در حالیکه صنعت خودروی ایران همچنان با چالشهایی چون انحصار، فناوری قدیمی و وابستگی به دولت دستوپنجه نرم میکند، ترکیه توانسته در دهههای اخیر به یکی از صادرکنندگان بزرگ خودرو در منطقه و حتی اروپا تبدیل شود. چگونه کشوری که زمانی فاقد صنعت خودروسازی مستقل بود، حالا به پایگاه تولیدی برندهای جهانی و خالق برند ملی تبدیل شده؟ در این مقاله با نگاهی به مسیر رشد صنعت خودروی ترکیه، به بررسی عواملی میپردازیم که ایران میتواند از آنها بیاموزد.
نگاهی به صنعت خودروی ترکیه در سال ۲۰۲۵
ترکیه در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در اروپا است. بر اساس آخرین آمارها:
شاخص | مقدار در سال ۲۰۲۴ |
---|---|
تولید خودرو (سبک و سنگین) | بیش از ۱٫۳ میلیون دستگاه |
صادرات خودرو | حدود ۸۰۰ هزار دستگاه |
ارزش صادرات خودرو | بیش از ۳۵ میلیارد دلار |
سهم صنعت خودرو از GDP | حدود ۵٪ |
اشتغال مستقیم و غیرمستقیم | بیش از ۴۰۰ هزار نفر |
خودروسازان فعال در ترکیه
ترکیه تبدیل به پایگاه تولیدی برندهای جهانی در اروپا و آسیا شده است:
برند | نوع حضور در ترکیه |
---|---|
تویوتا | کارخانه تولید در آدانا |
هیوندای | تولید در استان کوجاایلی |
Ford Otosan | پروژه مشترک فورد و کوج هولدینگ |
رنو | تولید خودرو و موتور در بورسا |
فیات (Tofaş) | مونتاژ و توسعه محصولات فیات |
مرسدس بنز | تولید اتوبوس و کامیون |
هوندا (تا ۲۰۲۱) | سابقاً فعال در تولید خودرو |
نکته مهم: بیش از ۷۵٪ تولیدات این شرکتها صادر میشود، و ترکیه نقش مهمی در زنجیره جهانی تأمین خودرو دارد.
برند ملی ترکیه: TOGG
در سال ۲۰۱۹، ترکیه پروژهای بزرگ به نام TOGG را آغاز کرد؛ نخستین خودروساز ملی با تمرکز بر خودروهای تمامبرقی و فناورانه.
TOGG T10X، نخستین شاسیبلند الکتریکی ترکیه، در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شد و با استقبال خوبی مواجه شد.
ویژگیهای TOGG T10X |
---|
پلتفرم ۱۰۰٪ بومی |
برد ۳۱۴ تا ۵۲۰ کیلومتر |
شارژ سریع در کمتر از ۳۰ دقیقه |
داشبورد کاملاً دیجیتال |
قیمت: حدود ۹۵۰ هزار لیر ترکیه (در زمان عرضه) |
ترکیه با TOGG قصد دارد در آینده به یک صادرکننده خودروهای برقی و هوشمند تبدیل شود.
عوامل کلیدی موفقیت صنعت خودروی ترکیه
۱. زیرساخت قوی صادراتمحور
ترکیه از ابتدا صنعت خودروسازی خود را با هدف صادرات طراحی کرد. نزدیکی به بازار اروپا، عضویت در اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا، و سرمایهگذاری در بنادر و حملونقل، صادرات خودرو را تسهیل کردهاند.
۲. جذب خودروسازان جهانی
برندهای معتبری مانند فورد، رنو، فیات، تویوتا و هیوندای دارای کارخانههای تولید خودرو یا مونتاژ در ترکیه هستند. این شرکتها نهتنها اشتغالزایی کردهاند، بلکه دانش فنی و تکنولوژی مدرن را به کشور وارد کردهاند.
۳. توسعه قطعهسازی داخلی با رویکرد صادراتی
برخلاف ایران، صنعت قطعهسازی ترکیه فقط برای تأمین داخلی توسعه نیافته، بلکه بسیاری از قطعهسازان ترک صادرات فعال به اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا دارند. کیفیت قطعات در استانداردهای جهانی تولید میشود.
