یادی از آلپینا B5 ساخت 2005؛ سدان اسپرت جذاب با پیشرانه V8 سوپرشارژ
وقتی حرف از بامو سری 5 نسل E60 میشود، تمام توجهات سمت M5 با موتور V10 میرود ولی خیلیها نمیدانند که آلپینا هم نسخهای از این نسل را تولید کرد که بهاندازهٔ M5 جذاب بود.
آلپینا که اکنون رسماً به زیرمجموعهٔ بامو تبدیل شده است، تیونر مستقل خودروهای بامو بود. خودروهای آلپینا همیشه پرفورمنس مدلهای M بامو را در کنار راحتی فوقالعاده ارائه میکردند. هرچند آلپینا طی دو دههٔ گذشته مدلهای عالی زیادی تولید کرده ولی اولین نسل B5 با وجودی که زیر سایهٔ برادر M نشان خود قرار داشت ولی محصولی متمایز محسوب میشود.
بامو 545i با لباس شیکتر
مثل اکثر محصولات آلپینا، B5 بر اساس M5 ساخته نشد بلکه بر پایهٔ یکی از قویترین نسخههای معمولی سری 5 نسل E60 یعنی 545i شکل گرفت. عرضهٔ B5 در سال 2005 همزمان با عرضهٔ مدل جدید 550i سری 5 بود ولی آلپینا ترجیح داد بجای موتور قویتر 4.8 لیتری B48 از همان موتور 4.4 لیتری B44 مدل 545i استفاده کند. B5 در ظاهر به فلاپهای سپر اختصاصی آلپینا، رکابهای اسپرت، نوارهای سفارشی روی بدنه و رینگهای فورجکاری شدهٔ اختصاصی آلپینا با اندازهٔ 19 اینچی مجهز شده بود. بااینحال، از دید افراد معمولی، B5 شبیه یک سری 5 عادی E60 به نظر میرسید و علیرغم تغییرات ظریفی که تجربه کرده بود، بهاندازهٔ M5 ظاهری اسپرت و تهاجمی نداشت. برای داخل خودرو هم نسخهٔ اختصاصی صندلیهای اسپرت ریکارو، تریم چوبی واقعی و آمپرهای آلپینا در نظر گرفته شده بود.
پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ
برخلاف ظاهر، زیر کاپوت B5 تغییرات بزرگی رخ داده بود. همانطور که گفته شد، آلپینا برای این خودرو همان پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 تنفس طبیعی B44 مدل 545i را انتخاب کرد زیرا بامو هنوز در حال کار روی موتور بزرگتر 4.8 لیتری B48 بود. بااینحال، مردان آلپینا تغییرات زیادی روی این موتور اعمال کردند که شامل تقویت بلوک، استفاده از میللنگ فورجکاری شده و پیستونهای جدید ماهله میشد. مهمترین تغییر اما تجهیز موتور به یک سوپرشارژر جمعوجور سانتریفیوژی بود که بهطور خاص برای موتور B5 طراحی و ساخته شد.
این سوپرشارژر میتوانست تا 11.7 psi بوست تولید کند و مهمتر از این، به لطف سیستم ورود هوای اختصاصی، گشتاور بسیار بیشتری را در دورهای مختلف موتور ارائه میکرد. موتور V8 ارتقاءیافتهٔ آلپینا که H1 نام گرفته بود، تمام گشتاور 700 نیوتن متری خود را تا دور 4,250 rpm ارائه میکرد. برای مقایسه، موتور V10 بامو M5 تنها 520 نیوتن متر گشتاور داشت که در دور 6,100 rpm تولید میشد. پیشرانهٔ سوپرشارژ آلپینا همچنین 500 اسب بخار قدرت تولید میکرد که 167 اسب بخار بیشتر از 545i و تنها 7 اسب بخار کمتر از M5 بود.
قاتل اتوبانها
آلپینا B5 ظرف 4.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید که با M5 یکسان بود ولی برخلاف حداکثر سرعت سدان V10 بامو که روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده بود، آلپینا میتوانست تا 315 کیلومتر بر ساعت پیش برود. غیر از ارتقاء موتور و حذف محدودیت سرعت، B5 همچنین به ترمزهای بزرگتری هم مجهز شده بود که از 760Li گرفته شده بودند. آلپینا همچنین سیستم تعلیق را هم اصلاح کرده و راحتی را در اولویت قرار داده بود. تنظیمات استاندارد فرمان مشابه 545i و فقدان دیفرانسیل لغزش محدود اما باعث شده بود B5 احساس وحشیتری نسبت به M5 داشته باشد.
آلپینا B5 S
در سال 2008، آلپینا برای کسانی که هنوز بین خرید B5 و M5 مردد بودند، دلیل محکمی برای انتخاب سدان V8 سوپرشارژر بجای بامو V10 ارائه کرد. این دلیل، معرفی نسخهٔ جدیدی با نام B5 S بود که به لطف ارتقاء موتور، 530 اسب بخار قدرت و 725 نیوتن متر گشتاور داشت و از رینگهای بزرگتر با لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت و اصلاح سیستم کنترل الکترونیکی کمکفنرها بهره میبرد که حالت رانندگی اسپرت سفتتری را ارائه میکرد. B5 S هرچند در شتاب بهبودی را تجربه نکرده بود ولی به لطف اصلاح سیستم تعلیق و لاستیکهای چسبندهتر، احساس پایداری بیشتری داشت.
قیمت نازل نمونههای کارکرده
B5 S که جایگزین B5 شد، تا سال 2010 به تولید رسید. ولی مجموعاً آلپینا کمتر از 1000 دستگاه از B5 و B5 S تولید کرد زیرا این سدان اسپرت قیمتی هماندازهٔ M5 داشت و اکثر خریداران، اولین بامو V10 را ترجیح میدادند. این روزها اما نمونههای کارکردهٔ تمیز B5 حدود 15 هزار دلار قیمت دارند که بین 5 تا 10 هزار دلار از نمونههای دستدوم M5 با کارکردی مشابه کمتر است.