تأثیر منفی باران روی سیستمهای کمکراننده
انجمن خودروی آمریکا AAA اخیراً مطالعه جدیدی را در رابطه با عملکرد سیستمهای ایمنی پیشرفته در آبوهوای نامساعد انجام داده است. AAA برای تست عملکرد این سیستمها از مسیری بسته و شبیهسازی بارش شدید باران استفاده کرده است. انجمن خودروی آمریکا همچنین دیگر شرایط دنیای واقعی همچون کثیف بودن شیشهها را نیز شبیهسازی کرده است.
با توجه به اینکه نسل جدید رانندگان به این سیستمها تکیه بیشتری میکنند نتایج به دست آمده شوکه کننده است. در واقع سیستمهای ایمنی جدید میتوانند تأثیر متضادی داشته و باعث حواسپرتی و اختلال در عملکرد رانندگی شوند.
خودروهای مجهز به ترمز اضطراری خودکار در شرایط آب و هوایی یاد شده و با سرعت 56 کیلومتر در ساعت رانده شده و در 33 درصد مواقع با یک فورد فیستا بادی تصادف کردهاند. سیستم حفظ خودرو بین خطوط شرایط بدتری داشته و در 69 درصد مواقع باعث بیرون رفتن خودرو از خطوط شده است.
AAA میگوید این سیستمهای ایمنی معمولاً در شرایط آب و هوایی ایده آل تست میشوند و بنابراین با نامساعد بودن شرایط از میزان عملکرد آنها کاسته میشود.
یکی از مدیران AAA میگوید:
سیستمهای ایمنی خودروها به حسگرها و دوربین متکی است تا بتواند علائم ترافیکی و جادهای، دیگر خودروها، عابران پیاده و موانع را ببیند بنابراین طبیعی است که در برابر فاکتورهای محیطی همچون باران آسیبپذیر باشند. واقعیت این است که مردم همیشه با آبوهوای عالی روبرو نمیشوند و بنابراین باید خودروسازان تستهای جامعتری انجام داده و شرایط واقعیتری را در نظر بگیرند.
نگاهی دقیقتر به نتایج این مطالعه اطلاعات بیشتری را افشا میکند. ترمز اضطراری خودکار در سرعت 27 کیلومتر در ساعت تست شده و خودروها تنها در 17 درصد تستها تصادف کردهاند. در سرعت 56 کیلومتر در ساعت میزان تصادفات به 33 درصد افزایش یافته است.
مدیر AAA میافزاید:
AAA در کل میگوید این سیستمها توانایی کاستن از شانس تصادف و بهبود ایمنی کلی رانندگی را دارند. تنظیم درست عملکرد این سیستمها و ارائه تجربه کاربری دقیقتر و پایدارتر باعث میشود ظرفیت واقعی سیستمهای کمکراننده آشکار شود.
IIHS نیز در تستهای خود مدعی شده بود ترمز اضطراری خودکار میتواند باعث کاهش 50 درصدی تصادفات شود. البته تستهای این موسسه در آبوهوای نامساعد انجام نشده بود و بنابراین این امر حاکی از میزان تفاوتی است که فاکتورهایی همچون باران میتوانند ایجاد کنند.
AAA همچنین شرایط خودرویی با شیشه جلوی کثیف و وجود باقی مانده حشرات روی خودرو را شبیهسازی کرده اما عملکرد سیستمهای ایمنی کاهش نیافته است. البته این انجمن هنوز هم توصیه میکند شیشه جلوی خودرو تمیز بماند تا در عملکرد دوربینها خللی وارد نشود.
انجمن خودروی آمریکا به نام مدلهای تست شده اشارهای نکرده اما در تصاویر منتشر شده میتوانیم هیوندای سانتافه را ببینیم. قطعاً خودروهای بیشتری در تستها حضور داشتهاند اما خبری از آنها منتشر نشده است.