۴. پروژه ملی خودروی برقی (TOGG)
ترکیه با حمایت کامل دولت، پروژه خودروی ملی برقی به نام TOGG را با همکاری بخش خصوصی راهاندازی کرده است. این خودرو با طراحی داخلی، زیرساخت شارژ ملی، و هدفگذاری برای صادرات، نماد ورود ترکیه به عصر خودروهای آینده است.
عامل کلیدی | توضیح |
---|---|
سرمایهگذاری خارجی گسترده | ترکیه با قوانین شفاف و معافیتهای مالیاتی، سرمایهگذاران خارجی را جذب کرده است. |
زیرساخت لجستیکی قوی | بندرهای پیشرفته، نزدیکی به اروپا و آسیا، و شبکه ریلی مدرن. |
تمرکز بر صادرات | بیشتر خودروهای تولیدی برای بازارهای خارجی طراحی میشوند، نه صرفاً بازار داخلی. |
انعطافپذیری نیروی کار و بهرهوری بالا | کارگران ماهر با دستمزد نسبتاً مناسب برای سرمایهگذاران. |
سیاست صنعتی منسجم و بلندمدت | ترکیه از دهه ۹۰ میلادی، توسعه صنعت خودرو را جزو اولویتهای ملی قرار داده است. |
توسعه قطعهسازی و زنجیره تأمین | بیش از ۱۰۰۰ تأمینکننده قطعه فعال در ترکیه، برخی با صادرات جهانی. |
مقایسه با صنعت خودروی ایران
شاخص | ایران | ترکیه |
---|---|---|
میزان تولید سالانه | حدود ۱٫۱ میلیون دستگاه | حدود ۱٫۳ میلیون دستگاه |
صادرات خودرو | بسیار محدود و عمدتاً منطقهای | گسترده به اروپا و فراتر |
برند ملی مستقل | بله، اما با کیفیت پایین و فناوری قدیمی | تازهتأسیس، فناورانه و رقابتی |
سهم در GDP | حدود ۲٫۵٪ | حدود ۵٪ |
صادرات قطعات خودرو | عمدتاً قطعات نیمهساخته یا مونتاژی | صادرات کامل به برندهای جهانی |
ساختار مالکیت | وابسته به دولت و خصولتیها | خصوصی، رقابتی، شفاف |
حمایت از مشتری و رقابت | ضعیف، بدون انتخاب واقعی | بازار رقابتی و انتخاب متنوع |
درسهایی که ایران میتواند از ترکیه بگیرد
۱. جذب سرمایهگذاری خارجی بهجای وابستگی به دولت
با ایجاد فضای شفاف حقوقی و رفع موانع ارزی و سیاسی، میتوان شرکتهای جهانی را به تولید در ایران جذب کرد.
۲. اصلاح ساختار مالکیت صنعت
ترکیه نشان داده که خصوصیسازی واقعی (نه خصولتی) باعث ارتقای کیفیت و بهرهوری میشود.
۳. توسعه صادراتمحور
بازار داخلی ایران با محدودیت مواجه است؛ راه توسعه، تولید صادراتمحور است، نه انحصار داخلی.
۴. ایجاد برند ملی واقعی با فناوری روز
برند ملی موفق، بدون پلتفرم مستقل، نوآوری، طراحی جهانی و شبکه خدمات، فقط یک اسم باقی میماند.
۵. توسعه قطعهسازی بهصورت مستقل و جهانی
مانند ترکیه، ایران باید تولیدکننده قطعات جهانی برای برندهای بینالمللی باشد، نه فقط برای داخلیها.
