سیستم تعلیق جادویی بوز / Bose که بیش از دو دهه پیش با توانایی جهش از موانع و حفظ تعادل کامل خودرو شگفتیساز شد، حالا با نام کلیرموشن / ClearMotion به تولید انبوه نزدیک شده است.
بیش از بیست سال پیش، ویدیویی از یک لکسوس LS400 که بهظاهر قوانین فیزیک را زیر پا میگذاشت، جهان را مبهوت کرد. این سدان لوکس مجهز به سیستم تعلیق الکترومکانیکی پیشفعال (Proactive Suspension) توسعهیافته توسط شرکت صوتی بوز (Bose) بود که میتوانست از روی موانع بپرد، چرخها را بهصورت جداگانه از چالهها عبور دهد، در پیچها کاملاً صاف بماند و بدنه خودرو را در جادههای ناهموار کاملاً متعادل نگه دارد. این فناوری واقعاً جادویی به نظر میرسید اما در سال ۲۰۰۴، این سیستم برای تولید انبوه غیرعملی بود.
بوز درنهایت این پروژه را کنار گذاشت و حقوق آن را فروخت. بااینحال، ویدیوهای نمایشی این فناوری در اینترنت بهعنوان نمونهای از فناوریهای شگفتانگیزی که به بازار راه نیافتند، جاودانه شدند و هر چند سال یکبار دوباره وایرال میشوند.
حالا، پس از سالها انتظار، این فناوری بالاخره به واقعیت پیوسته است. ماه گذشته، سیستم تعلیق پیشفعال که اکنون توسط شرکت آمریکایی کلیرموشن توسعه یافته و مالکیت آن را در اختیار دارد، برای اولین بار در خودروی برقی نیو ET9 در چین به کار گرفته شد. این آغاز همکاری با نیو است که قرار است این سیستم را در سه میلیون خودرو نصب کند. طبق گزارش اتوموتیو نیوز، این مقیاس تولید میتواند هزینهها را بهطور قابلتوجهی کاهش دهد. ClearMotion همچنین در حال مذاکره با خودروسازان اروپایی و همکاری با پورشه است. ویدیویی از عملکرد این سیستم نشان میدهد که چگونه خودرو میتواند ناهمواریهای جاده را خنثی کند و تجربه رانندگی بینظیری ارائه دهد.
سیستم اولیه بوز از موتورهای الکتریکی بهجای کمکفنرهای سنتی استفاده میکرد که با دادههای حسگرها، چرخها را بهصورت فعال بالا و پایین میبرد تا ناهمواریها را جذب کند. کلیرموشن این فناوری را با استفاده از نرمافزار کنترلی پیشرفته و کمکفنرهای فعال با مایع مغناطیسی بهبود داده است. اگرچه این نسخه دقیقاً همان سیستم بوز نیست اما روح همان فناوری را حفظ کرده و آن را برای تولید انبوه کاربردیتر کرده است.
کلیرموشن در همکاری با پورشه، نهتنها این سیستم تعلیق را توسعه داده بلکه نرمافزار کنترل شاسی پیشفعال به نام رودموشن / RoadMotion را نیز معرفی کرده است. این نرمافزار سطح جادهها را اسکن و ذخیره میکند تا پروفایل محلی خیابانها ایجاد شود و هنگام عبور دوباره از همان مسیر، سیستم بهصورت خودکار تنظیمات را برای بهترین عملکرد اعمال میکند.
کلیرموشن در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که این سیستم را روی یک بامو سری ۵ نصب کرده و با پنج خودروساز بزرگ برای تولید انبوه تا سال ۲۰۲۰ مذاکره میکند اما مشکلات جهانی مثل شیوع بیماری کرونا این برنامه را به تعویق انداخت. بااینحال، حالا که این فناوری از فاز آزمایشی خارج شده، راه برای استفاده گسترده در انواع خودروها باز خواهد بود. با توجه به مقیاس تولید و همکاری با پورشه، انتظار میرود سیستم تعلیق کلیرموشن بهزودی در خودروهای بیشتری دیده شود.
گاس فرینگ
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴طرح بی وای دی هم کم شباهت به این نیست خصوصا اون قابلیت پرش از موانعش
NAVID@@98
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴از اول ۱ متعلق به شرکت آمریکایی clear motion from USA mean American و همچنین همکاری با اروپا Europe از اول ۱ الان هم مطمئن باشید خودشون الان خیلی بهتر و اول و ۱ ش رو دست پیدا کردن که اینو به شرکتهای دیگه دادن تخس میکنن واسه دیگران که البته به پای خودشون نمیرسن چیزی که
الان تکنولوژی بیش از ۲۰ سال پیششون رو دادن به et9 و…
Lyting
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴میشه یکی کامنت اینو ترجمه کنه؟؟!
