اتحادیه اروپا سوپر اسپرت سازان را از قوانین آلایندگی جدید مستثنا کرد!
سوپر اسپرت سازان مشهوری همچون فراری، استون مارتین و مک لارن این هفته وضعیت بهتری خواهند داشت زیرا اتحادیه اروپا موافقت خود با مستثنا شدن این شرکتها از الزام رعایت قوانین آلایندگی دیاکسید کربن شرکتهای تولید انبوه را اعلام کرده است. شرکتهایی همچون فراری و لامبورگینی که تولید سالانه کمتر از 10 هزار دستگاهی دارند در حال حاضر مجوز آلایندگی بیشتری نسبت به فورد و فولکس واگن را دریافت کردهاند. این خودروسازان خواهند توانست پیشنهادهای کاهش آلایندگی خودشان را مطرح کنند هرچند این پیشنهادها باید توسط کمیسیون اروپایی تائید شوند.
البته این توافقنامه در سال 2029 به پایان میرسد و تنها خودروسازانی با تولید کمتر از 1000 دستگاه در سال خواهند توانست از سال 2030 با عنوان مستثنا شناخته شوند؛ اما اتحادیه اروپا موافقت خود با تمدید قوانین نقطه خاتمه آلایندگی را تا پایان سال 2035 اعلام کرده و به برخی خودروسازان خاص مهلتی 6 ساله داده است. این اخبار در زمانی منتشر میشوند که اتحادیه اروپا تائید کرده تمامی خودروهای فروخته شده در داخل این اتحادیه باید از سال 2035 به بعد هیچگونه آلایندگیای نداشته باشند.
ایتالیا قبلاً لابی گسترده با کمیسیون اروپایی برای مستثنا کردن برندهای سوپر اسپرت ساز از این قوانین انجام داده و مدعی شده شرکتهایی با تولید محدود باید باتریهای ویژهای را توسعه دهند که بتواند پاسخگوی نیازهای منحصربهفرد محصولاتشان باشد. مقامات این کشور میگویند سوپر اسپرت سازان از نظر تحقیق و توسعه در مرتبهای پایینتر قرار دارند زیرا فاقد منابع مالی خودروسازان تولید انبوه هستند. ایتالیا همچنین در کنار پرتغال، بلغارستان، رومانی و اسلواکی خواستار به تعویق افتادن اهداف آلایندگی صفر بوده و میخواهد تا آن را از سال 2035 به 2040 جابجا کند اما در نهایت این پیشنهاد تصویب نشده است. هم فراری و هم مک لارن قبلاً خودروهای پلاگین هیبریدی را عرضه کردهاند و لامبورگینی نیز پیش از پایان سال 2024 اولین محصول الکتریکی شده خود را با سقف تولید بالاتر عرضه خواهد کرد. فراری قول تولید اولین محصول الکتریکی خود یک سال پس از تاریخ یاد شده را داده است و لامبورگینی نیز میگوید اولین خودروی پاک خود را از نیمه دوم دهه جاری میلادی تولید خواهد کرد.