وقتی صحبت از آتشسوزی خودرو میشود، اولین فکری که به ذهن مخاطب خطور میکند، نقص فنی خودرو میباشد؛ ولی سؤال اینجاست، آیا همیشه نقص فنی باعث وقوع این حوادث میشود؟
گاو نر
تصویری که در زیر میبینید، تصویر یک سوپرکار جهان است که به معنای واقعی کلمه در آتش نابود شده است.
لامبورگینی که در این تصویر مشاهده میکنید تا امروز سومین اونتادور گرفتار شده است. سوپرکار گرانقیمت 400 هزار دلاری که چندی پیش در یکی از اتوبانهای آلمان در حال تردد بود به طرز عجیبوغریبی در دام آتش گرفتار شد و تقریباً به طور کامل نابود شد.
[gallery ids="86737,86732,86735"]
جزئیات دربارهٔ این آتشسوزی کم است، ولی گروه کارشناسی پس از وارسی حادثه اعلام کردند که موتور خودرو تعویض شده است. البته موتور تعویض شده همان موتور اونتادور 6.5 لیتری V12 بوده ولی به نظر میرسد موتور جایگزینی نصب شده در اونتادور دارای یک سیستم خنککننده معیوب بوده است که باعث گرم شدن بیشازحد موتور در عرض چند دقیقه بعد از حرکت شده بود که متأسفانه پس از شعلهور شدن، شعلههای آتش به سرعت گسترش یافت و به کابین رسید که راننده را گرفتار کرد، ولی خوشبختانه هردو سرنشین جان سالم به در بردند.
[gallery ids="86706,86705,86704,86703,86702,86701,86700,86722,86727,86732,86733,86726,86725,86730,86734,86735,86736,86731"]
اونتادور، گایاردو، مورسیهلاگو، میورا، دیابلو، کانتاش و...، همگی دچار این آتشسوزیها شدهاند که معمولاً مانند اونتادور داستان مشابهی دارند. شاید بسیاری از افراد با خود بگویند، من این وسیله را نمیخواهم، به خصوص یک سوپرکار گرانقیمت که یک آرم گاوِ نر نیز بر روی بینی خود دارد!!
ولی به دو دلیل عجله نکنید، اول اینکه همهٔ این شک و تردیدها با فراخوانی که لامبورگینی برای خودروهایش قرار میدهد حل میشود. دوم اینکه سوپرکارهای دیگر هم دچار این سانحه شدهاند.
اسب سرکش
بنا به گزارشها، تاکنون سه دستگاه فراری 458، سه دستگاه FF و تعداد معدودی از F430 و 599 نیز دچار آتشسوزی شدهاند. بهتازگی یک دستگاه FF در لهستان دچار این حادثه شده، دو مورد دیگر نیز در نوامبر 2011 در آلمان و فوریه 2012 در چین اتفاق افتاد.
فراری FF در بزرگراه A4 در نزدیکی کراکوف آتش میگیرد، که خوشبختانه راننده موفق به خارج شدن از کابین میشود و جان سالم به در میبرد. ولی همانطور که میبینید خودرویش با وجود آتشنشانان کاملاً از بین رفته است.
فراری نیز اعلام کرده است که مدار سیستم پردازش روانکاری روغن تعدادی از مدلهای FF که قبل از دسامبر 2011 به بازار چین فرستاده شدهاند مشکل داشته و از این مشکل کاملاً مطمئن هستیم و بهزودی فراخوان گستردهای را انجام خواهیم داد.
برخی از مدلهای فراری نیز قبلاً دچار آتشسوزی شدهاند.
پورشه
پورشه نیز از این دام جان سالم به در نبرده است. چندی پیش، یعنی در اوایل سال جاری یک دستگاه 911 GT3 در بریتانیا دچار این حادثه تلخ گردید. صاحب این خودرو از شرکت پورشه، تقاضای جبران خسارت کرده و پورشه نیز یک فراخوان در ماه فوریه برگزار کرد تا به مشکل به وجود آمده رسیدگی کند.
مدیریت ارشد پورشه، برای مدلهای GT3 که در سراسر جهان وجود دارند وعده جبران خسارت را داد و برای رضایت مشتریان، تا رفع مشکل، در هر روز 243 دلار به صاحبان پرداخت مینماید. و از 18 فوریه تا زمان برطرف نشدن مشکل به صاحبان GT3 تقاضای عدم استفاده از خودرو را کرد.
ظاهراً مشکل احتراق داخلی موتور و اختلال در عملکرد میلسوپاپ و پیستونها باعث این حادثه شده است.
قبلاً برای پورشه هم این حوادث اتفاق افتاده است. مدلهایی چون پانامرا، 911، باکستر و... .
