان آمریکا محسوب می‌شود، در طول تاریخ خود نوآوری‌های زیادی داشته است. از اولین خط تولید خودرو گرفته تا اولین خودروی توربوشارژ، همگی از نوآوری‌های الدزمبیل بودند. کوپهٔ تورنادو نیز که در سال 1966 به‌عنوان اولین خودروی دیفرانسیل جلوی مدرن آمریکا معرفی شده بود، در اوایل دههٔ 70 نوآوری مهم دیگری را رقم زد. نسل دوم تورنادو در سال 1971 به بازار آمد و دو سال بعد یعنی در سال 1973، در این خودرو فناوری‌ای معرفی شد که جهان خودرو تا آن زمان به خود ندیده بود. این چیزی بود که جنرال موتورز آن را سیستم بالشتک هوا می‌نامید و امروز با عنوان ایربگ یا کیسهٔ هوا شناخته می‌شود. البته در همان زمان، جنرال موتورز تعداد اندکی از یکی دیگر از محصولات خود یعنی شورلت ایمپالا را هم به ایربگ مجهز کرد ولی این خودروها به سفارش دولت آمریکا ساخته شدند و برای فروش به مردم عادی عرضه نشدند. در سال 1977 نیز به دلیل استقبال پایین خریداران، ارائهٔ ایربگ برای تورنادو که در قالب آپشنی سفارشی بود متوقف شد.

کپی لینک

اولین ایربگ استاندارد

هرچند تورنادو اولین خودروی تولیدی با ایربگ بود ولی در این خودرو کیسهٔ هوا به‌عنوان تجهیزات استاندارد ارائه نمی‌شد و سفارشی بود. اولین خودرویی که به‌صورت استاندارد با ایربگ عرضه شد، پورشه 944 در سال 1987 بود. البته ایربگ فقط در 944 توربو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شد و کیسهٔ هوا در دیگر نسخه‌های این خودرو همچنان سفارشی بود.

کپی لینک

تکامل ایربگ

استفاده از کیسه‌ای پر از هوا برای کاهش صدمات سرنشینان در هنگام تصادف، ایده‌ای بسیار قدیمی است ولی اجرای این ایده به روشی مؤثر، ایمن و سریع یکی از چالش‌های بسیار پیچیده در صنعت خودروسازی بوده است. هرچند سیستم‌های اولیهٔ ایربگ که از هوای فشرده استفاده می‌کردند در اوایل دههٔ 50 ابداع شدند ولی این سیستم‌ها به‌اندازهٔ کافی سریع عمل نمی‌کردند. در اواسط دههٔ 60 اما پیشرفت‌های مهمی در این زمینه شکل گرفت که اصلی‌ترین آن‌ها ابداع مکانیسم ساچمه درون لوله برای تشخیص تصادف و استفاده از مواد منفجره برای باز کردن ایربگ‌ها بود. این اختراعات راه را برای ارائهٔ اولین ایربگ کاربردی در الدزمبیل تورنادو هموار کردند.

پس از پورشه 944، ایربگ در جهان خودرو به‌سرعت پیشرفت کرد و تا اوایل دههٔ 90 میلادی به‌صورت آپشن یا استاندارد در اکثر خودروهای جهان ارائه شد. در سال 1990، اولین تصادف بین دو خودروی مجهز به ایربگ در ویرجینیا رخ داد و هردو راننده با جراحاتی جزئی از خودروها خارج شدند. با این اتفاق، نقش ایربگ در محافظت از جان سرنشینان خودروها بیشتر موردتوجه قرار گرفت. بدین ترتیب، رفته‌رفته تعداد ایربگ‌ها در خودروها افزایش پیدا کرد و امروز شاهد ایربگ‌های مختلفی مثل جانبی، پرده‌ای و زانو در خودروها هستیم. در سال 2021 نیز مرسدس بنز در S کلاس اولین ایربگ سرنشینان عقب را ارائه کرد.

امروز با وجود فراگیری سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده، ایربگ هنوز هم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایمنی در خودروها محسوب می‌شود و زمانی که تمام سیستم‌های ایمنی و پیشگیرانه مغلوب شوند، کیسهٔ هوا یکی از آخرین خطوط دفاعی در برابر آسیب‌دیدگی سرنشینان خواهد بود. ایربگ در کنار کمربند ایمنی بزرگ‌ترین تحولات ایمنی در تاریخ خودروسازی محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.