دیا
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴خودت فهمیدی چی گفتی ؟؟
NAVID@@98
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴آره،
فکرت رو بکار بنداز میفهمی
Cadillac-V
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش میشه یه جوری بگی مام بفهمیم
احمدرضا
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴اینکه متوجه نشی زیر ماشین چه خبره فکر نکنم خیلی حس خوبی باشه
فرشید
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴خدا وکیلی چند سالتون هست؟ چقدر تجربه رانندگی دارین؟ اگه تجربه دارین ماشین چی بوده؟ منظور از زیر ماشین چخبره دقیقن یعنی چه؟ درک نکردن دست اندازهای آسفالت های کنده شده و ترک دار جاده چطور باعث میشه حس خوبی نداشته باشین؟ حقیقتن روی چه تجربه و مبنایی چنین نظری میدین؟!
احمدرضا
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴سن بالای عزیز
بنده تجربه معمولی دارم مثل اکثر مردم البته شما ظاهرا شوماخری چیزی هستی
منظور درک و احساسی هست که موقع عبور از روی ناهمواری به بدن منتقل میشه
ولی این درک و احساس از بین بره حالت سواری شناور ایجاد میشه
اینم نظر من بود لازم نبود جوش بزنی بزرگوار
میتونستی قشنگ بپرسی تا قشنگ جوابت بدم نه این مدلی
فرشید
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴“منظور درک و احساسی هست که موقع عبور از روی ناهمواری به بدن منتقل میشه
ولی این درک و احساس از بین بره حالت سواری شناور ایجاد میشه”
با کمال احترام و ادب قانع نشدم. عبور از دست انداز و خرابی های جاده اگه همراه با کوبش و ضربه شدید و انتقال به کل مجموعه اتاق، موتور و سرنشین همراه با صدای کلافه کننده باشه خوب و دلپذیره ولی اگه سیستمی باشه که تمام این تنش ها رو بگیره جوری که انگار در حال روندن روی یه آسفالت بی نقص هستی به دلیل حالت سواری شناوری که ایجاد میکنه خوب نیست؟
باور کن پشت همچین کامنت های تخیلی یه نوجوون هفده هجده ساله هست که تمام تجربش از رانندگی، بازی های کامپیوتری، فیلم های سریع و خشن، ژورنال های خودرویی و رویابافی هست
NR
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴تجربه ثابت کرده فناوری هایی که به چین میرسن و توسعه پیدا میکنند خیلی سریع به تولید انبوه میرسن و برای عموم مورد استفاده قرار میگیرند…
این تکنولوژی چیزی کم از یک انقلاب تو زمینه تعلیق خودرو ها و حتی تعلیق سایر وسایل نقلیه نداره … فوق العادس
Cadillac-V
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴این کارهایی که لکسوس انجام میداد رو من فیلماشو دیدم دقیقا همین کارها رو سیتروئن زانتیا هم انجام میداد مثلا وقتی پیچ ها رو رد میکرد مثل همین لکسوس بود، یعنی این سیستم رو سیتروئن زانتیا هم بوده؟ ولی من شنیدم زانتیا یه سیستم تعلیقی داشته که فقطم رو خودروهای پرچمدار مرسدسبنز و بی ام و کادیلاک و جگوار و سیتروئن بوده
JaMsHiD-B
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴اون سیستم هیدروپنوماتیک هست
سر کمک فنر ترکیبی از گاز نیتروژن و روغن هست که فشار کمک فنر به روغن وارد میشه و گاز فشار وارده به روغن رو میگیره
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://fa.wikipedia.org/wiki/%25D8%25B3%25D8%25A7%25D9%2585%25D8%25A7%25D9%2586%25D9%2587_%25D8%25AA%25D8%25B9%25D9%2584%25DB%258C%25D9%2582_%25D9%2587%25DB%258C%25D8%25AF%25D8%25B1%25D9%2588%25D9%25BE%25D9%2586%25D9%2588%25D9%2585%25D8%25A7%25D8%25AA%25DB%258C%25DA%25A9&ved=2ahUKEwiMmoCliPmMAxVCRaQEHR1zF4EQFnoECBcQBQ&usg=AOvVaw2TmOKE4EGJCrR7PfW7Z0qj
این مقاله توی بخش ویژگی ها یه عکس پایینش هست توضیح داده
برای همین خیلی نرم کار میکنه البته اگه سالم باشه
خرج زیادی داره نشتی هم میده
تنظیم ارتفاع هم داره
آخرین بار روی سیتروئن C5 نصب شده
تا حدودی هم حرفت درسته . مرسدس و رولز رویس روی بعضی از مدل هاشون از این سیستم تعلیق استفاده کردن ولی بعد از مدتی کنار گذاشتن
سیتروئن هم دیگه توی سری ماشین های نرم و راحت و لوکسش مخصوصا DS ، دیگه اینو کامل کنار گذاشتن
همه تقریبا رو آوردن به این جور سیستم تعلیق و سیستم تعلیق های بادی
yones2012
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴یه کلیپی بود فکر کنم رو ماشینای byd این سیستمو داشت .
Taha Ayoobi
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا من به هرچی فکر میکنم میاد تو پدال.