ابرقدرت الکتریکی
تسلا که قدرت الکتریکی خود را به رخ جهانیان کشید هم درگیر این مسئله بوده است. تسلا مدل S که ابرقدرت خودروهای الکتریکیها بود چندی پیش در تورنتو آتش گرفت و از بین رفت.
سخنگوی شرکت تسلاموتورز کالیفرنیا اعلام کرد: در حال برسی علت آتشسوزی هستیم ولی دقیقاً نمیدانیم که منشأ این حادثه چگونه و از کجا بوده است. تسلا نیز در بیانیهای گفت: مدل S از نظر ایمنی نسبت به رقبایش در جهان سابقهٔ درخشانی دارد، ولی در این مورد خاص ما هنوز نمیدانیم علت این آتشسوزی چیست اما قطعاً مشخص کردیم که مانند قبل، منشأ آتش از باتریها، سیستم شارژ و آداپتور الکتریکی نیست چراکه این قطعات بررسی شده و کاملاً سالم است و آتش به آنها سرایت نکرده است.
تسلا هفت نفر از کارشناسان خود را برای بررسی حادثه اخیر تورنتو به محل فرستاد.
البته همانطور که تسلا عنوان کرد قبل از این هم مدل S، دو بار دیگر دچار آتشسوزی شده است که علت آن واقعاً برای غول صنعت خودروی الکتریکی دنیا خجالتآور بود. چراکه بر اساس نتایج بهدستآمده از ایالاتمتحده مشخص شد، آتشسوزی مربوط به ناقص و خراب بودن نرمافزار مربوط به باتریها بود که باعث جلوگیری از شارژ شدن بیشازحد باتریها پس از پر شدن نشد و در گاراژ منزل صاحب خودرو در دچار آتشسوزی شدید شد.
تسلا موتورز در سال گذشته بروز رسانی نرمافزار شارژ را انجام داد و چندی پس از آن بروز رسانی یک مدل S دیگر در کالیفرنیا دچار آتشسوزی شد. که تیم کارشناسی تسلا اعلام کرد مشکل از یسم کشی منزل مالک خودرو بوده است!
تسلا در نیویورک 0.7 درصد از سهام خودش را از دست داد و با کاهش 198.23 دلار روبرو شد ولی تا 32 درصد سهام خود را در سال جاری به دست آورد.
بومرنگ انگلیسی
مکلارن هم در این آتشبازی سهم داشته و تعدادی قربانی داده است. مدل F1 که سالها رکورددار سرعت جهان بود و با قیمت 2.000.000 دلاریاش نیز در مقابل آتش کمر خم کرد و در سال 2009 در ایالت بریتانیا ناگهان دچار آتشسوزی شد.
تعدادی از مدلهای MP4-12C هم گرفتار شدهاند که جملگی به طرز نامعلومی حادثه به سراغشان آمده است. در آخرین مورد از مکلارن 12C، راننده پس از دیدن آتش در عقب خودرو، از مسیر منحرف میشود و به خارج از جاده در مسیر جنگل و دره پرتاب میشود.
و چند نمونه دیگر از این دسته حوادث برای مکلارن.
مهاجر شرقی
مزدا در سال 2008 در حال تست خودروی مفهومی Furai خود بود که به طرز وحشتناکی شعلهور میشود کاملاً نابود شده و از میدان خودروهای مسابقه کاملاً حذف شد.
تاکنون مزدا اجازه نداد این خبر منتشر شود و حالا پس از شش سال این خبر انتشار پیدا کرد، ولی علت همچنان نامعلوم!
آئودی، مرسدسبنز، آکورا و بسیاری از خودروسازهای معتبر دیگر نیز هرکدام بهنوبهٔ خود مشکلاتی از این قبیل برایشان پیش آمده است. و همانطور که دیدید تمام خودروهایی که در این لیست دچار این مشکل شدهاند هیچ کدام ساختهٔ شرکتهای ساده و نوپایی نیستند، و هیچ جای دنیا این مشکلات را شکست نخوانده و در نهایت به یک فراخوان گسترده منجر شده که مشکل حل شده شود. ولی در اکثر موارد بالا پیشرفته شدن خودروها، استفاده از تکنولوژیهای بیشتر، افزایش مدارات الکتریکی، تست و قرار دادن یک آپشن جدید روی خودروها، همه و همه اگر هرکدام کوچکترین نقصی داشته باشند باعث این حوادث میشوند که نه تنها نباید شکست خوانده شود بلکه تا اتفاق نیفتد تا تکامل واقعی صورت نمیگیرد.
با این حال، این حوادث میآیند تا به ما یادآوری کنند یک بار دیگر در ساخت، طراحی، و عملکرد خودروها نگاهی دوباره بیاندازیم، تست و آزمایش بیشتری انجام دهیم تا با چنین حوادث تلخ و ناگواری مواجه نشویم و برای بهتر شدن و بیعیب و نقص بودن تلاش کنیم.