متفرقه

خرید لاستیک، چالش جدید مالکان خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی کم‌کم جای پای خود را در بازارهای جهانی باز می‌کنند اما زمانی که نوبت به تعویض لاستیک‌های کهنه برسد بسیاری از مالکان این خودروها با وضعیت جالب و دشواری روبرو خواهند شد. صنعت لاستیک‌سازی نه تنها در حال تقلا برای تولید کافی لاستیک‌های مناسب خودروهای الکتریکی است بلکه مالکان مجبور خواهند بود از بین طراحی‌های مهم لاستیک‌ها یکی را انتخاب کنند. به گزارش پدال و به نقل از اتونیوز، اکثر خودروهای الکتریکی کنونی از لاستیک‌های بسیار خاص که توسط برندی ویژه تولید شده‌اند استفاده می‌کنند. برای مثال محصولات تسلا معمولاً با لاستیک‌های ویژه میشلین که از تکنولوژی آکوستیک سود برده‌اند عرضه می‌شوند.

این یک نام پر زرق و برق برای فومی است که به داخل تایر چسبانده می‌شود. اگرچه گزارش‌های مستقل نشان داده‌اند این لاستیک‌ها از نظر سرکوب صدای اضافی برتری‌های بسیار کمی نسبت به نمونه‌های عادی دارند اما تقریباً تمامی مالکان محصولات تسلا می‌خواهند دقیقاً همان نوع لاستیک اولیه را برای خودروی خود انتخاب کنند. البته باید دانست یک دست کامل این لاستیک‌ها حداقل هزینه ۱۰۰۰ دلاری دارد. خریدارانی که مالک خودروهای الکتریکی ارزان‌تر همچون شورولت بولت، نیسان لیف یا هیوندای کنا هستند شاید تمایلی به پرداخت چنین مبلغی را نداشته باشند و اینجاست که مشکلات شروع می‌شوند. لاستیک‌های ویژه کمی برای خودروهای الکتریکی وجود دارد و اگر خریداران دنبال چنین محصولاتی باشند با چالش‌هایی مواجه خواهند شد.

البته ایده تولید لاستیک ویژه خودروی الکتریکی جالب به نظر می‌رسد. جدای از تلاش برای تولید لاستیکی ساکت‌تر، این لاستیک‌ها با طراحی خاص خود باعث کاهش مقاومت چرخشی می‌شوند و همین موضوع روی شعاع حرکتی خودرو تأثیر مثبت دارد. از طرفی این ویژگی در تضاد با چسبندگی استثنایی خودرو خواهد بود. مالکان خودروهای الکتریکی که چسبندگی بیشتری را برای لاستیک‌ها می‌خواهند شاید با قربانی کردن شعاع حرکتی خودروی خود کنار بیایند. البته فراموش نکنید که میزان پیمایش یک خودروی الکتریکی تأثیر بسیار مهمی در تصمیم برای خرید خواهد داشت و این رتبه‌بندی پیمایش نیز روی چسبندگی و مقاومت چرخشی لاستیک تأثیر دارد.

خوشبختانه برخی لاستیک سازان در حال پاسخ‌دهی به تقاضای رو به رشد مالکان خودروهای الکتریکی هستند. اتوکار می‌گوید لاستیک‌های پیرلی، بریجستون، گوودیر، میشلین و… می‌توانند در خودروهای گوناگونی بکار روند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (721 ديدگاه)

    مشکلات اونا توی خرید لاستیک، اینور هم مشکلات ما، کیفیت اش خوبه؟ دسته دو نیست؟ فلان مدل رو دارید که ارزان تره؟ کدوم رو بخرم بهتره؟ و…..

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۴
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (7212 ديدگاه)

      دوستان یه لُطفی کنند یه سَری به تعویض روغنی‌ها و لاستیک فروشی‌ها بزنند تا معنی مشکل را با تمام وجود درک کنند !
      جداً این گرونی‌ها تا کجا میخواد ادامه پیدا کُنه ؟!

      اما اینا مهم نیست ، دوستان ، عزیزان ، قَشَنگان ، تاج‌سَران ، جمعیت ایران در خطره ، حداقل چهارتا زنِ قانونی بگیرید ازدواج کنید ( از ما دهه ۶۰تی‌ها گذشت ، شما دهه ۸۰ و ۹۰ یاری کنید ، ثُواب داره ) ، بچه دار بشید نه یکی نه دوتا ، چندتا چندتا بچه بیارید تا در غم ۸۵ میلیون ایرانی شریک داشته باشیم و انشالاه با توکل بر خدا جمعیت را به ۲۸۰ میلیون ارتقاء بدیم و کیفیت بالای زندگیمون را به جهانیان دیکته کنیم !

      رفتم لاستیک بگیرم ، اینقدر تنوع بالا بود ، نمیدونستم کدوم را انتخاب کنم ، فعلاً تو شوکم ، از شوک در اومدم یه خاکی تو سرم میریزم دیگه🤦‍♂️ !

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۷
      1. دکتر استاپ

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (228 ديدگاه)

        من دیروز ی کرولا۲۰۱۵ در مغازه دیدم کویر گذاشته بود
        دیگه اون آدم سابق نشدم…

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۵
        1. ehsan.fa

          ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1575 ديدگاه)

          خوب کرولا خریده هزینه نکنه برادر من

          موافقم ۶
          مخالفم ۰
  2. حمید

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (239 ديدگاه)

    پیشنهاد میکنیم به مالکان تسلا که از لاستیک های یزد ،کویر و مخصوصا بارز استفاده کنند چون هیچ چسبندگی ای نداره باعث افزایش شعاع حرکتی میشه فقط باید بی خیال ترمز بشید :)

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۵
    1. SS

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (573 ديدگاه)

      از لاستیک های چهارفصل و اقتصادی داخلی که ۶۰-۷۰ هزار کیلومتر عمر میکنه انتظار چسبندگی فوق العاده دارید؟
      همه چیز رو که نمیشه با هم داشت دوست عزیز…
      من لاستیک های تابستونی UHP هم رو ماشینم دارم ولی اولا حلقه ای ۵ تا ۱۰ میلیون قیمتش هست دوما در بهترین حالت ۴۰ هزار کیلومتر کار میکنن

      موافقم ۰
      مخالفم ۳
  3. genius

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (803 ديدگاه)

    بیان تو سایت یزدتایر و بارز ثبت نام کنن امید بخدا بعد چند ماه تو قرعه کشی دو حلقه لاستیک پرایدی بشرط تحویل تایر پاره شده قبلی برنده میشن!!

    موافقم ۴
    مخالفم ۳
  4. parsa-bd01

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تمام مشکل با یه موتور بنزینی خوش صدا حل میشه 🤙🗿

    موافقم ۶
    مخالفم ۴
  5. ali+a

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (747 ديدگاه)

    پیشنهاد من بهشون لاستیک کویر مدل اسپرت هست… اگه گیرشون نیومد چون مثل طلا کمیاب شده.. بارز مدل تخت هست..

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا