توافق اعضای اتحادیه اروپا برای ممنوعیت فروش خودروهای درون‌سوز تا سال 2035

شنبه 7 آبان 1401 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
ezgif.com-gif-maker
کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافقی درباره منع فروش خودروهای درون‌سوز تا سال 2035 دست یافتند. گفت‌وگوها بین 27 عضو این اتحادیه و پارلمان اروپایی...
تبلیغات

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافقی درباره منع فروش خودروهای درون‌سوز تا سال 2035 دست یافتند. گفت‌وگوها بین 27 عضو این اتحادیه و پارلمان اروپایی از چند روز پیش شروع شده بود و عمده مباحث به آینده بدون آلایندگی و کربن خنثی اختصاص داشت. رئیس کمیسیون محیط‌زیست پارلمان اروپایی با انتشار توئیتی نوشت:

ما گفت‌وگوها درباره استانداردهای آلایندگی دی‌اکسید کربن خودروها را به نتیجه رساندیم

او ادامه داد:

تصمیم تاریخی اتحادیه اروپا برای آب‌وهوا اتخاذ شد و طبق آن اهداف بدون آلایندگی کامل خودروها در سال 2035 و فازهای گذار بین سال‌های 2025 تا 2030 به تصویب رسید.

خودروها در حال حاضر حدود 15 درصد کل آلایندگی دی‌اکسید کربن اتحادیه اروپا را ایجاد می‌کنند درحالی‌که سهم کلی بخش حمل‌ونقل از آلودگی هوای این اتحادیه حدود 25 درصد گزارش شده است. مدیران اجرایی اتحادیه اروپا در سال 2021 پیشنهاد منع فروش خودروهای درون‌سوز مطرح کرده بودند و هم‌اکنون بر اساس توافق به دست آمده، میزان آلایندگی دی‌اکسید کربنی خودروهای صفرکیلومتر در اروپا باید تا سال 2035 به صفر برسد. به این ترتیب در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خاتمه عرضه خودروهای بنزینی و دیزلی، محصولات تجاری سبک و همچنین خودروهای هیبریدی خواهیم بود تا به این ترتیب جا برای تولید و عرضه خودروهای الکتریکی بیش از پیش باز شود. مدیر کمیسیون اروپایی نیز با تحسین این توافق اظهار داشت:

این توافق دستاوردی حیاتی برای رسیدن به اهداف آب و هوایی خود در سال 2030 است.

البته معافیت‌هایی برای خودروسازان تولید محدود یا برندهایی با تولید سالانه کمتر از 10 هزار دستگاه وجود دارد. برخی کارشناسان از این معافیت‌ها با عبارت "اصلاحیه فراری" نام می‌برند زیرا بر اساس آن برندهای خاص و لوکس ساز خواهند توانست تا پایان سال 2035 با قوای محرکه درون‌سوز تولید شوند. اما الیور زیپس مدیرعامل بی ام و که هم‌زمان رئیس انجمن خودروسازان اروپا ACEA نیز هست اظهار داشت این تصمیم بسیار دور از دسترس قرار دارد. او خاطرنشان ساخت:

اشتباه نکنید، صنعت خودروی اروپا با چالش تأمین این خودروها و ون‌های بدون آلایندگی دست‌به‌گریبان است.

زیپس با اشاره به اینکه برای دستیابی به اهداف یاد شده باید کارهای زیادی صورت گیرد تصریح کرد:

به همین منظور باید مواردی همچون فراوانی انرژی تجدید پذیر، زیرساخت‌های شارژ عمومی و شخصی و دسترسی به مواد خام در نظر گرفته شوند.

پارلمان اروپا رای مثبتی به ممنوعیت فروش تمامی خودروهای درون‌سوز در سال 2035 داد اما برخی اعضای محافظه‌کار و همچنین آلمان به برخی اهداف این توافق بی‌میل بودند و اظهار داشتند خودروسازان اروپایی در این شرایط قافیه را به رقبای خود خواهند باخت. در حال حاضر حدود 12 درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا از نوع الکتریکی هستند و مشتریان نیز به خاطر هزینه‌های انرژی و قوانین وضع شده روی خوشی به این نوع خودروها نشان می‌دهد. کشور چین نیز به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرویی دنیا خواهان سهم 50 درصدی خودروهای الکتریکی، پلاگین هیبریدی و هیدروژنی از بازار تا سال 2035 است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.