درس کلیدی | شرح |
---|---|
گشودگی به سرمایهگذاری خارجی | بدون جذب برند، فناوری و سرمایه جهانی، توسعه پایدار ممکن نیست |
تمرکز بر صادرات | بازار داخل کافی نیست؛ باید کیفیت صادراتی هدفگذاری شود |
توسعه قطعهسازی رقابتی | قطعهسازی باید در رقابت جهانی باشد، نه در بازار انحصاری داخل |
پرهیز از انحصارگرایی | فضای باز برای ورود رقبا، برندهای جدید و ارتقای کیفیت ضروری است |
تحول آموزشی و مهارتی | صنعت خودرو به نیروی متخصص نیاز دارد؛ نه صرفاً مدیر دولتی |
جمعبندی
ترکیه با سیاستگذاری دقیق، جذب سرمایهگذاری، برنامهریزی صادراتمحور و ایجاد برند ملی فناورانه، مسیر متفاوتی را نسبت به ایران طی کرده است. در حالی که خودروسازی ایران گرفتار انحصار، قیمتگذاری دستوری و فناوریهای منسوخ شده، ترکیه در حال تبدیل شدن به یک قدرت نوظهور در صنعت خودروی جهانی است. ایران میتواند با اصلاح مسیر و الهام از مدل ترکیه، آینده متفاوتی برای خودروسازیاش رقم بزند.
Yaghoob
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴صادرات 800 هزار دستگاه واقعا قابل تحسینه
فکر نمیکردم اینقدر صادرات داشته باشن
ashkanyp
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴اینجا دلالا از خودروساز بیشتر پول در میارن همون طور که سود بیشتر از اپل سر فروش آیفون در میارن
ارسلان
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خودرو داخلی تورکیه فقط لوگوش و خودشون طراحی کردند…..
اصل خبر مفت بخشی سایپا به شاه دزد ایران ، بابک زنجانیه!! چیزی که میگفتیم و بعضی ها تو یه عالم دیگه بودند ، شایدم نونشون تو نفهمیدن بود.
.
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقاً همینه بزرگوار…
بحث درس گرفتن نیست….
بحث صرفیدن واسه مافیاست
چرا باید درست بشه؟
شما همین قطعی برق رو ببین
واسه مافیا شده واردات دستگاه تولید و ذخیره انرژی برق
پر شده تو اینستاگرام
تو ایران هرچه که درست نمیشه….بدونید نباید درست بشه
چون نون یه عده آجر میشه
بهروز
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴الان مثلا دناپلاس توربو آپشنال اتومات پلاس ۲۰۲۵ که فرزند خوانده ۴۰۵ چهل سال پیش هستش و به اسم اوج و نهایت طراحی و تولید ملی و به قیمت حداقل مجموع حقوق ۱۰ سال کارگری داره به ملت فرو میشه…
دقیقا چ غرور و افتخار ملی رو در منو شما قراره تقویت کنه؟!!
صنعت خودروی ترکیه هم از لحاظ نیرو هم از لحاظ سرمایه و هم از لحاظ منفعت برای مردم از ما سرتر و بهتر هستش
راجع به ب.ز معروف هم که خب صد تا مثل اون راست راست دارن میگردن و کسی باشون کاری نداره
فقط اون شانسش بد بود:/!
MehdiTurbo
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴چقدر خودروش خوشگل خدایی در حد آیودی و بنز البته نه بنز الان ائودی بنز سایق از لحاظ طراحی
فک کنم کابین جذابیم داشته باشه
خیلی جنتبمن و باکلاس
MehdiTurbo
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴خداییش هر چی نگاهش میکنم سیر نمیشم عجب رخی داره
هم جلوش هم عقب
B
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی سادست مسئولین ترکیه بفکر پیشرفت کشورشون و مردمن حالا چه خوب عمل کرده باشن چه بد
مسئولین ماهم به فکر چیزای دیگه جز مردم و کشورن
تحلیل نمیخواد که البته ترکیه هم خیلی خوب عمل نکرده در مجموع
حسن
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴که ایران میتواند از آنها بیاموزد
50 سال کوچکترین اصول بدیهی کشورداری را از دنیا الگو برداری نکردن و تفکر منسوخ خودشون را دنبال کردن تا به فجایع غیر قابل جبران امروز در تمام ابعاد رسیدیم هیچ جای ابادی نیست هیچی
این نکات نکات طنزه
Mohammad
