باکو B1، سه‌چرخه برقی خورشیدی ساخت تونس با قیمت 4 هزار دلار

دوشنبه 13 فروردین 1403 - 06:36
مطالعه 4 دقیقه
Bako-B1-1
یک شرکت نوپای تونسی بنام باکو موتورز اقدام به ساخت وانت مسقف سه‌چرخی کرده است که ظرفیت حمل 300 کیلوگرم بار را با بردی بین 100 تا 150 کیلومتر ارائه...
تبلیغات

یک شرکت نوپای تونسی بنام باکو موتورز اقدام به ساخت وانت مسقف سه‌چرخی کرده است که ظرفیت حمل 300 کیلوگرم بار را با بردی بین 100 تا 150 کیلومتر ارائه می‌کند.

شهرهای بزرگ روزبه‌روز شلوغ‌تر و آلوده‌تر می‌شوند و زیرساخت‌ها را نمی‌توان مطابق با افزایش خودروها گسترش داد اما با الکتریکی کردن خودروها و ساخت مدل‌هایی کوچک‌تر و کارآمدتر، می‌توان شرایط را بهتر کرد. شرکتی بنام باکو موتورز از تونس روی این موضوع تمرکز کرده است. این شرکت یک استارتاپ نسبتاً نوپا است که سرمایه‌گذاران اروپایی از کشورهایی مثل لوکزامبورگ، فرانسه و آلمان دارد. باکو موتورز در سال 2021 زمانی که کانسپتی بنام سانی را در نمایشگاه مونیخ به نمایش درآورد، خود را مطرح کرد. این یک سه‌چرخهٔ برقی خورشیدی مسقف برای حمل بار بود.

برخلاف بسیاری از کانسپت‌ها که در حد یک نمونهٔ نمایش باقی می‌مانند و فراموش می‌شوند، سانی از مرحلهٔ کانسپت عبور کرده و حالا به مدلی تولیدی بنام B1 تبدیل شده است. این اما صرفاً یک خودروی الکتریکی معمولی نیست و از انرژی خورشید هم برای افزایش شعاع حرکتی خود استفاده می‌کند. باکو B1 در دو نسخهٔ B10 و B15 تولید می‌شود که تفاوت اصلی آن‌ها در ظرفیت باطری و شعاع حرکتی است. برد مدل اول تنها 100 کیلومتر است اما دومی می‌تواند با هر بار شارژ تا 150 کیلومتر را طی کند. باکو اما اعلام نکرده که این ارقام با احتساب انرژی پانل‌های خورشیدی است یا نه.

این وانت سه‌چرخ مسقف به یک موتور الکتریکی مجهز است که تنها 4 اسب بخار قدرت دارد اما می‌تواند 95 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور امکان حمل 300 کیلوگرم بار را با سرعت 45 کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. انرژی موردنیاز موتور هم توسط یک پکیج باطری لیتیومی با قابلیت شارژ سریع تأمین می‌شود. هرچند این اعداد و ارقام بسیار کم به نظر می‌رسند اما B1 برای خیابان‌های شلوغ شهری مثل بسیاری از شهرهای اروپا گزینهٔ ایده‌آلی است و هرچند سرعت یا پرفورمنس خارق‌العاده‌ای ندارد اما برای تحویل بسته‌ها کافی خواهد بود.

این سه‌چرخه 346 سانتی‌متر طول، 176 سانتی‌متر عرض و 185 سانتی‌متر ارتفاع دارد و حجم اتاق بار آن 2433 لیتر است. خریداران می‌توانند B1 را برای مناطقی که آب‌وهوای مناسبی دارند بدون درهای کابین بخرند درحالی‌که برای اتاق بار هم درهای کامل یا نیمه قابل انتخاب خواهد بود. کابین خودرو ظرفیت دو نفر را دارد و داشبورد بسیار ساده است. این یعنی در B1 خبری از سیستم تهویه، نمایشگر لمسی یا دوربین دید عقب نخواهد بود. به همین دلیل، با نگاه به این خودرو شاید به یاد سه‌چرخه‌های توک توک بیفتید که هنوز هم وسیلهٔ نقلیهٔ بسیار محبوبی در کشور سازندهٔ B1 یعنی تونس است. تفاوت در اینجا است که سه‌چرخهٔ باکو موتورز خودرویی الکتریکی است که با اتاق بار مسقف و پانل‌های خورشیدی ارائه می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های B1 این است که در اتحادیهٔ اروپا در دستهٔ سه‌چرخه‌های L2 قرار می‌گیرد که یعنی راندن آن نیازی به گواهینامهٔ رانندگی نخواهد داشت. این موضوع استفاده از B1 را برای ناوگان‌ها آسان‌تر خواهد کرد. قیمت این سه‌چرخهٔ باری در تونس از 12 هزار دینار آغاز می‌شود که معادل 3,850 دلار است. فعلاً زمان عرضهٔ باکو B1 به بازار مشخص نیست.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.