عملکرد ضعیف مینی ونها در حفاظت از سرنشینان ردیف دوم
IIHS در اواخر سال 2022 تست ایمنی برخورد لبه جلوی خود را بهروز کرد و 4 مینی ون شرکت کننده در این تست با چالشهای زیادی مواجه شدهاند. موسسه موردبحث تأکید دارد خودروسازان باید ایمنی سرنشینان عقب خودرو را در اولویت خود قرار دهند. اگرچه بازار مینی ونها در آمریکا رونق گذشته را ندارد اما همچنان خانوادههای دارای کودک به این محصولات روی خوش نشان میدهند.
موسسه IIHS اقدام به تست 4 مینی ون مطرح بازار یعنی کرایسلر پاسیفیکا، کیا کارنیوال، تویوتا سی نا و هوندا اودیسه کرده است. این خودروها در تست بهروز شدهای شرکت کردهاند که یک آدمک با ابعاد مشابه خانمی کوچک یا کودکی 12 ساله در صندلی پشت راننده قرار میگیرد. IIHS میگوید اگر خودرویی در این تست امتیاز خوب را کسب کند بنابراین ریسک جراحت بیشتر از ناحیه سر، گردن، سینه یا لگن وجود نخواهد داشت؛ اما متأسفانه هیچکدام از این مینی ونها نتوانستهاند امتیاز مدنظر را کسب کنند.
در واقع پاسیفیکا، کارنیوال و سی نا امتیاز مرزی را به دست آوردهاند و اودیسه نیز با امتیاز ضعیف این تست را ترک کرده است. موسسه یاد شده همچنین میگوید به غیر از سی نا باقی خودروها فاقد یادآور کمربند صندلی عقب برای سرنشینان ردیف دوم هستند. جسیکا جرماکیان نایبرئیس تحقیقات خودروی IIHS در بیانیهای گفته است:
سیستمهای محدود کننده در هر 4 خودرو باعث شدهاند سرنشینان ردیف دوم در معرض آسیب از ناحیه سینه قرار بگیرند. علت این اتفاق میتواند نیروی اضافی کمربند ایمنی یا نصب کمربند در موقعیت نادرست باشد. این امر نگرانکننده است زیرا جراحات موردبحث میتوانند جان انسان را به خطر بیندازند
اما IIHS همچنان تأکید میکند علیرغم کسب چنین امتیازهایی، صندلی عقب امنترین محل برای کودکان است. آدمک تصادف در تویوتا سی نا به زیر کمربند ایمنی حرکت کرده و کمربند شانه نیز به سمت گردن رفته است. کمربند ایمنی کارنیوال و پاسیفیکا نیز نیروی زیادی را به سینه آدمک وارد کردهاند. IIHS میگوید کیسه هوای جانبی پاسیفیکا در زمان تست تصادف باز نشده و نیروهای وارده به سینه آدمک در کارنیوال نیز زیاد بودهاند. این میزان نیرو حتی در اودیسه بیشتر بوده و سر آدمک بیش از حد به صندلی جلو نزدیک شده است. البته نیمه پر لیوان هم اینکه تمامی مینی ونها برای حفاظت از سرنشین جلو امتیاز خوب را کسب کردهاند.