سیستم تعلیق جادویی لکسوس، سرانجام برای نیو چین تولید شد!

یک‌شنبه 7 اردیبهشت 1404 - 03:30
مطالعه 3 دقیقه
Bose-Magic-Suspension-5
سیستم تعلیق جادویی بوز / Bose که بیش از دو دهه پیش با توانایی جهش از موانع و حفظ تعادل کامل خودرو شگفتی‌ساز شد، حالا با نام کلیرموشن / ClearMotion...

سیستم تعلیق جادویی بوز / Bose که بیش از دو دهه پیش با توانایی جهش از موانع و حفظ تعادل کامل خودرو شگفتی‌ساز شد، حالا با نام کلیرموشن / ClearMotion به تولید انبوه نزدیک شده است.

بیش از بیست سال پیش، ویدیویی از یک لکسوس LS400 که به‌ظاهر قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذاشت، جهان را مبهوت کرد. این سدان لوکس مجهز به سیستم تعلیق الکترومکانیکی پیش‌فعال (Proactive Suspension) توسعه‌یافته توسط شرکت صوتی بوز (Bose) بود که می‌توانست از روی موانع بپرد، چرخ‌ها را به‌صورت جداگانه از چاله‌ها عبور دهد، در پیچ‌ها کاملاً صاف بماند و بدنه خودرو را در جاده‌های ناهموار کاملاً متعادل نگه دارد. این فناوری واقعاً جادویی به نظر می‌رسید اما در سال 2004، این سیستم برای تولید انبوه غیرعملی بود.

بوز درنهایت این پروژه را کنار گذاشت و حقوق آن را فروخت. بااین‌حال، ویدیوهای نمایشی این فناوری در اینترنت به‌عنوان نمونه‌ای از فناوری‌های شگفت‌انگیزی که به بازار راه نیافتند، جاودانه شدند و هر چند سال یک‌بار دوباره وایرال می‌شوند.

حالا، پس از سال‌ها انتظار، این فناوری بالاخره به واقعیت پیوسته است. ماه گذشته، سیستم تعلیق پیش‌فعال که اکنون توسط شرکت آمریکایی کلیرموشن توسعه یافته و مالکیت آن را در اختیار دارد، برای اولین بار در خودروی برقی نیو ET9 در چین به کار گرفته شد. این آغاز همکاری با نیو است که قرار است این سیستم را در سه میلیون خودرو نصب کند. طبق گزارش اتوموتیو نیوز، این مقیاس تولید می‌تواند هزینه‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. ClearMotion همچنین در حال مذاکره با خودروسازان اروپایی و همکاری با پورشه است. ویدیویی از عملکرد این سیستم نشان می‌دهد که چگونه خودرو می‌تواند ناهمواری‌های جاده را خنثی کند و تجربه رانندگی بی‌نظیری ارائه دهد.

سیستم اولیه بوز از موتورهای الکتریکی به‌جای کمک‌فنرهای سنتی استفاده می‌کرد که با داده‌های حسگرها، چرخ‌ها را به‌صورت فعال بالا و پایین می‌برد تا ناهمواری‌ها را جذب کند. کلیرموشن این فناوری را با استفاده از نرم‌افزار کنترلی پیشرفته و کمک‌فنرهای فعال با مایع مغناطیسی بهبود داده است. اگرچه این نسخه دقیقاً همان سیستم بوز نیست اما روح همان فناوری را حفظ کرده و آن را برای تولید انبوه کاربردی‌تر کرده است.

کلیرموشن در همکاری با پورشه، نه‌تنها این سیستم تعلیق را توسعه داده بلکه نرم‌افزار کنترل شاسی پیش‌فعال به نام رودموشن / RoadMotion را نیز معرفی کرده است. این نرم‌افزار سطح جاده‌ها را اسکن و ذخیره می‌کند تا پروفایل محلی خیابان‌ها ایجاد شود و هنگام عبور دوباره از همان مسیر، سیستم به‌صورت خودکار تنظیمات را برای بهترین عملکرد اعمال می‌کند.

کلیرموشن در سال 2018 اعلام کرد که این سیستم را روی یک ب‌ام‌و سری 5 نصب کرده و با پنج خودروساز بزرگ برای تولید انبوه تا سال 2020 مذاکره می‌کند اما مشکلات جهانی مثل شیوع بیماری کرونا این برنامه را به تعویق انداخت. بااین‌حال، حالا که این فناوری از فاز آزمایشی خارج شده، راه برای استفاده گسترده در انواع خودروها باز خواهد بود. با توجه به مقیاس تولید و همکاری با پورشه، انتظار می‌رود سیستم تعلیق کلیرموشن به‌زودی در خودروهای بیشتری دیده شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.