خداحافظی با لیتیوم! اولین باتری سدیم یون جهان آماده تولید انبوه شد
در یک پیشرفت چشمگیر برای صنعت خودروهای برقی، شرکت باتریسازی CATL اعلام کرد که باتری سدیم یون جدیدش با نام نکسترا موفق به دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایمنی جدید چین شده است. این دستاورد، نکسترا را به اولین باتری سدیم یون در جهان تبدیل میکند که از آزمونهای سختگیرانهٔ استاندارد GB 38031-2025 سربلند بیرون آمده و راه را برای تولید انبوه آن هموار میکند. این استاندارد جدید که از ۱۰ تیر ۱۴۰۵ (۱ جولای ۲۰۲۶) بهطور رسمی اجرایی خواهد شد، با هدف ریشهکن کردن خطر آتشسوزی در خودروهای برقی طراحی شده است. مرکز تست خودروی چین در آزمونهای معتبر خود، باتری نکسترا را در سناریوهای دشواری مانند انتشار حرارتی، ضربه از زیر و چرخههای شارژ سریع مورد ارزیابی قرار داد و عملکرد ایمنی فوقالعادهٔ آن را هم در سطح سلول و هم در سطح پک باتری تأیید کرد.
موفقیت باتری نکسترا تنها یک پیروزی فنی نیست بلکه یک نقطه عطف استراتژیک است. این فناوری نهتنها وابستگی به منابع محدود و گرانقیمت لیتیوم را کاهش میدهد بلکه با عملکرد عالی در دماهای پایین، پاسخی به یکی از بزرگترین چالشهای خودروهای برقی در مناطق سردسیر است. باتری نکسترا قادر است ۹۰ درصد از ظرفیت قابلاستفادهٔ خود را در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد حفظ کند که این یک مزیت بزرگ برای رانندگان در مناطق سرد و کوهستانی محسوب میشود. بر اساس اعلام CATL، تولید انبوه این باتری از آخر سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و اولین خودروهایی که به آن مجهز میشوند، مدلهای حاضر در شبکهٔ تعویض باتری این شرکت خواهند بود.
مشخصات فنی این باتری نیز با چگالی انرژی ۱۷۵ واتساعت بر کیلوگرم (قابلمقایسه با باتریهای لیتیوم آهن فسفات)، پشتیبانی از شارژ سریع 5C، پیمایش ۵۰۰ کیلومتر و عمر مفید شگفتانگیز بیش از ۱۰ هزار سیکل شارژ و دشارژ، بسیار امیدوارکننده است. این پیشرفت همزمان با رشد سریع شبکه تعویض باتری CATL صورت میگیرد. این شرکت تنها در ماه آگوست ۱۰۵ ایستگاه جدید اضافه کرده و تا پایان این ماه، تعداد کل ایستگاههای فعال خود را به ۵۱۲ ایستگاه در ۳۴ شهر رسانده است. هدف CATL رسیدن به ۱۰۰۰ ایستگاه تا پایان سال ۲۰۲۵ است؛ هدفی که با ورود باتریهای جدید سدیم یون، دستیافتنیتر از همیشه به نظر میرسد.