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴حتی روسیه هم به دنبال تبدیل شدن به شریک تجاری آمریکا هست و قصد داره عضو G7 بشه ، جالبه بدونید شوروی بزرگ ترین دشمن آمریکا بود ، اون وقت ایران من نمیدونم چجوری میخواد آمریکا رو شکست بده دقیقاً چطوری؟
همین ویتنام هم شریک تجاری آمریکا هست
datsun
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴نمیدونم چرا حس بدی به این پست دارم
مشفق
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴حتی موتور الکتریکی برند تاگ ترکیه.ساخت خود ترکیه هست.فناوری باتری رو با همکاری یه برند چینی توسعه دادن
محمود
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴یعنی از نظر نویسنده کشور بهتری برای الگو قراردادن نبود یا صرفا بحث علاقه قومیتی نویسنده به این کشوره؟ یه کشور صرفا مونتاژ کار با یه برند تازه کار که هنوز تو خود ترکیه هم فروش نداره و با واحد پولی غیر معتبر در حال سقوط و تورمی در حد خودمون و ساختار رانتی و فساد. مدیران ما در این حوزههای تخریبی خبره هستن و نیازی به الگو قرار دادن بدتر از خودشون ندارن
منصور
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خب اینکه نشد توضیح چگونگی خودرو ساز شدن ترکیه! اول باید بگید از کجا و چه سالی شروع کرد ، چه چالشهایی پیش رو داشت و بعدش توضیح بدیدچه مراحلی رو طی کرد و چگونه از پس مشکلات پیش رو بر اومد و الان هم کجای صنعت خودرو سازی جهان قرار دارد تا یه چیزی به دانسته های خواننده اضافه بشه
Hamidrez
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴به جاش ما سرمایه گذاری کردیم رو انرژی هسته ای الانم داریم بار کشتی میکنیم بریزیم تو دریا
SS
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ترکیه یک خودروساز (مونتاژ کار) مهم برای برندهای جهانی شده و برخی از مدلها رو فقط در ترکیه تولید میکنن. اما مهمتر از این نکته ورود قطعه سازهای ترکیه به زنجیره جهانی هست که به نظرم بسیار مهمتر از تعداد مونتاژ هست.
صنعت خودروسازی ایران هم یک زمان قطعه ساز داشت که برخی از اونها با پسرفت سفارش دهنده و دلال قطعات چینی شدن
آقا رضا
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش لطفا از توهم بیا بیرون!
تنها دلیلی که ترکیه به مرکز مونتاژ برای خودروهای بزگ تبدیل شده وجود کارگر ارزان زیاد و نزدیکی جغرافیایی به اروپاست. هزینه مونتاژ خودرو و همچینین هزینه صادرات آن به اروپا از راه ترکیه به صرفه است.
قطعه ساز بزرگ چیه! ترکیه اصلا قطعه سازی بزرگ نداره، باور بفرما حتی تایرها هم به ترکیه وارد شده و روی خودرو ها سوار می شوند!
ترکیه با مکزیک فرقی ندارد! اما بعضی دوستان به دلایلی (شاید وابستگی های قومی) آنچنان ارادت عجیبی به ترکیه دارند که عجیب است!
مکزیک هم یک هاب بزرگ مونتاژ است اما کسی مکزیک را سلطان خودروسازی نمی داند در حالی تولید و صادرات خودرو در مکزیک از ترکیه بیسار بیشتر است!
نویسنده همین مقاله نشان داده که دانش قلیلی در رابطه با صنعت خودروسازی دارد!
نوشته پلتفرم togg صد درصد بومی است! در حالی که با یک سرچ ساده توی ویکی پدیا هم میشه دید که خودرو و پلتفرم آن طراحی Pininfarina هستند.
اساسا هر مقاله ای که در فضای آنلاین می بینید لزوما صحیح نیست! مقالات هم پر از اشتباه هستند!
با این حال وضع خودرو سازی ایران هم قابل دفاع نیست.
Mosafer
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ایران کلا گیم اوور شده و فقط یک معجزه میتونه این کشور رو روی ریل عقلانیت قرار بده که اونم بعیده دیگه.
پارسا
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴یه زمانی از هر لحاظی از ترکیه و منطقه جلوتر بودیم ولی با یه انتخاب اشتباه…
بهنام
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط در یک صورت این امیدواری هست که درست بشه اونم در صورتیه که هممون میدونیم ولاغیر.
