تاکید نمایندگان مجلس بر اهمیت اجرای طرح واردات خودرو
امروز نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس واردات خودرو را تنها راهکار تنظیم بازار دانست. نایبرئیس کمیسیون قضایی مجلس هم، معتقد است با واردات میتوان خودروسازان را ادب کرد!
سیدجواد حسینی کیا رئیس کمیسیون صنایع مجلس، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از گرانی خودرو، گفت:
در شرایط کنونی فقط واردات خودرو بازار را تنظیم میکند و درصورت بی توجهی به این مهم و با دست فرمون کنونی خودروسازان، بهای این کالا نه تنها کاهشی نمیشود بلکه سیر صعودی آن نیز تداوم خواهد داشت.برای تنظیم بازار چارهای جز واردات مدیریت شده وجود ندارد، در حال حاضر عرضه و تقاضا خودرو متناسب نیست و تولید خودروسازان نیاز بازار را تامین نمیکند.هرچند ادعا میشود که خودروسازان زیرساخت لازم برای تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را دارند اما در واقعیت این شرکتها فقط 900 هزار دستگاه تولید کردند و از آنجا که نیاز بازار حدود یک میلیون و 700 هزار دستگاه است با کمبود حدود 50 درصدی عرضه، تنظیم بازار ممکن نیست؛ برای جبران کمبود خودرو در بازار باید واردات انجام شود. متاسفانه هزینه بالاسری خودروسازان زیاد است در نتیجه تولید آنها با زیان همراه بوده و این موضوع موجب میشود که این شرکتها تمایلی برای افزایش تولید نداشته باشند حال آنکه به جای کاهش تیراژ تولید باید برای کاهش هزینههای مازاد برنامهریزی شود.
حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در گفتوگو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به نابسمانی در بازار خودرو، از لزوم واردات محدود برای کنترل رفتار خودروسازان سخن گفت:
مجلس برای در هم شکستن قدرت انحصار خودروسازی ها، در بودجه امسال واردات 70 هزار خودروی هیبریدی و برقی را دیده است.هر چقدر صحنه رقابت زیاد شود کیفیت محصولات داخلی هم ارتقاء پیدا میکند،اگر بتوانیم خودروهای خارجی را در حد محدود وارد کنیم، به نظر میرسد خودروسازان داخلی و دولتی که همیشه به عنوان یک فرزند دارای لطافت و خودنمایی خاص خودشان هستند و به نوعی با استبداد در قیمت ها به مردم ظلم کردند، ادب میشوند.هر چقدر با احتکار مبارزه کنیم فایده ای ندارد مگر اینکه درب رقابت را باز کنیم؛ همیشه در بحث تقویت کالای داخلی یک اشتباهاتی داریم که به واسطه آن مردم را از واردات خودرو محروم می کنیم.نباید به سرمایه ملی ضربه زد، نمی خواهیم بگوییم صد در صد اما باید به صورت محدود واردات خودرو صورت بگیرد تا خودروسازان داخلی بدانند رقیب دارند.
واکنش مدیر عامل ایران خودرو به موضوع مافیا
مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه با خبرگزاری فارس، ضمن اعلام موافقت با واردات خودرو گفت:
در مورد واردات خودرو مباحثی مطرح میشود که مافیا اجازه نمیدهد و من در همین جا به عنوان مدیرعامل ایران خودرو تاکید میکنم که گروه صنعتی ایران خودرو و بنده به عنوان مدیرعامل این شرکت خودروساز هیچ گونه مخالفتی با واردات خودرو نداریم. ما هم موافقت واردات خودرو هستیم و هم موافق رقابت هستیم، بنابراین اگر مشکلاتی وجود دارد در رابطه با واردات مقصر را ایران خودرو یا سایپا ندانند.فضای کار بهگونهای ترسیم شده که کارکردن را بسیار سخت کرده است. ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه و یکی از خودروسازان مطرح خاورمیانه به اعتقاد کارشناسان با تمام محدودیتها یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از بخشهای اقتصادی کشور است. مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: کسانی با حُسننیت و سوءنیت به دنبال حاشیه و مانع تراشی برای رسیدن به اهداف ما هستند بدانند اگر میخواهند به ایران خودرو برسند باید خودشان را بزرگ کنند و ما نمیگذاریم ما را کوچک و اندازه خودشان کنند.مسائلی در رابطه با مافیای خودرو مطرح میشود، سوال من این است که مافیای خودرو کیست و کجاست؛ آنها که این مسائل را مطرح میکنند بگویند که مافیای خودرو کیست و به ما نشان دهند.
آیا دولت میتواند مستقل از دیگر نهادها، واردات خودرو را آزاد کند؟
براساس شواهد موجود، ظاهرا قانونی برای منع دولت از واردات خودرو وجود ندارد. همانطور که چهار سال پیش، دولت وقت با هدف مدیریت منابع ارزی، تصمیم به توقف واردات خودرو گرفت؛ امروز هم میتواند مستقل از نهادهای قانونگذار مثل مجلس شورای اسلامی، واردات را آزاد کند. در واقع، طرح پیشنهادی مجلس برای از سرگیری واردات، با هدف کمک به ساماندهی بازار خودرو و کاهش انحصار تصویب شد.
قبل از آنکه بند واردات خودرو از متن بودجه 1401 حذف شود، درآمدی حدود ۶۰هزار میلیارد تومانی از محل مالیات و عوارض 70 هزار خودروی وارداتی، پیشبینی شده بود.