متفرقه

تجهیز الزامی تمام خودروهای بازار اروپا به جعبه سیاه تصویب شد

از جولای ۲۰۲۴، تمام خودروهایی جدیدی که در کل اتحادیهٔ اروپا عرضه می‌شوند باید به سیستم ضبط داده‌ها یا همان جعبه سیاه مجهز باشند.

در اواخر دههٔ ۶۰، وجود ضبط کنندهٔ داده‌های پرواز که به‌عنوان جعبه سیاه شناخته می‌شوند در هواپیماها الزامی شد. این جعبه‌ها اما برخلاف نامشان، رنگ سیاه ندارند و معمولاً به رنگ نارنجی روشن هستند تا پس از حادثه یا سقوط هواپیما راحت‌تر پیدا شوند. از اواسط امسال نیز تجهیز تمام خودروهای جدیدی که در اروپا عرضه می‌شود به جعبهٔ سیاه الزامی خواهد شد. از جولای ۲۰۲۴، تمام خودروهای جدیدی که در اتحادیهٔ اروپا پلاک خواهند شد باید به‌صورت استاندارد به سیستم ضبط دادهٔ رویدادها یا EDR مجهز باشند. این الزام برای خودروهای سواری با حداکثر ظرفیت سرنشین هشت نفر اعمال می‌شود. علاوه بر این، خودروهای تجاری کلاس N1 شامل ون‌ها و وانت‌هایی با ظرفیت بار زیر ۳.۵ تن هم مشمول این قانون خواهند بود. این قانون در تمام ۲۷ کشور اتحادیهٔ اروپا شامل اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد اجرا خواهد شد.

تصادفات پیامدهای مالی برای افراد درگیر دارد و اغلب تعیین مقصر دشوار خواهد بود. با وجود EDR، مقامات مسئول با بررسی داده‌هایی که ذخیره شده است می‌توانند بفهمند دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است. این دستگاه پارامترهای خاصی را برای مدت‌زمان کوتاهی شامل پنج ثانیه پیش از تصادف و ۰.۳ ثانیه پس از تصادف ضبط می‌کند. طبق اسنادی که توسط کمیسیون اروپا منتشر شده است، EDR داده‌هایی شامل سرعت، ترمز، موقعیت خودرو در جاده و نحوهٔ واکنش سیستم‌های ایمنی داخلی را ثبت می‌کند. این دستگاه همچنین نشان می‌دهد که آیا سیستم تماس اضطراری یا eCall عمل کرده است یا نه. وجود eCall در خودروها از آوریل ۲۰۱۸ اجباری شد.

EDR در واحد کنترل ایربگ تعبیه می‌شود و نمی‌توان آن را خاموش کرد. هنگامی‌که ایربگ و سیستم پیش‌کشندهٔ کمربندهای ایمنی فعال می‌شود، EDR هم به‌طور خودکار فعال خواهد شد. این دستگاه زمانی که در عرض ۰.۱۵ ثانیه سرعت خودرو بیش از ۸ کیلومتر بر ساعت تغییر کند، ضبط داده‌ها را آغاز خواهد کرد. البته این داده‌ها به‌صورت ناشناس ثبت می‌شوند تا اگر به دست افراد نااهل افتاد، امکان سوءاستفاده فراهم نشود. بدین منظور، EDR چهار رقم آخر شماره وین خودرو را ذخیره نمی‌کند و هر نوع اطلاعات دیگری که هویت مالک را آشکار کند هم ثبت نخواهد شد. همچنین داده‌ها فقط در اختیار مقامات ذیصلاح برای کمک به فرایند بررسی تصادف قرار می‌گیرد. از طریق رابط OBD می‌توان به داده‌ها دسترسی پیدا کرد اما اگر پورت EDR در طول تصادف خراب شده باشد، اطلاعات مستقیماً از خود جعبهٔ سیاه هم قابل‌دسترسی خواهد بود.

در آمریکا، دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد اجباری شدن نصب EDR در خودروها را مطرح کرد اما این پیشنهاد در سال ۲۰۱۹ پس گرفته شد زیرا پیش‌ازاین خودروسازان خودشان بدون وجود الزام قانونی این دستگاه را در اکثر خودروها نصب کرده بودند. بر اساس برآوردهای NHTSA، حدود ۹۹.۵ درصد از خودروهای جدیدی که در ایالات‌متحده فروخته می‌شوند به سیستم ضبط داده‌ها مجهز هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. مجتبی .

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    چی فایده باید استاندارد ۸۵ گانه روپاس کنن.

    موافقم 34
    مخالفم 1
    1. مزدا

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2085 ديدگاه)

      پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه سخت و هزینه بر هست!
      فقط حلبی سازهای داخلی میتونن پاس کنند

      موافقم 18
      مخالفم 1
    2. MehdiTurbo

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2272 ديدگاه)

      لعنتیا میدونستن با توجه به سختی و اینکه هیچ کشوری از پسش برنمیاد چه عددی انتخاب کنن خخخ
      به این میگن فکر مهندسی شده باور کنین اون زمانیکه این اسم گذاشتن روش و میدونستن برای چه منفعتیه این قانون تو اون اتاق فکر همشان از خنده منفجر شدن

  2. Piero Ferrari

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    خب اینا که از هر طرف دوربین رادار وصل کردن
    دیگه جعبه سیاه به چه درد می خوره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  3. MehdiTurbo

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2272 ديدگاه)

    شاید فک کنین چرت میگم ولی به این میگن برده داری نوین و کنترل گری نوین ادما که تمام اطلاعات و کاراشون داشته باشن
    تو نود نه درصد تصادفات اینقد دوربین هست و اصلا مشکلی از این بابت نیست تو اینا همه سال تو ایرانش که ایران بوده کودوم تصادفی از این لحاظ به مشکل خورده
    اون یه درصد باقی ماندم تصادف و داستانای ادمای معمولی نیست کافیه تو یه داستان معمولی طرف همان اطلاعات بخواد اصلا او مقامات ذی صلاح نمیرن بررسیش کنن اینو به شخصه سر یه موضوع ساده تو ایران خودم تجربه کردم که یه کار ساده بود یه دوربین چک کردن ساده برای سرقت گوشی اصلا پیگیری نکردن حالا اگه یه موضوعی بود برای خودشان دوربین که هیچی یارو تو یکی از فاضلابای شهر قایم شده بود در کسری از ثانیه پیداش میکردن
    داستان همان گوشی موبایلی که تو اینستا وایرال شد چرا ایفون باید یه هرچند دقیقه یکبار از صورت شخص و کلا دوربین جلو سلفی بگیرع برای افراد معمولی جامعه به چه درد میخوره جز کنترل شدن همون افراد معمولی

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4794 ديدگاه)

    یعنی دیگه باهاش نمی‌تونیم خیلی چیزا رو سوار کنیم حتی شوتی هم نمیتونیم سوار کنیم نمی‌تونیم تو ماشین آهنگی گوش کنیم که گریه کنیم و نمیتونیم کاری کنیم همه چیز لو می‌ره حتی مواد هم نمیتونیم با ماشین حمل کنیم

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4794 ديدگاه)

      حاجی چرا گفتم نمیتونم شوتی سوار کنیم😐😐
      منظورم این بود نمیتونیم شوتی بشیم*

      موافقم 3
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا