گاردریل‌ بتنی خودروهای برقی سنگین را مهار نمی‌کند!

شنبه 14 بهمن 1402 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
wirestory_3ec299a7ad87d0f63a6dd9357f663fce_16x9-ezgif.com-avif-to-jpg-converter
مطالعات جدید نشان می‌دهد خودروهای برقی سنگین‌وزن باعث آسیب شدید گاردریل‌ها می‌شوند.
تبلیغات

خودروهای برقی سنگین‌تر از نمونه‌های درون‌سوز قابل‌مقایسه هستند. مجموعه باتری بزرگ این خودروها نیازمند تجهیزاتی است که در کف وسیله نقلیه قرار می‌گیرند و مرکز ثقل را پایین می‌آورند. این طراحی شاید باعث بهبود هندلینگ شود اما می‌تواند چالشی برای زیرساخت‌های ایمنی کنونی در جاده‌ها باشد. این را نتایج تحقیقات جدید نشان داده است. دانشگاه لینکلن نبراسکا اخیراً تست تصادفی را با ریویان R1T انجام داده و آن را به سمت یک گاردریل فولادی استاندارد هدایت کرده است. این وانت پیکاپ برقی با سرعت 96 کیلومتر در ساعت با گاردیل برخورد کرده و نتیجه به دست آمده شاید شوکه کننده باشد. محصول سنگین‌وزن ریویان آسیب شدیدی به گاردریل فولادی وارد و آن را پاره کرده است. در واقع خودرو از گاردریل عبور کرده و با حفاظ‌های بتنی پشتی برخورد داشته است.

محققان دانشگاه همچنین تست موردبحث را با تسلا مدل 3 نیز انجام داده و بازهم گاردریل در مهار خودرو ناموفق بوده به گونه ای که مدل 3 گاردریل را بلند و از آن عبور می‌کند. تست‌های تصادف بیشتری نیز برنامه ریزی شده و قرار است خودروهایی با حداکثر وزن 2268 کیلوگرم بررسی شوند. البته وزن بسیاری از خودروهای برقی بیشتر از عدد اعلام شده است. برای مثال وزن ریویان R1T به فراتر از 3175 کیلوگرم می‌رسد و وزن فورد F-150 لایتنینگ نیز بیشتر از 2721 کیلوگرم اعلام شده است. هامر برقی با وزن بیش از 4082 کیلوگرم کاملاً در این میان جلب‌توجه می‌کند هرچند خودرویی همچون مرسدس بنز EQE سدان هم وزنی بیشتر از 2268 کیلوگرم اعلامی برای تست‌ها دارد.

مرکز تحقیق و توسعه مهندسی ارتش آمریکا از این تحقیقات حمایت می‌کند. این تست‌ها نه تنها برای بهبود زیرساخت‌های ایمنی جاده‌ها انجام می‌شوند بلکه ارتش این کشور در حال بررسی حفاظت بهتر تأسیسات نظامی و دیگر سایت‌های حساس دولتی در برابر هجوم افرادی است که شاید بخواهند از یک خودروی برقی سنگین‌وزن برای عبور از موانع امنیتی استفاده کنند. هرساله بیش از 100 هزار خودرو در تصادفاتی مشابه این تست‌ها آسیب می‌بینند و با حضور بیشتر خودروهای برقی در جاده‌ها این مشکلات احتمالاً بیشتر خواهند شد. تست‌های موردبحث قطعاً اطلاعات مفیدی را در زمینه حفاظت بهتر از دیگر کاربران جاده و همچنین زیرساخت‌های ایمنی ارائه خواهند کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.