مشوق مالیاتی 7500 دلاری جدید خودروهای الکتریکی در آمریکا تصویب شد
قانون کاهش تورم 2022 کشور آمریکا پس از رأیگیری فشرده موافقان و مخالفان در سنای این کشور به همراه مشوق مالیاتی 7500 دلاری جدید تصویب شد. درعینحال که این قانون به مجلس آمریکا میرود تا به راحتی تصویب شود، ما نگاهی عمیقتر به مشوق مالیاتی 7500 دلاری جدید برای خودروهای الکتریکی خواهیم داشت. به گزارش carscoops، اگرچه این مشوقهای جدید انگیزه بیشتری برای خرید خودروهای الکتریکی ایجاد میکند اما در همان زمان از خودروسازان میخواهد برنامههای خود را تغییر داده و در نهایت وابستگی خود به کشور چین برای زنجیره تأمین باتری را خاتمه دهند.
مشوقهای 7500 دلاری قبلی به گونهای بود که در صورت رسیدن یک خودروساز به فروش 200 هزار دستگاهی به پایان میرسد و به همین خاطر برخی خودروسازان همچون تسلا شامل این مشوقها نبودند؛ اما حالا وضعیت تغییر کرده و در قانون جدید مشوقهای 7500 دلاری ارائه شدهاند. البته درعینحال برخی قوانین وضع شدهاند که روش تولید خودروسازان را تغییر خواهند داد.
مهمتر اینکه در این قوانین جدید گفته میشود این مشوقها در سال 2024 عملیاتی خواهند شد و یک خودرو نه تنها فقط باید در آمریکای شمالی تولید شود بلکه باتری آن نیز باید حداقل شامل 40 درصد مواردی باشد که از آمریکا یا شرکای تجاری این کشور دریافت شدهاند. این میزان تا سال 2019 بهصورت سالانه 10 درصد افزایش خواهد یافت و در نهایت باید کل باتری از آمریکا یا شرکای تجاری آن تأمین شوند. امروز چین حدود 76 درصد از بازار باتریهای لیتیوم-یون را در اختیار دارد.
مجله ورگ با انتشار بیانیهای میگوید اگر این قانون در حال حاضر عملیاتی شود هیچ خودرویی در حال حاضر مشمول این مشوقها نخواهد بود. جان بازلا مدیرعامل شرکت خلاقیتهای خودرویی میگوید:
مشوق 7500 دلاری شاید روی کاغذ وجود داشته باشد اما هیچ خودرویی در طول چند سال آینده مشمول آن نخواهد بود
بنابراین اگر خودروسازان میخواهند از این فرصت استفاده کنند باید سریعاً عمل کنند. بازلا میافزاید:
در حال حاضر 72 خودروی الکتریکی شده شامل مدلهای تمام الکتریکی، پلاگین هیبریدی و سلول سوختی در بازار امریکا قابل خریداری هستند. 70 درصد این خودروها شامل قوانین مشوقهای جدید نیستند و هیچیک در صورت اعمال درصدهای بیشتر تأمین مواد باتریها از آمریکا شامل آن نخواهند بود
اگرچه این قانون سختی به نظر میرسد اما عبارت شرکای تجاری آمریکا تفاوت زیادی ایجاد میکند زیرا باعث میشود خودروسازان به جز چین بتوانند از کشورهای دیگر نیز باتری محصولات خود را تأمین کنند. شرکای تجاری آمریکا شامل کره جنوبی، سنگاپور، مکزیک، استرالیا، بحرین و... هستند. همچنین آنچه اهمیت دارد این است که قطعات تشکیلدهنده باتریها نمیتوانند هرجایی تولید شوند و باید یک شرکت آمریکایی آنها را مونتاژ کند. برای مثال تسلا نمیتواند باتری را در شانگهای بسازد و از این مشوقها استفاده کند. علیرغم این موضوع انتظار داریم تسلا و سایر شرکتها همچون جنرال موتورز و فورد از این فرصت استفاده کنند. اکثر خودروسازان بزرگ در حال تأسیس کارخانههای جدید تولید باتری هستند و میخواهند از قانون مشوق مالیاتی 7500 دلاری جدید استفاده کنند.