کمبود ایستگاههای شارژ، چالش جدید مالکان خودروهای برقی در آمریکا
فروش خودروهای الکتریکی در ایالاتمتحده رو به افزایش است اما زیرساختهای شارژ با سرعتی کمتر از نیاز در حال توسعه هستند. با تغییرات سیاستی در دولت جدید آمریکا و کاهش بودجه فدرال برای نصب شارژرهای پرسرعت، شکاف بین عرضه و تقاضای ایستگاههای شارژ ممکن است عمیقتر شود. بر اساس گزارشها، تعداد شارژرهای پرسرعت نصبشده در آمریکا در سهماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 21 درصد کاهش یافته است. به همین دلیل، بلومبرگ پیشبینی خود برای نصب شارژرهای الکتریکی در سال جاری را از 360 هزار به 285 هزار واحد کاهش داده است. این روند نزولی چشمانداز خوشبینانهای را نشان نمیدهد. اش وانگ، تحلیلگر بلومبرگ میگوید:
اگر این روند ادامه یابد، پیشبینی ما برای نصب سالانه شارژرها در آمریکا تا سال 2030 ممکن است تا 30 درصد یا بیشتر کاهش یابد.
این کاهش میتواند تأثیرات بلندمدتی بر گسترش زیرساختهای شارژ داشته باشد.
دولت دونالد ترامپ، اندکی پس از روی کار آمدن، بودجه فدرال برای شارژرهای خودروهای الکتریکی را متوقف کرد. این بودجه قرار بود از طریق برنامه ملی زیرساخت خودروهای الکتریکی (NEVI) به مبلغ 5 میلیارد دلار در طول پنج سال به ایالتها تخصیص یابد تا شارژرهایی در سراسر کشور نصب شود. هدف این برنامه، تقویت زیرساختها و آمادهسازی شبکه برق برای افزایش تقاضای خودروهای الکتریکی بود؛ اما بدون این حمایت مالی، سرعت توسعه بهطور محسوسی کاهش یافته است. بر اساس دادههای وزارت انرژی آمریکا، در حال حاضر حدود 208 هزار پورت شارژ عمومی در این کشور وجود دارد. این تعداد روی کاغذ پیشرفت محسوب میشود، اما برای همگام شدن با رشد فروش خودروهای الکتریکی و پلاگینهیبریدی، باید سالانه حدود 174 هزار پورت شارژ جدید اضافه شود. عقبافتادگی کنونی، جبران کمبودها را در آینده دشوارتر و پرهزینهتر خواهد کرد.
به گزارش بلومبرگ، توقف حمایتهای دولتی از زیرساختهای شارژ منجر به کاهش سرمایهگذاریهای خصوصی در این بخش خواهد شد. این موضوع میتواند به کمبود شارژرها و تأثیر منفی بر تجربه مالکان خودروهای الکتریکی منجر شود. هریسون فیلدز، سخنگوی کاخ سفید، دراینباره اظهار داشت:
ابتکار غیرمنطقی بایدن برای خودروهای الکتریکی وعدههای زیادی داد، اما هیچ نتیجهای نداشت و تنها هزینههایی را به مالیاتدهندگان آمریکایی تحمیل کرد. رئیسجمهور ترامپ متعهد به برچیدن این طرح غیرواقعی است.
فارغ از مسائل سیاسی، اعداد و ارقام نشاندهنده ناهماهنگی نگرانکنندهای هستند. فروش خودروهای الکتریکی در حال افزایش است اما شبکه پشتیبانی آنها عقب مانده است. بدون هماهنگی بین سیاستها و سرمایهگذاریها، زیرساختهای شارژ میتوانند به پاشنه آشیل تحول بهسوی خودروهای الکتریکی تبدیل شوند.