علیرضا نصیری
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴صنعت خوردوی ترکیه وایران تقریبا باهم شروع شد اما ترکیه رفت سراغ قطعه سازی و پایه های صنعت خودرویش رو ساخت وقوی کرد و ایران از اول رفت سراغ مونتاژ و با فخر فروشی گفت ما خودرو تولید میکنیم در حالی که تمام قطعات رو وارد میکرد و بعد خوردو رو مونتاژ میکرد اما ترکیه که قطعه ساز قوی هست تمام برندهای مطرح دنیا قطعات خودرو رو میدن قطعه سازهای ترکیه درست کنند و خودرو هم همان تولید میشود با قطعات تولید شده در ترکیه اما در ایران مجبوریم انواع قطعات رو وارد کنیم و بسیار پیش آمده که خودرو بخاطر یک قطعه ساده ناقص مونده در پارکینگ شرکت
آقا رضا
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴“ترکیه قطعه ساز قوی هست و تمام برندهای مطرح دنیا قطعات را میدن ترکیه تولید کند! ”
عجب بلوف سنگینی!
داداش پیاده شو با هم بریم!
کدام برند بزرگ دنیا از ترکیه قطعه می خرد؟ نام برند و قطعات ترکی داخل آن را بگو؟!
الان قطعات مرسدس بنز و تویوتا و بی ام و و فورد و غیره ساخت ترکیه هستند؟ ؟
بعضی از کامنت ها به دلیل مسائل قومیتی ترکیه را یک تمدن حتی جلو تر از آمریکا و ژاپن و غیره می دانند که واقعا خنده دار است!
همان طور که در کامنت دیگرم شرح دادم ترکیه همان مکزیک اروپاست و صرفا به دلیل نزدیکی جغرافیایی به اروپا و فراوانی کارگران ارزان گ، به مرکز مونتاژ بعضی از برندهای بزرگ تبدیل شده و این در عمل هیچ ارزشی بر ای ترکیه ندارد! برندهای بزرگ قطعات خود را به ترکیه وارد می کنند و سرهم می کنند!
در خودروهایی که در ترکیه ساحته شده و به اروپا صادر می شوند حتی تایرها هم برندهایی مانند میشلن فرانسه هستند! چه برسد به قطعات مهم تر!
لطفا از توهمات خارج شوید! خیال پردازی های شما در رابطه با ترکیه ابرقدرتی که ژاپن و آلمان و آمریکا برای قطعات خودرویی اش صف می کشند خیلی خنده دار است!
ترکیه از تیر فناوری حتی از ایران هم عقب تر است و مردم ترکیه در داخل خاک اروپا به عنوان کارگران ارزان برای بخش خدمات استفاده شده و داخل خاک ترکیه هم به عنوان کارگران ارزان برای بخش تولید!
خودرویی که در ترکیه ساخته شده و صادر می شود، پول آن در تولید ناخالص داخلی ترکیه حساب می شود، اما به داخل جیب ترکیه نمی رود و به شرکت صاحب برند آلمانی ژاپنی و آمریکایی می رسد. این موضوع برای مکزیک هم صادق است و اساسا یکی از دلایل بالا بودن تولید ناخالص داخلی این دو کشور وجود شرکت های بزرگ و تولید محصول و صادرات با استفاده از کارگران ارزان ام دو کشور است!
نیما
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴چطور میشه هم مرکز مونتاژ بود هم بدون ارزش ؟ حتی اگه صد در صد فقط یک مونتاژ باشد که نیس چطور میشه گفت “در عمل هیچ ارزشی ندارد” ؟ مالیات نمیدن تولید کننده ها ؟ برق مصرفی و سوخت مصرفی و لوازم مصرفی رو از ترکیه نمیخرن ؟ باعث بهتر شدن تولید و رونق نمیشن ؟ وقتی خودرو صادر میکنن عوارض نمیدن ؟ نباید مطابق با قوانین مالی ترکیه حسابرسی مالی بشن ؟ باعث کم شدن آمار بیکاری ترکیه نمیشن ؟ باعث بالا رفتن کیفیت قطعات مصرفی نمیشن ؟ ( نمونه مشابه تولیدات بوش در ایران در دهه 80 که حالا جای خودش رو به زباله های تولید وطن داده )
ترکیه ویژگی هایی داره مثل همون کارگر به نسبت ارزانتر در سطح اتحادیه اروپا و راه های ترازنزیتی زیاد و قوانین صادراتی مناسب که همه در کنار هم باعث پیشرفت “صنعت خودروسازی” کشورش شده و صنعت خودروسازی با تولید کننده بودن متفاوته
تو کامنتتون به قومیت اشاره داشتین فقط خواستم بگم نزدیک یکسال قبل اتفاقی تو ایران افتاد و دست به دامن همین ترکیه شدن برای اینکه هارداسان بشن
..Hossein
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴نکته مهم و اصلی داشتن رهبران و مسئولین وطن دوست هست
وقتی وطن اهمیت داشته باشه برای پیشرفت و آبادانیش برنامه ریزی دقیق و هزینه میکنی
وقتی اهمیت نداشته باشه و غصهشو نخوری معلومه که پیشرفتش برات اهمیت نداره
A
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴همه قسمت های این گزارش می تواند درست باشد به جز : “جذب خودروسازان جهانی”.
