تعرفههای جدید ترامپ برای خودروهای وارداتی به آمریکا!
با روی کار آمدن ترامپ، صنعت خودرو در سراسر دنیا دچار شک و تردیدهای بسیاری شده است. اخیراً شاهد درگیری کشورهای کانادا و مکزیک با سیاستهای تعرفهای رئیسجمهور آمریکا بودهایم و به زودی نیز تعرفههای دیگری توسط او اعمال خواهند شد. بلومبرگ میگوید ترامپ تعرفههای جدیدی را بهطور خاص روی خودروهای وارداتی به آمریکا در نظر گرفته است. به این ترتیب احتمال دارد قیمت خودروهایی همچون فولکسواگن گلف GTI، هیوندای کنا و حتی شورولت تراکس افزایش قابلتوجهی داشته باشد.
تنها خبر موثقی که درباره تعرفههای جدید ترامپ وجود دارد این است که روی خودروهای وارداتی و از ماه آوریل 2025 اعمال خواهند شد. بلومبرگ گزارش میدهد رئیسجمهور آمریکا اشارهای به میزان تعرفههای اعمال شده و همچنین کشورهای درگیر آن نداشته هرچند به نظر میرسد این قانون جدید فقط خودروهای کامل وارداتی به آمریکا را شامل میشود و حداقل در مقطع کنونی تأثیر روی قطعات منفصله وارداتی ندارد. بسته به میزان گستردگی تعرفههای جدید، تعداد خودروهای تحت تأثیر میتواند بسیار زیاد باشد. وزارت بازرگانی آمریکا اظهار میدارد تقریباً 8.2 میلیون خودرو به آمریکا وارد میشود و با توجه به تخمینهای اس اند پی گلوبال، کل فروش خودروهای صفرکیلومتر آمریکا در سال 2024 حدود 16 میلیون دستگاه بوده و بنابراین خودروهای وارداتی تقریباً سهم 50 درصدی از کل بازار آمریکا در سال قبل داشتهاند.
بیشترین سهم از صادرات خودرو به آمریکا از آنِ مکزیک با 2.9 میلیون دستگاه بوده و پس از آن نیز کشورهای کره جنوبی با 1.5 میلیون، ژاپن با 1.4 میلیون، کانادا با 1.1 میلیون و آلمان با 500 هزار دستگاه خودروی صادراتی قرار داشتهاند. ارزش تمامی این خودروها به 240 میلیارد دلار میرسد. بزرگترین سؤالی که برای بسیاری از خودروسازان به ویژه برندهای آمریکایی وجود دارد این است که آیا تعرفههای جدید ترامپ به تعرفههای قبلی 25 درصدی روی محصولات کانادا و مکزیک اضافه خواهند شد یا خیر. برای یادآوری باید گفت اعمال تعرفههای 25 درصدی تا ماه مارس به تعویق افتاده و بنابراین تا چند هفته دیگر شاهد اعمال آنها خواهیم بود.
تعرفههای 25 درصدی فقط شامل خودرو نیستند و روی تمامی محصولات صادراتی کانادا و مکزیک اعمال میشوند و به همین خاطر روی قیمت نهایی قطعات خودرو نیز تأثیر میگذارند. این امر میتواند قیمت نهایی قطعات و همچنین خودروهای تولیدی در آمریکا را افزایش دهد. اگر خودروهای وارداتی از کانادا و مکزیک از تعرفههای جدید ترامپ معاف باشند، حداقل این امر به بهبود شرایط آنها کمک خواهد کرد. جیم فارلی مدیرعامل فورد به زوایای پنهان تأثیر تعرفههای 25 درصدی روی قیمت نهایی محصولات تولیدی با استفاده از قطعات صادراتی کانادا و مکزیک اشاره کرده است. البته اگر معافیتی وجود نداشته باشد، تعرفههای جدید نه تنها باعث افزایش هزینه تولید خودروهای آمریکایی میشوند بلکه باعث ایجاد انگیزههای نادرست در خودروسازان میشود تا محصولات خود را در اکثر قارهها تولید نکنند.