تنها یک خودروی سایز متوسط در تست تصادف برخورد جانبی جدید IIHS موفق شد
تنها یکی از هفت خودروی سایز متوسط محبوب توانست در دور اخیر تست تصادف اولیه برخورد جانبی که با استفاده از الزامات ایمنی جدید و سختتر مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) انجام شده، رتبه کلی «خوب» را کسب کند.
فقط یک خودروی سایز متوسط در تست تصادف جدید T-Bone برای شبیهسازی تصادف با شاسیبلند امتیاز خوبی کسب کرد. به گزارش carscoops، سوبارو اوتبک تنها وسیله نقلیه در کلاس خود به شمار میرود که بالاترین امتیاز گروه ایمنی را در این آزمایش که تصادف نوع T-Bone را شبیهسازی میکند، کسب کرده است. در همین حال، هیوندای سوناتا و فولکس واگن جتا رتبه «قابل قبول» و هوندا آکورد رتبه «مرزی» را کسب کردند.
به گزارش اتوکار، موسسه بیمه ایمنی بزرگراهها روز پنجشنبه اعلام کرد که دور دیگری از مدلهای موجود را با استفاده از روش جدید برخورد جانبی آزمایش کرده و این خبر برای علاقهمندان بد است. سدانها و واگنهای سایز متوسط هنگام آزمایش با استفاده از تست تصادف جدید که ارتفاع و جرم کامیونها و شاسیبلندهای مدرن را با دقت بیشتری نشان میدهد، عملکرد خوبی نخواهند داشت.
آزمایش برخورد جانبی فعلی IIHS بیش از ۱۵ سال قدمت دارد. رژیم بهروز شده این مؤسسه از یک مانع سنگینتر (از ۱۳۶۰ کیلوگرم به ۱۹۰۵ کیلوگرم) بهره میبرد که با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت (در مقایسه با سرعت فعلی ۵۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت میکند. مهندسان IIHS گفتند که افزایش ۱۰ کیلومتری سرعت، ۴۲ درصد انرژی بیشتری به تصادف تزریق خواهد کرد. همچنین اضافه کردن ۵۴۵ کیلوگرم وزن به مانع، ۴۰ درصد انرژی بیشتری اضافه میکند.
تست تصادف / Crash Test
در حالی که این بهروزرسانیها هنوز پیادهسازی نشدهاند، IIHS برخی از آزمایشهای خودروهای فعلی را به عنوان بخشی از فرآیند توسعه خود انجام داده است. اواخر سال گذشته، برخی از شاسیبلندهای کوچک برای اولین بار تحت آزمایش جدید قرار گرفتند. فقط مزدا CX-5 در آزمایش جدید شرکت کرد. این بار، IIHS شورولت مالیبو، تویوتا کمری، هوندا آکورد، هیوندای سوناتا، فولکس واگن جتا، نیسان آلتیما و سوبارو اوتبک (همگی مدل سال ۲۰۲۲ بودند) را آزمایش کرد. نتایج تست تصادف جدید حتی ناامیدکنندهتر از سال قبل بود. تحت رژیم آزمایشی قدیمی، هر هفت خودرو رتبهبندی «خوب» را کسب کردند.
در همین حال، تویوتا کمری، نیسان آلتیما و شورولت مالیبو به شدت تلاش کرده و رتبههای ضعیفی را کسب کردند. ساختار کنونی تصادف دو وسیله نقلیه به اندازه کافی از سرنشینان خودرو محافظت نمیکند. با این حال، در هر سه مورد، IIHS گزارش میدهد که خطر آسیب جدی به سر وجود دارد، زیرا سر آدمک زیر کیسه هوای پردهای لیز خورده و با پنجره تماس پیدا میکند.
خطر آسیب جدی یکی از بزرگترین تفاوتها بین خودروهایی با عملکرد ضعیفتر و خودروهایی با عملکرد بهتر بود. محافظت از سر در اوتبک، سوناتا و جتا بالا بود. در واقع، محافظت از سر ممکن است یکی از چالشهای پیش روی این خودروها در آزمایش بهروز شده باشد.
IIHS مشکوک است که بهروزرسانیهای جدید ممکن است وسایل نقلیه با ارتفاع سواری پایینتر را در وضعیت نامناسبی قرار دهد. اگرچه اوتبک یک خودروی سایز متوسط در نظر گرفته میشود، ارتفاع سواری بالاتری دارد و بنابراین ممکن است مزیتی طبیعی در اینجا داشته باشد. در واقع، IIHS گزارش میدهد که شاسی بلندهای سایز متوسط در این آزمایش بهتر از خودروهای سایز متوسط عمل کردند.
مسئولان IIHS در گزارش خود گفتند:
به طور کلی، این گروه اولیه از خودروهای سایز متوسط به خوبی اولین دسته از شاسیبلندهای کوچک و متوسط که قبلا ارزیابی شده بود، عمل نکردند. یک دلیل میتواند ارتفاع کمتر سواری آنها باشد.
دلیل یادشده ممکن است توضیح دهد که چرا سوبارو اوتبک، با فاصله بالاتر از حد متوسط نسبت به سطح زمین، توانست در تست تصادف بهروز شده امتیاز «خوب» را کسب کند. فولکس واگن جتا و هیوندای سوناتا نمرات «قابل قبول» را به دست آوردند. آکورد، مالیبو، آلتیما و کمری همگی رتبهبندی «مرزی» را کسب کردند.
دیوید هارکی، مدیر IIHS، گفت:
در خودروهایی که با ارتفاع سواری پایینتری نسبت به زمین قرار میگیرند، مانع ضربهای بالاتر به پنل درها برخورد میکند. این به طور بالقوه سدانها و استیشن واگنها را در ارزیابی جدید در نقطه ضعف قرار میدهد، اما منعکسکنندهی وضعیتی است که در یک تصادف واقعی و زمانی که این وسایل نقلیه توسط پیکاپ یا شاسیبلند با ارتفاع سواری بالاتر مورد اصابت قرار میگیرند، اتفاق میافتد.
آزمون بهروز شده در اکتبر ۲۰۲۱ معرفی شد و فقط برای اهداف اطلاعاتی در سال جاری اجرا میشود. بنابراین، نتایج در معیارهای جایزه IIHS گنجانده نشده است،
هماکنون، آزمایش بهروز شده برای عملکرد مدل در آزمایش IIHS به حساب نمیآید، اما از سال ۲۰۲۳ به بخشی از مجموعه تست تصادف این سازمان تبدیل خواهد شد. رتبه خوب یا قابل قبول برای «Top Safety Pick» مورد نیاز است. فقط رتبهی «خوب» به یک وسیله نقلیه اجازه میدهد تا واجد شرایط «Top Safety Pick+» شود.