تأثیر تعرفههای ۲۵ درصدی ترامپ بر خودروسازان: افزایش قیمت و چالشهای تولید
اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا توسط دولت ترامپ، صنعت خودروسازی را با چالشهای جدی مواجه کرده است. این تصمیم نهتنها قیمت خودروهای جدید را افزایش میدهد، بلکه هزینه قطعات یدکی و حتی بیمه خودروها را نیز بالا خواهد برد. اما واکنش خودروسازان به این تغییر ناگهانی چیست؟
افزایش ناگهانی هزینههای تولید
صنعت خودروسازی از جمله بخشهایی است که بیشترین آسیب را از این تعرفهها خواهد دید. برنامهریزی برای تولید خودرو معمولاً در چرخههای پنجساله انجام میشود، بنابراین تغییرات ناگهانی در سیاستهای تجاری، خودروسازان و تأمینکنندگان قطعات را با چالشهای اساسی روبهرو میکند. در کوتاهمدت، افزایش هزینهها منجر به افزایش قیمت خودروهای جدید و قطعات یدکی خواهد شد که در نهایت بر هزینه بیمه خودروها نیز تأثیر خواهد گذاشت.
واکنش خودروسازان بزرگ
شرکتهای بزرگ خودروسازی به این تصمیم واکنشهای متفاوتی نشان دادهاند. فورد مستقیماً واکنشی نداشته، اما مدیرعامل این شرکت، جیم فارلی، پیشتر هشدار داده بود که تعرفههای بالا میتوانند میلیاردها دلار از سود این صنعت را از بین ببرند و تأثیرات منفی بر اشتغال و زنجیره تأمین بگذارند.
جنرال موتورز و استلانتیس نیز پاسخی جداگانه نداشتند اما از بیانیه "شورای سیاستگذاری خودروسازی آمریکا" (AAPC) حمایت کردند. در این بیانیه آمده است:
ما همچنان معتقدیم که خودروها و قطعاتی که الزامات سختگیرانه محتوای داخلی و منطقهای USMCA را رعایت میکنند، باید از این افزایش تعرفه مستثنی باشند.
موضع خودروسازان آسیایی و اروپایی
هیوندای که سرمایهگذاری گستردهای در آمریکا داشته، تأکید کرده که بهترین راه برای مقابله با تعرفهها، افزایش تولید داخلی است. مدیرعامل جهانی این شرکت، خوزه مونوز، اظهار داشت:
ما تصمیم گرفتیم سرمایهگذاری بزرگی در آمریکا انجام دهیم، زیرا این بازار برای ما بسیار مهم است.
بیامو نیز بهطور کلی از تجارت آزاد دفاع کرده و تعرفهها را عاملی مخرب برای نوآوری و رشد اقتصادی دانسته است. هوندا و تویوتا نیز از اظهارنظر مستقیم خودداری کردند، اما "اتحادیه نوآوری خودروسازی" (AAI) به نمایندگی از آنها اعلام کرد:
این تعرفهها باعث افزایش قیمت خودروها تا ۲۵ درصد خواهد شد و تأثیر منفی آن بر بازار بهسرعت احساس میشود.
در حالی که هنوز آینده این تعرفهها مشخص نیست، صنعت خودروسازی آمریکا در حال تطبیق با شرایط جدید است. بسیاری از خودروسازان معتقدند که این تعرفهها رقابتپذیری آنها را کاهش داده و به جای تقویت تولید داخلی، باعث افزایش هزینهها و کاهش عرضه خودرو خواهد شد. آیا این سیاست به هدف خود یعنی تقویت صنعت خودروسازی آمریکا میرسد یا نتیجهای معکوس خواهد داشت؟
بهروزرسانی:
تعلیق تعرفههای خودرویی آمریکا بر مکزیک و کانادا؛ عقبنشینی دوباره ترامپ؟
در چرخشی ناگهانی، دولت ترامپ اعمال تعرفههای خودرویی بر واردات از مکزیک و کانادا را به تعویق انداخت. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که ترامپ و مقامات دولتش در روزهای اخیر اظهارات متناقضی در اینباره مطرح کرده بودند. اما به نظر میرسد فشار خودروسازان بزرگ آمریکا در تغییر این سیاست بیتأثیر نبوده است.
تعرفهها متوقف شدند، حداقل برای یک ماه
طبق اعلام "کارولین لیویت"، سخنگوی کاخ سفید:
ما با خودروسازان بزرگ صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم که یک معافیت یکماهه برای تمامی خودروهای وارداتی از طریق توافقنامه آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) اعمال کنیم.
این در حالی است که ترامپ تنها ۲۴ ساعت قبل در سخنرانی سالانه خود در کنگره اظهارات متفاوتی داشت. او گفته بود که با مدیران سه خودروساز بزرگ آمریکا صحبت کرده و آنها از این تعرفهها کاملاً هیجانزده هستند. اما اکنون مشخص شده که واقعیت چیز دیگری بوده و دولت آمریکا فعلاً از اعمال این تعرفهها صرفنظر کرده است.
فشار خودروسازان آمریکایی و چرخش سیاست دولت
خبرگزاری رویترز گزارش داده که ترامپ امروز با مدیران عامل جنرال موتورز، فورد و استلانتیس مذاکره کرده است. این خودروسازان ضمن اعلام تمایل به افزایش سرمایهگذاری در آمریکا، خواستار شفافیت بیشتر در سیاستهای تعرفهای و قوانین آلایندگی شدهاند. در نتیجه، تصمیم به تعلیق موقت این تعرفهها گرفته شد.
البته برخی تعرفههای دیگر از امروز اجرایی شدهاند، از جمله تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای وارداتی از مکزیک و کانادا و تعرفه ۲۰ درصدی بر کالاهای چینی.