تنها 1.8 درصد از کل خودروهای اروپا برقی هستند
هرچند اتحادیهٔ اروپا قصد دارد فروش خودروهای درونسوز را از سال 2035 ممنوع کند ولی آمارها نشان میدهند که احتمالاً چندین دهه طول خواهد کشید تا همه به خودروهای الکتریکی روی بیاورند. همچنین خیلیها شک دارند که اصلاً چنین اتفاقی رخ دهد زیرا از حدود 249 میلیون خودرویی که در سال 2023 در کل اتحادیهٔ اروپا وجود داشته، تنها 1.8 درصد الکتریکی بودهاند. این عدد نشان میدهد که سهم خودروهای برقی از بازار اروپا در قیاس با نمونههای درونسوز بسیار ناچیز است و با وجود سالها ارائهٔ مشوقهای دولتی، کاهش مالیت و دیگر مزایا، سهم خودروهای الکتریکی از کل خودروهای اروپا هنوز حتی به 2 درصد هم نرسیده است. همچنین سهم مجموع خودروهای قابل شارژ یعنی الکتریکی و پلاگینهیبریدی هم از کل خودروهای اروپا در سال 2023 تنها 3.9 درصد بوده است.
با ادامهٔ افزایش قیمت خودروهای جدید، تعجبی ندارد که اروپاییها برای مدت طولانیتری خودروهای قدیمی خود را نگه دارند. در حال حاضر، میانگین سن خودروهایی که در جادههای اروپا در حال تردد هستند، 12.5 سال است و یونانیها با میانگین 17.5 سال، قدیمیترین خودروها را دارند. از سوی دیگر، مردمان لوکزامبورگ جدیدترین خودروها را با میانگین سن 8 سال سوار میشوند. درحالیکه در سال 2023 در اتحادیهٔ اروپا 248.82 میلیون دستگاه خودرو در حال تردد بوده، اگر کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (ایسلند، نروژ و سوئیس) و همینطور بریتانیا را هم در نظر بگیریم، این رقم به 294.48 میلیون دستگاه میرسد که نسبت به سال 2022 افزایشی 1.4 درصدی داشته است. ایتالیاییها با 694 خودرو به ازای هر 1000 نفر، بالاترین سرانهٔ مالکیت خودرو را دارند درحالیکه کمترین سرانه متعلق به لتونی با 381 خودرو در هر هزار نفر است. هر اروپایی نیز سالانه بهطور میانگین 12,340 کیلومتر را با خودرو میپیماید.
در سال 2024، سهم خودروهای الکتریکی از فروش خودروهای جدید در اروپا 13.6 درصد بوده که یک درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. سهم خودروهای پلاگینهیبریدی هم از 7.7 به 7.1 درصد کاهش پیدا کرده است. خودروسازان هماکنون تلاش میکنند تا قوانین آلایندگی سختگیرانهٔ اتحادیهٔ اروپا را رعایت کنند زیرا در غیر این صورت، باید جریمههای هنگفتی پرداخت کنند. بهعنوانمثال، فولکسواگن اخیراً اظهار داشته است که در سال 2025 به دلیل فراتر رفتن از میانگین آلایندگی، احتمالاً باید 1.5 میلیارد یورو جریمه پرداخت کند.