مطالعه جیدی پاور: مشکلات خودروهای پلاگینهیبرید از تمام برقی بیشتر است
گزارش جیدی پاور 2025 نشان میدهد خودروهای پلاگینهیبریدی با 237 مشکل در 100 دستگاه، برای اولین بار از خودروهای الکتریکی با 212 مشکل شرایط بدتری داشتهاند.
خودروهای پلاگینهیبریدی از پیچیدهترین خودروهای بازار هستند و متأسفانه، این پیچیدگی به مشکلات بیشتری منجر میشود. روی کاغذ، این خودروها پلی ایدهآل بهسوی آیندهای الکتریکی هستند؛ مالکان میتوانند هر زمان که بخواهند از سوخت بنزین استفاده کنند درحالیکه امکان پیمایش تمام الکتریکی هم وجود دارد. بااینحال، در عمل، خودروهای پلاگینهیبریدی میتوانند ترکیبی از معایب هر دو جهان (بنزینی و الکتریکی) را داشته باشند. مطالعه کیفیت اولیه 2025 جیدی پاور برای اولین بار نشان داد که خودروهای پلاگینهیبریدی در مقایسه با خودروهای الکتریکی، مشکلات بیشتری به ازای هر 100 دستگاه (PP100) در 90 روز اول مالکیت دارند. این معیار نشاندهنده تعداد مشکلات گزارششده برای هر خودرو است و امتیاز کمتر به معنای کیفیت بالاتر است. این مطالعه از ژوئن 2024 تا می 2025 انجام شده است.
برای اولین بار، خودروهای پلاگینهیبریدی با امتیاز 237 بهطور متوسط مشکلات بیشتری نسبت به خودروهای الکتریکی با 212 دارند. خوب برای طرفداران خودروهای الکتریکی اینکه کیفیت این خودروها در حال بهبود است بهویژه به دلیل پیشرفت 62 امتیازی در کیفیت اولیه تسلا که تأثیر قابلتوجهی بر میانگین خودروهای الکتریکی داشته است. فرانک هانلی، مدیر ارشد بنچمارکینگ خودرو در جیدی پاور توضیح داد:
تسلا بخش عمده بازار خودروهای الکتریکی را در اختیار دارد، بنابراین وقتی کیفیت آنها بهتر میشود، میانگین خودروهای الکتریکی نیز بهبود مییابد. همچنین، خودروهای پلاگینهیبریدی به دلیل مشکلات مربوط به پیشرانهٔ درونسوز و موتورهای الکتریکی دو برابر تحت تأثیر قرار میگیرند.
به گفته هانلی، پلاگینهیبریدیها به دلیل ترکیب دو سیستم، مشکلات بیشتری نسبت به خودروهای صرفاً بنزینی یا الکتریکی دارند.
خودروهای پلاگینهیبریدی در مقایسه با هیبریدیهای معمولی، باتری بزرگتری دارند و پیچیدگی شارژ را به سیستم اضافه میکنند. این سیستم پیچیده همیشه هماهنگی لازم را ندارد و برای حداکثر کارایی، نیاز به شارژ مداوم توسط مالک دارد. هانلی از ذکر برندها یا مدلهای خاص پلاگینهیبریدی که مشکلات بیشتری دارند خودداری کرد، اما اشاره کرد که برندهایی مانند لکسوس، هیوندای و کیا، که همگی گزینههای پلاگینهیبریدی ارائه میدهند، در صدر لیستهای کیفیت قرار دارند. بااینحال، خبر خوب در مطالعه اخیر جیدی پاور این است که تعداد مشکلات گزارششده توسط مالکان در 90 روز اول مالکیت نسبت به سال گذشته کمی بهبود یافته است. بیشتر شکایات بهجای مسائل مکانیکی، به سیستمهای نرمافزاری و سرگرمی مربوط میشود. جیدی پاور در بیانیهای اعلام کرد:
مالکان به دلیل گنجاندن ویژگیهای ضروری مانند کنترلهای تهویه، بازکننده درب گاراژ و حتی قفل جعبهداشبورد در صفحهنمایشهای لمسی، مشکلات بیشتری را تجربه میکنند.