ارکول اسپادا، طراح آستونمارتین DB4 زاگاتو، در ۸۸ سالگی درگذشت
بهبود طراحی آستونمارتین DB4 GT کاری تقریباً غیرممکن است. اگرچه مدل بعدی DB5 به لطف فیلمهای جیمز باند به خودرویی نمادین تبدیل شد اما GT DB4 خودرویی خیرهکننده بود. این اما مانع از ارکول اسپادا، جوان ایتالیایی نشد که قلم به دست گیرد و طراحی یکی از زیباترین آستونمارتینهای تاریخ را بهبود ببخشد. او DB4 زاگاتو را با ظرافت و زیبایی بیشتر طراحی کرد که امروز ارزش میلیون دلاری دارد.
اسپادا هفته گذشته در ۸۸ سالگی درگذشت. آثار او طیف گستردهای از خودروهای کلکسیونی بینظیر تا خودروهای کوچک و قابلدسترس برای همه را شامل میشد. هرچند او بهاندازه جوجارو، گاندینی یا پینینفارینا شناختهشده نیست اما میراثش در کنار بهترینهای ایتالیایی میدرخشد بهویژه کارهایی که برای زاگاتو انجام داد. DB4 زاگاتو احتمالاً معروفترین طراحی اسپادا است اما او لانچیا فولویا زاگاتو را هم طراحی کرد که حدود 7 دستگاه از آن ساخته شد. نایابتر از آن، آلفارومئو TZ است؛ خودرویی سبک و پرقدرت که شبیه نسخه کوچک شده و چهار سیلندر فراری 250 GTO بود. اسپادا تا سال ۱۹۷۰ برای زاگاتو کار کرد و سپس بهعنوان طراح ارشد به بامو پیوست. در آنجا، او خودروهایی مانند سری ۷ نسل E32 و سری ۵ نسل E34 را خلق کرد.
اسپادا در طراحی خودروهایی از فورد، ولوو، لانچیا و حتی نیسان نقش داشت که شامل مدلهای مختلفی از روزمره گرفته تا اسپرتهای خاص میشد. یکی از طراحیهای در دسترستر او مزدا MX-3 است، کوپهای کوچک با پیشرانهٔ V6 که روح آلفا TZ را با قیمتی نزدیک به یک فورد اسکورت ارائه میداد. دانشجویان طراحی خودرو بسیاری تحت تأثیر کارهای اسپادا قرار گرفتهاند و امروز خودروهای طراحی او ممکن است در حراجیها با قیمت ۱۰ میلیون دلار به فروش برسند. کمتر طراح خودرویی چنین حرفه گسترده و ماندگاری دارد.