متفرقه

آوادی، پیشرانه نوآورانه و بسیار جمع‌وجور با بازدهی بالا

آوادی پیشرانهٔ درون‌سوز نوآورانه‌ای است که با حذف نیمی از قطعات موتورهای سنتی، وزن سبک‌تر و طراحی ساده‌تری را در کنار قدرت و گشتاور بالا به همراه دارد.

«مایکل آرسنائو» بیست سال پیش موتور آوادی را به امید تولید یک پیشرانهٔ کاملاً جدید برای کاهش مصرف سوخت طراحی کرد و سپس در سال ۲۰۱۵، توسعه و ساخت این موتور آغاز شد. در این نوع پیشرانه، میل‌لنگ داخل محفظهٔ موتور می‌چرخد اما برخلاف موتورهای وانکل، در آوادی پیستون معمولی وجود دارد که با دو شاتون با حرکتی قیچی مانند به میل‌لنگ متصل می‌شود. همهٔ این قطعات روی چرخ‌دندهٔ حلقه‌ای ثابتی می‌چرخند که مستقیماً به شفت خروجی متصل است. برای ورود هوا و خروج دود نیز از سوپاپ‌های چرخشی استفاده شده است. وب‌سایت آوادی این پیشرانه را این‌طور توصیف می‌کند:

دو شاتون و چرخ‌دنده‌های پینیون روی چیزی قرار دارند که ما آن را نیم میل‌لنگ می‌دانیم.

این نیم میل‌لنگ را می‌توان به قلب طراحی آوادی تشبیه کرد زیرا این در اصل قطعه‌ای است که حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند. در این پیشرانه برخلاف موتور وانکل، میل‌لنگ سنتی به‌طور کامل حذف می‌شود زیرا خود پیستون در طول حرکت بالا و پایین در داخل محفظهٔ سیلندر می‌چرخد؛ به‌عبارت‌دیگر، شیوهٔ کارکرد این پیشرانه بسیار شبیه چیزی است که در دیفرانسیل عقب خودروها می‌بینیم. آوادی چند سال پیش پروتوتایپ این پیشرانه را به نمایش گذاشت. این یک نمونهٔ ۲۵۰ سی‌سی بود که ۱۶ اسب بخار قدرت و ۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و ۱۰ کیلوگرم وزن داشت.

پیشرانهٔ ۲۴۲ سی‌سی تک سیلندر هوندا GX240 می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای مقایسه با پیشرانهٔ آوادی باشد. این پیشرانه با ۳۵ کیلوگرم وزن، ۸ اسب بخار قدرت و ۱۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، به ادعای آوادی، بازده حرارتی این موتور ۴۲.۱ درصد است. برای مقایسه، زمانی که پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر A25K-FKS تویوتا به راندمان حرارتی ۳۹ درصد رسید، دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شد. این در حالی است که بازده حرارتی پیشرانه‌های بنزینی معمولی تنها حدود ۲۰ درصد است.

بااین‌حال، پس از حضور آوادی در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۲، خیلی خبری از این شرکت آمریکایی نشد تا اینکه در می ۲۰۲۳ آوادی در وب‌سایت خود خبر از جایگزینی آرسنائو با «دیمیتریوس داردالیس» به‌عنوان مدیر ارشد تکنولوژی شرکت داد. همچنین طراحی سوپاپ دوار هم مشکلات غیرقابل‌حلی در جریان هوا داشت که به گفتهٔ آوادی با بازنگری در طراحی سوپاپ برطرف شده است. البته سوپاپ دوار مفهوم جدیدی نیست و در دههٔ ۷۰ به‌طور گسترده‌ای در پیشرانه‌های دو زمانه استفاده می‌شد اما بعداً با سوپاپ‌های معمولی امروزی جایگزین شدند.

