کاهش چشمگیر فروش خودرو در اروپا و اوضاع خوب کیا و هیوندای
تأثیر بحران کمبود چیپ روی صنعت خودروسازی همچنان ادامه دارد زیرا فروش خودرو در ماه نوامبر در اروپا 17.5 درصد کاهش یافته است. اطلاعات انجمن خودروسازان اروپا یا بهطور مخفف ACEA نشان داده است که در این ماه در بازارهای اتحادیهٔ اروپا و بریتانیا 864,119 دستگاه خودروی سواری فروخته شده است. از زمانی که ACEA در سال 1993 بررسی فروش خودرو در اروپا را آغاز کرده، این بدترین فروش در ماه نوامبر بوده است. کمبود جهانی نیمرساناها و سایر مشکلات در زنجیرهٔ تأمین قطعات، تحویل خودروها را در سراسر جهان کاهش داده است زیرا خودروهای ناقص زیادی روی دست خودروسازان مانده و توان پاسخگویی به تقاضا را ندارند.
بااینحال، کیا و هیوندای برندگان بزرگ بازار خودروی اروپا بودهاند زیرا در نوامبر که فروش خودرو در این قاره کاهش چشمگیری داشته است، هیوندای 42 درصد و کیا 20 درصد افزایش فروش داشتهاند. این دو شرکت از ارتباط خود با سازندگان کرهای چیپها استفاده کردهاند تا دچار توقفهای طولانیمدت خط تولید که رقبا را گفتار کرده نشوند. این در حالی است که فروش بزرگترین خودروساز اروپا یعنی گروه فولکسواگن در نوامبر 31 درصد کاهش یافته است. در این گروه، فروش خود برند فولکسواگن 38 درصد، آئودی 30 درصد، اشکودا 27 درصد و سئات 25 درصد کاهش داشته است. کاهش فروش پورشه اما کمتر از یک درصد بوده است زیرا محصولات این شرکت برای تأمین چیپ در اولویت هستند.
فروش استلانتیس بهعنوان خودروساز شماره دو اروپا هم در این ماه 21 درصد کاهش یافته است. در این گروه، فروش جیپ 36 درصد، آلفارومئو 35 درصد، فیات 25 درصد، اوپل و واکسهال 25 درصد، پژو 20 درصد و سیتروئن 7 درصد کمتر شده است. در همین حال، هرچند فروش رنو 21 درصد کاهش داشته اما داچیا افزایش فروش 5.7 درصدی را تجربه کرده و فروش آلپاین هم با افزایشی دو برابری به 265 دستگاه رسیده است. به همین دلیل، کاهش فروش کل گروه رنو 12 درصد بوده است.
ازجملهٔ دیگر برندهایی که در ماه نوامبر در اروپا کاهش فروش داشتهاند هم میتوان به فورد با 44 درصد، نیسان با 20 درصد و تویوتا با 9.3 درصد اشاره کرد. برندهای لوکس هم ماه بدی را پشت سر گذاشتهاند زیرا فروش جگوار 37 درصد، لندروور 36 درصد، ولوو و لکسس هردو 16 درصد، مرسدس بنز 25 درصد و بامو 19.5 درصد کاهش داشته است. بااینحال، کاهش فروش خودرو در اروپا در ماه نوامبر کمتر از چهار ماه گذشته بوده که این موضوع پیشبینیهای بهبود عرضهٔ نیمرساناها در سهماههٔ پایانی امسال از سوی خودروسازانی مثل فولکسواگن را تأیید میکند.