هزینههای نگهداری ونهای الکتریکی 25 درصد کمتر از نمونههای دیزلی است
یک ون الکتریکی متوسط در اتحادیه اروپا 25 درصد هزینه نگهداری کمتری نسبت به نسخه دیزلی معادل خواهد داشت. این در حالی است که هزینه خرید ونهای الکتریکی در ابتدا بیشتر از مدلهای دیزلی است اما در درازمدت این موضوع جبران میشود. این را گروه محیطزیست و حملونقل اروپا T&E میگوید. بر اساس نظرسنجی از 745 کسبوکار که از ونها استفاده میکنند، 84 درصد پاسخدهندگان گفتهاند خرید ون الکتریکی را در نظر میگیرند و 36 درصد نیز قبلاً مالک یک ون الکتریکی تجاری بودهاند. همچنین 32 درصد پاسخدهندگان برنامهای برای خرید یک ون الکتریکی در سال 2022 دارند و 16 درصد نیز خرید یکی از آنها در 5 سال آینده را مدنظر خواهند داشت.
این مطالعه در 6 کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، اسپانیا و بریتانیا انجام شده است (این 6 کشور 76 درصد بازار ون اتحادیه اروپا و بریتانیا را در اختیار دارند) و T&E فهمیده است هزینه مالکیت یک ون الکتریکی در هر کیلومتر 0.15 یورو است درحالیکه این رقم برای ون دیزلی 0.2 یورو است. جدای از یارانههای دولتی، T&E فهمیده است ونهای الکتریکی هنوز هم در 5 کشور ارزانتر هستند درحالیکه هزینههای نگهداری در آلمان تفاوتی نداشته است. البته T&E میگوید قیمت خرید یک ون الکتریکی 40 تا 55 درصد بیشتر از نمونه دیزلی معادل است.
این هزینه اضافی معمولاً به عنوان یک مانع برای کمپانیها در زمینه استفاده از خودروهای بدون آلایندگی به نظر میرسد هرچند کل هزینه مالکیت یک ون الکتریکی شامل هزینههای سوخت در طی سالهای آینده جبران میشود. تنها 3 درصد کل ونهای فروخته شده در اتحادیه اروپا طی سال 2021 از نوع تمام الکتریکی بودهاند درحالیکه این آمار برای خودروهای سواری برابر با 9 درصد بوده است، خودروهایی که قوانین آلایندگی سختگیرانهتری دارند. کمیسیون اروپایی پیشنهاد کرده است تمامی ونهای جدید تا سال 2035 بدون آلایندگی شوند؛ اما T&E میگوید تحقیقات نشان داده است پارلمان اروپا و اعضای اتحادیه اروپا باید اهداف آلایندگی قویتری را برای شتاب دهی به استفاده از ونهای الکتریکی تصویب کنند.