ما با مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران آوادی «لندون ویلکینسون» تماس گرفتیم تا ببینیم شرایط این پروژه در ژوئن ۲۰۲۴ چطور است و ویلکینسون این‌طور پاسخ داد:

طراحی بازنگری شدهٔ موتور به‌خوبی پیش می‌رود. ما هفتهٔ گذشته با طراحی جدید سوپاپ به نتایج مثبتی دست پیدا کردیم و آزمایشات اجرایی را در آیندهٔ نزدیک آغاز می‌کنیم.

ما مشتاقانه منتظر نتیجهٔ این پروژه هستیم. البته تلاش برای ورود با یک پیشرانهٔ درون‌سوز جدید به دنیایی که به‌سرعت در حال الکتریکی‌سازی است باید سخت باشد ولی درعین‌حال هنوز هم پیشرانه‌های درون‌سوز زیادی در حال استفاده هستند و به این زودی‌ها کنار نخواهند رفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Elmiraj

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3159 ديدگاه)

    بزرگترین نقطه ضعف موتور های تک سیلندر تولید صدا و لرزش زیاد هست… ( حالا هر چه سیلندر بزرگتر دو مشکل یاد شده هم بیشتر )

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. mercedes

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (363 ديدگاه)

      این نشد ایراد ، چون قابل حله.

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. SMS

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (191 ديدگاه)

        به نظرم باید دو سیلندر باشه با حجم بیشتر و سوخت مصنوعی ،صداش هم باید عالی باشه ،اونوقت می شه بهش فکر کرد (هنوز زوده)

        موافقم 8
        مخالفم 1
      2. مهدی

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خسته کننده هستن موتورهای درون یوز زمان الکتریکی شدن هست

        موافقم 1
        مخالفم 13
    2. مجید

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این موتور برای وسیله نقلیه نیست بیشتر بدرد موتور برق سم پاچ پمپ آب بیا چیزا میخوره خیلی هم کارکرد بالا داره خرابی نداره تا بیروغن نمونه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Cert

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    بدرد خورو های ارزان بهای کم قدرت می خورد

    موافقم 3
    مخالفم 22
    1. مری

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این اصلا واسه ماشین نیست واسه موتور سیکلته🤨

      موافقم 12
      مخالفم 2
  3. Cert

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    قدرت کمی تولید میکند.

    موافقم 2
    مخالفم 15
    1. Mohammad hasan

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (107 ديدگاه)

      بخوایم حساب کتاب کنیم
      قدرتش میشه ۶۴ اسب بخار
      بر لیتر که با کمی اصلاح و ارتقا
      میشه بیشترش هم کرد ولی
      اشکالش اینه که یک سیلندره
      و هر چقدر ارتقا پیدا کنه از یکی
      هم بیشتر نمیشه

      موافقم 5
      مخالفم 3
  4. GMA

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (807 ديدگاه)

    یه موتور هم بود به اسم آسترون اومگا وان
    خبری ازش نیست دیگه؟

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      فکر نکنم دیگه خبری از امگا وان بشه همه خبر هایی که ازش هست مال دوسال پیشه ، موتور جالبی بود ولی فکر نکنم شرکتی بخواد روی موتور احتراقی کاملا جدید سرمایه گذاری کنه

      موافقم 8
      مخالفم 1
  5. Amir

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    خیلی خوبه که تو این وضعیت هنوز بعضیا به فکر توسعه انجین های درون سوز هستن و این نشون میده که موج برقی ها کم کم در حال فروکش کردنه و قرار کمتره ماشینای آرمیچری ببینیم

    موافقم 9
    مخالفم 10
  6. Taha Ayoobi

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2512 ديدگاه)

    جالبه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. مجتبی .

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1216 ديدگاه)

    درهرصورت باتوجه به بازدهی خوبش ارزش کاربیشتر روداره واگه توسط کمپانیهای بزرگ حمایت مالی وفنی بشه احتمال موفقیتش زیاده.