دیروز پریروز بود که یاد این افتادم رفتم کلیپشو دیدم،
من نمیدونستم قابلیت پرش داره تا اینکه فیلم کاملشو دیدم، برگام ریخت از قابلیت پرشش، چون فکر میکردم فقط انگ وانگ U9 تونسته ولی فهمیدم عقبه بازم.
دم کلیر موشن گرم ولی چرا با چین همکاری میکنی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا با چین همکاری نکنه؟
Taha Ayoobi
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴این همه شرکت های اروپایی و آمریکایی بهتر آخه چرا همون اول فناوری به این عضمتو ببره بده چین.
حتما سود بیشتر داره همکاری با چین که شرکت ها هم دنبال سود هستن و منطقیه
Lyting
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴بهترین سیستم تعلیق رو نیو ET9 داره
ویدیو آخر این مقاله رو ببینید و خودتون مقایسه کنید!
https://www.pedal.ir/chinese/nio-denies-cheating-et9-chassis-system/
OM.01
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴پورشه شیائومی و NIO فعلا این سیستم تعلیق رو دارن و byd هم سیستم تعلیق تقریبا شبیه این هست…
علت اصلی اینکه اون سالها تولید نشد این بود که هزینه برای هرچرخ 5 هزار دلار بود یعنی یه آپشن 20 هزار دلاری! یعنی 2/3 قیمت لکسس LS400 و 2 برابر قیمت یه خودرویی مثل کمری و خب قطعا تولیدش به صرفه نبود. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی خب هزینه تولید کمتر شده و کمتر هم خواهد شد
پ.ن= سواری که هر ماشین با این سیستم تعلیق میدن رولزرویس های فعلی نمیده ولی موقتی هست تا چندسال دیگه فکر کنم اکثر خودروهای گرون بهش مجهز بشن
Puriya
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴یک فناوری با ارزش و پیشرفته که باعث میشه سطح راحتی در کابین خودرو بره تو یه لول دیگه
و این عالیه
بنظرم تا ۱۰ هزار تا هم ارزش خرید داره
J
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴به همکاریش با پورشه بسیار امیدوارم
یادمه خبرایی بود مبنی بر اینکه بنتلی هم در کنار پورشه ازین سیستم استفاده کنه
R
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴واسه ایران خوبه با جاده های افتضاحش جلو بندی به فنا نمیره
عبدالحکیم
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴این جملهای که میگید، فقط مخصوص ایران نیست.
آمریکا هم از این موضوع، رنج میبره.
کلیپ در اینترنت، فراوان است.
نمیگم مشکل در ایران نداریم، ولی اینطوری هم که شما تمام مشکلات عالم را مخصوص ایران میدانید، کار پسندیدهای نیست.
لطفاً اینقدر خودتحقیر نباشید و شأن خودتان را پایین نیارید.
متشکرم.
سوشیانت
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴خودتحقیر نیستیم کسایی رو تحقیر میکنیم که این وضع رو بوجود آوردن
امیر
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴تو چکار کردی برای کشورت؟
فرشید
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴چقدر جاده ها و خیابونای داغون ایران به همچین سیستمی نیاز داره. خسته شدم انقدر که توی دست انداز جاده های بی کیفیت، ضربه کوبش و تق تق دیدم. بخدا یه جایی بود وسط جاده اصلی داشتم با چهل تا میرفتم جوری وضعیت اسفناک بود. تصور کن همچین سیستمی چطور تجربه رانندگی رو دلپذیر و آرامش بخش میکنه
Bardia
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴همون تعلیق سیتروئن که گذاشته رو زانتیا برگرده به تولید خیلی بهتره چون رو سه چرخ میره 6 تا گوی داری و تنظیم ارتفاع و کلی چیز دیگه
بهنام
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴یک ویدیویی بود حدودا ده سال پیش دیدم که روی مرسدس بنز نصب بود و همون موقع هم معلوم بود فیلم قدیمی هست و میگفت مرسدس بنز ۷ سال روی این سیستم تعلیق کار کرده. یجورایی شرکتهای بزرگ همگی ی نسخه از اون را تولید و ارتقا دادن
شاهرخ
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴این سیستم تعلیق برای خودروهای امدادی خیلی مناسبه. پدر بزرگ سال 1371 سکته کرده بود از شهرستان با آمبولانس پاترول میاوردنش تهران وسط راه انقدر داد زده بود راننده وایساده بود در عقبو که وا کرده بود چند تا فحش کلفت نثارش کرده بود یه چک هم تو گوش اون نگون بخت زده بود از ماشین پیاده شده بود نشسته بود کنار جاده و حاضر نبوده سوار بشه میگفته سکته منو نکشت این پاتروله صد بار منو کوبید توی سقف بعد کوبید روی تخت!
محمد کیان شهسوار
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴شاهرخ عجب چیزی گفتی چه پدر بزرگی داری خیلی باحاله!
فکرشو بکن بیست سال پیش اینا یک چنین چیزی ساختن.
حالا الآن توی ایران دارن واسه ماشین برقی اگزوز درست میکنن!🤣🤣🤣
رامتین
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴اینو میگن یک سیستم تعلیق عالی. برای خیابونهای ایران فوق العاده هست.