من سوالم این است: کدام خودرو ساز ژاپنی، کره ای ، اروپایی یا آمریکایی بعد از تحریم ها جرئت می کند یا علاقه مندی نشان می دهد که در ایران، خودرو مونتاژ کند؟
همه آن شرکت ها بعد از اعمال مجدد تحریم ها از ایران رفتند.
راه نجات صنعت خودرو سازی کشور این است : همه خودرو ساز های کشور ( ۲۷ خودرو ساز) را مانند استیلانتیس یکی کنید، سپس خودرو های خوش فروش چینی را در ایران به روش CKD مونتاژ کنید و در کنار آن تنها تارا را به عنوان خودرو ملی تولید کنید تا به واسطه افزایش تیراژ این خودرو قیمت آن مناسب تر شود.
ما اگر می خواهیم یک نشان جهانی خودرو داشته باشیم باید حداقل یک دهه مونتاژ کنیم و یاد بگیریم.
چین هم بعد از تقریبا دو دهه تلاش و مونتاژ، تازه وارد بازار جهانی خودرو با نشان های تجاری خود شده است.
آقا رضا
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴نویسنده مقاله اشتباه می کند!
مقایسه خودرو سازی ایران و ترکیه کار اشتباهی است. ترکیه اساسا صنعت خودرو سازی ندارد!
در واقع برندهای بزرگ جهانی از ترکیه به دلیل کارگر ارزان و نزدیکی جغرافیایی و سیاسی به اروپا به عنوان یک مرکز مونتاژ استفاده می کنند. این شرکت های بزرگ تمام قطعات را در کشور خود ساخته و به ترکیه می فرستند تا آنجا سرهم شوند!
نویسنده صادرات خودرو از ترکیه را برد ترکیه می داند! در حالی که درامد این صادرات به جیب شرکت های صاحب برند و قطعه می رود نه جیب ترکیه!
وقتی تویوتا توی ترکیه خودرو می سازد، از ژاپن قطعه وارد کرده و در ترکیه با استفاده از کارگر ارزان ترک سرهم می کند و به اروپا صادر می کند و در نهایت پولل این صادرات را در جیب خود می گذارد! تنها چیزی که عاید ترکیه می شود حقوق کارگران است!
در واقع این مدل یک باخت برای ترکیه است! چون کارگران ترک در خاک خودشان به یک شرکت بیگانه خدمت می کنند که به دولت ترکیه مالیات نمی دهد و تمام سود خودش را به کشور خود باز می گرداند. به عبارتی نیروی کار ترکیه از دست شرکت های بومی ترکیه خارج می کند.
اساسا ترکیه مثل مکزیک اروپاست. همان طور که کشورهای زیادی از کارگران ارزان مکزیک استفاده کرده و کارخانه های زیادی در این کشور می سازند تا محصولات خود را با طی مسیر کوتاه به آمریکا بفرستند، کشورهای زیادی هم از کارگران ارزان ترکیه برای ساخت و صادرات محصول به اروپا استفا ه می کنند!
در رابطه با خودروی togg هم اشتباه کردید!
شما گفتید این خودرو پلتفرم ۱۰۰ درصد بومی داره! درحالی که این ادعا اشتباهه!