    موافقم 13
    مخالفم 0
  8. amirboss

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (455 ديدگاه)

    نمونه این سیستم و چند سیستم درون سوز نوآورانه رو چند سال پیش تو یه سایت دیدم خیلی جالب بود.
    اما تو این موتور با توجه به ساختار موتور و سیستم دوار سوپاپها دیگه خبری از سیستم های مدیریت سوپاپ درکار نیست و تایمینگ موتور همواره کوبل یکدیگه هستن.
    اتفاقا این موتور برای کاربری های سبک واقعا عالیه

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (18 ديدگاه)

      در ماشینهای هایبرید برای شارژ باطری خیلی کاربردی و مناسبه

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. علی

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1208 ديدگاه)

      این موتور جون میده برای خودرو های هیبریدی. اونجایی که موتور بنزینی فقط برای شارژ باتری استفاده میشه

      موافقم 10
      مخالفم 0
  9. بهروز خمسه

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام تکنولوژی ساده ای است سیستم موتورش مثل کمپرسور کولر خودرو است منتها تو ایران کمتر کسی بفکرش میرسه چون من هم علم برق خودرو وتعمیر کمپرسور کولر تجربه دارم وهم مکانیک خودرو باسابقه ۴۰ ساله تشخیص دادم حالا اگر طالب هستید پیام بدید برای ساخت و سرمایه گذاری اینچنین موتوری منتها سایزش بزرگتر از کمپرسور کولر خواهد بود و قابل نسب روی همه نوع خودرو هست این مهندسان ایران خودرو سایپا و محققین سیستم پیشران خودرو وهرکسی توضیح خواست میدم ولی شرعا حق اختراع منو محفوظ باشه کمپرسور کولر هم دارم برای دیدن مکانیزم این سیستم تماس بگیرید .

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. amirboss

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (455 ديدگاه)

      از لحاظ ساختاری شاید اما از لحاظ کارکرد تفاوت زیادی بین این موتور با موتور کولر هست!
      موتور کولر خودش یه مصرف کننده گشتاور موتور خودرو هست و این موتور خودش تولید کننده نیرو و گشتاوره.

      موافقم 7
      مخالفم 0
    2. محمد اسا

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش قبلا اختراع شده

      موافقم 3
      مخالفم 0
    3. محمد

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در مستند یک سال در تایگا یا مردمان خوشحال اگر دقت کنید در دهکده باختیا که در شمال سیبری واقع هست قایق‌های روستائیان با این نوع موتور داره کار می‌کنه ولی روسیه بوق و کرنا نکرده چرا . مستند مال خیلی سال پیش هست

      موافقم 0
      مخالفم 2
  10. محسن

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کسی که این متور رو طراحی کرده هوش فوق العاده ای داره حتی اگه این موتور تو بازار هم عرضه نشه . با احترام به همه عزیزان خواهشا طرز فکرتون رو عوض کنید دنیای علم رو همین آدمها میسازن چه موفق بشن چه شکست بخورن یاد بگیریم وقتی نمیتونیم کاری رو انجام بدیم حداقل نظر کارشناسی هم ندیم

    موافقم 8
    مخالفم 0
  11. امین

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بر خلاف قسمت میل لنگش که بسیار خوب و مبتکرانه طراحی شده
    قسمت سوپاپ های هوا ضعف بزرگی داره و اونم اصطعکاک بالاست….
    اصطعکاک بالا با دمای بالای احتراق که زیرش هست فرآیند روغنکاری رو سخت و
    استهلاک بسیار زیادی ایجاد میکنه و خرابی هاش زود به زود خواهد بود ….
    از سیستم سوپاپ معمولی استفاده میکرد بهتر بود …

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. جمشید

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نه اقا این برای شارژ کردن ماشین های برقی استفاده میشه برای همین جموجوره قدرتشم خوبه بازدهیشم عالیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. جمال رسولی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا اصل اون حذف میل لنگ هست که زاویه متغیر اعمال قدرت بین پیستون میل لنگ موجب اتلاف و سایش میشود در طراحی این مشکل رو برای چهار سیلندر با رک و پینیون حل کردم شاتون با رک جایگزین شده که مدل دو جفت سیلندر رو به روی هم بهترین نوع آن هست

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا