کاهش محسوس قیمت مجموعه باتری خودروهای الکتریکی از سال 2008 تاکنون
دفتر تکنولوژیهای خودرویی دپارتمان انرژی آمریکا تخمین زده قیمت باتری خودروهای الکتریکی در طول 13 سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. وبسایت Inside EVs با استفاده از دادههای گوناگون به نتایج شوکه کنندهای دراینباره رسیده است.
گفته میشود قیمت مجموعه باتری لیتیوم-یونی خودروهای الکتریکی بین سالهای 2008 تا 2021 کاهش 87 درصدی داشته است. در سال 2008 هزینه تخمین زده شده برای باتری این خودروها 1237 دلار به ازای هر کیلووات ساعت بوده است. بهطور مثال قیمت باتری 42 کیلووات ساعتی ب ام و i3 برابر با 51954 دلار بوده که بیشتر از کل قیمت این خودرو در سال 2021 است. رقم کنونی برای باتری خودروهای الکتریکی 143 دلار به ازای هر کیلووات ساعت است که قیمت باتری i3 را به 6006 دلار کاهش میدهد.
Inside EVs میگوید این ارقام دقیق نیستند زیرا فهمیدن هزینه واقعی مجموعه باتریها با در نظر گرفتن کل صنعت خودرو تقریباً غیرممکن است. البته همین ارقام تخمینی نیز بهخوبی قدرت تولید انبوه را نشان میدهند.
شایان ذکر است فرایندهای موازی نیز بهبود یافتهاند. باتریها نه تنها ارزان شدهاند بلکه پیشرفتهتر نیز هستند. لوسید اخیراً به اولین الکتریکی سازی تبدیل شده که برد تخمینی محصولاتش توسط EPA فراتر از 804 کیلومتر اعلام شده است. لوسید ایر همچنین توانایی ثبت زمان 9.3 ثانیهای در مسافت 400 متر را دارد.
همین موضوع به خوبی در تفاوت شعاع حرکتی نسل اول و دوم نیسان لیف مشهود است. اولین نسل این خودرو برد تخمینی 117 کیلومتری داشت درحالیکه این رقم هماکنون به 364 کیلومتر رسیده است. لیف در سال 2011 قیمت 33720 دلاری داشت درحالیکه قیمت کنونی این خودرو از 27400 دلار شروع شده و به 37400 دلار میرسد.
ما برای جذابتر کردن موضوع تصمیم گرفتیم قیمت فولکسواگن گلف 2011 و 2021 را نیز مقایسه کنیم. نسخه استاندارد بنزینی این خودرو قیمت 17995 دلاری داشت که کاملاً منطقی است. پیشرانههای درونسوز بیش از 100 سال است که تولید میشوند و همین کاهش قیمت ناشی از تولید انبوه برای آنها اتفاق افتاده است. جالب اینکه قیمت گلف 2021 به 23195 دلار رسیده است.
البته این به معنی گرانفروشی فولکسواگن نیست چراکه گلف بهبودهای زیادی را نسبت به 10 سال پیش تجربه کرده که یکی از آنها تجهیز به پیشرانه توربوی کمحجمتر است. ما همچنین هزینه جدیدترین گیربکس، بهبودهای مربوط به سیستم تعلیق، سیستم اطلاعات سرگرمی و ایمنی را نیز باید در نظر بگیریم.
نکته مهم ای است که قیمت هر کیلووات ساعت انرژی خودروهای الکتریکی در حال کاهش است تا به نقطه رقابتی با خودروهای درونسوز برسد. در سال 2019 نسخه پایه گلف الکتریکی قیمت 31895 دلاری داشته درحالیکه شما همان سال میتوانستید گلف GTI را با بهای 27595 دلار خریداری کنید.
خبر خوب اینکه در سالهای آینده خودروهای الکتریکی زیادی روانه بازار خواهند شد. خودروسازان بهشدت مشغول افزایش تولید این خودروها هستند تا بتوانند ضربالاجلهای اعلامی توسط دولتها برای استانداردهای آلایندگی را رعایت کنند.