خودروی togg اساسا یک خودروی بومی ترکیه حساب نمی شود! چرا؟ به این دلیل:
پلتفرم: طراحی مشترک avl اتریش و Pininfarina ایتالیا
بدنه : Pininfarina ایتالیا
موتور الکتریکی: Bosch آلمان
جعبه دنده : اتریش
باتری: farasis چین.
اساسا کمتر از ۳۰ درصد خودروی togg طراحی خود ترکیه است و شامل هیج کدام از بخش های اصلی خودرو مانند پلتفرم، باتری، موتور و گیربکس نمی شود!
ایران صنعت خودروسازی واقعی داره، درسته کیفیت خودروها پایینه، اما شرکت های خودروسازی ایرانی هستند، به مهندسان ایرانی حقوق می دهند، از کارگران ایرانی استفاد ه می کنند و در ایران مالیات می دهند! اگر شرکت های ایرانی خودرو صادر کنند، پول آن به ایران باز میگردد! این تفاوت خیلی زیاده! اگر تویوتا در ایران خط مونتاژ بزند، ایران به یک کشور خودروساز تبدیل نمی شود! چون سود این خودروهای ساخته شده متعلق به تویوتا خواهد بود! و به ژاپن باز می گردد!
رهگذر
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اساسا شما متوهمی که فکر میکنی ایران خودروسازی داره
محمد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴لطفا آبروی خودت را نبر ایران اصلا صنعت خودرو سازی ندارد یا از چین وارد می کند ویا شرکتهای فرانسوی ماشین های قدیمی را در ایران تولید می کنند گارگران ایرانی مفت ومجانی کار می کنند سودش را پژد سیتروئن می برد صنعت خودروسازی ترکیه خیلی پیشرفته است کافی است به ماشینهای نظامی تولید ترکیه نگاه کنید روی مین رفت هیچ کس آسیب ندید .تولید اتومبیل که هیچ ترکیه هواپیما سازی پیشرفته دارد بطوری اف شانزده های مدرن را ترکیه تولید می کند
آقا رضا
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اشتباه می کنید دوست گرامی.
شما از یک خودروی نظامی ساخت ترکیه حرف می زنید که خیلی خوب است به نظرتان!
اما نه اسم آن خودرو را می برید و نه می دانید موتور آن ساخت کجاست! گیربکس آن ساخت کجاست؟ پلتفرم ساخت کجاست!
دانش صفر اما توهین به دیگران!
محمد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ترکیه درسته از لحاظ اقتصادی قدرتمند شده ولی از لحاظ قدرت خرید مردم و معیار های رفاهی دستکمی از ایران نداره.
ترکیه فقط برای مسافرت قشنگه وگرنه برای زندگی جهنمه،جهههههنم.
ترکیه چند وقت دیگه آسیب جدی اقتصادی میبینه و اقتصادش کوچک تر میشه .
چون کاهش قدرت خرید مردم مساویست با کوچک شدن اقتصاد کشور.
جدیداً هم داره بر علیه اسرائیل میشه و نیابتی برای خودش تو منطقه درست می کنه و این یعنی هزینهی بیشتر.
منصور
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴سرانه تولید ناخالص داخلی ترکیه سه برابر ایران است
ابراهیم
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ترکیه همیشه فیک می مونه. جالبه خود نوشته میگه تمام این خودروسازها خارجی هستن. حتی تاگ هم مال ترکیه نیست و سرهم بندی هستش. ترکیه اصلا تاریخ صنعت نداره این صنعت نیم بندش هم پایه اش صنعت گرهایی هستن که زمان حمله عثمانی به زور از ایران بردن اونجا. مثلا نرکیه کلی هواپیما داره ولی چرا وقتی ایران هواپیمای کوثر رو درست کرد رگ گردن اردوغان بالا زد و گفت ما هم باید هواپیمای ملی داشته باشیم و حصرت خورد. درست اگه بخواهیم بگیم اگه ترکیه بخواد واقعا خودش با مهندسهای ترکیه خودرو درست کنه تا سالها طول می کشه حتی بتونه پراید ایران رو درست کنه. اگه اینقدر غوله چرا اقتصادش فلجه. البته ما باید با استانداردهای جهان هماهنگ کنیم