متفرقه

بررسی بازی Need for Speed: Unbound، بازگشت دوباره جنون سرعت با جلوه‌های جدید

گرافیک بالا، جلوه‌های جدید و جذاب، خودروهای متنوع و سیستم تعقیب‌وگریز منصفانه تنها بخشی از نکات مثبت NFS: Unbound محسوب می‌شود…

مجموعه بازی‌های جنون سرعت یا «Need for Speed» دوباره و سه سال پس از عرضه عنوان پیشین این مجموعه، «HEAT»، بازگشته است. کمپانی «الکترونیکس آرتز»، توسعه‌دهنده اصلی و سازنده این بازی، برای ساخت نسخه آخر یکی از محبوب‌ترین بای‌های مسابقه‌ای جهان بار دیگر با استودیو مشهور «کرایتریون گیمز» همکاری کرده است که پیشتر در ساخت محبوب‌ترین زیرمجموعه محبوب این بازی‌ها، «Most Wanted»، نقش داشته است.

به گفته مدیر بخش خلاقیت کراتریون، «کریمینز»، این استودیو تمام این سال را روی ساخت «Unbound» (به معنای گسیخته و رهاشده) وقت نگذاشته بود و فرصت تهیه آن، برابر سایر مجموعه‌های NFS بوده است. با وجود اینکه توسعه‌دهندگان آنباد و هیت با یکدیگر تفاوت داشته‌اند اما همچنان سبک و حال‌وهوای یکسانی دارند. مسابقات آنباند از همان مکانیزم مملو از ریسک برای تعقیب‌وگریزها استفاده می‌کنند، فرمان‌پذیری خودروها همان سیستم آشنا در مجموعه‌های اخیر NFS است و شخصی‌سازی آن‌ها نیز تفاوت چندانی با نسخه‌های پیشین بازی ندارد.

یک بازسازی با نام جدید؟!

کرایتریون درحقیقت تمرکز خود را روی بهبود و تعالی پروژه گوست‌گیمز یعنی هیت گذاشته است تا از این طریق مشکلات این مجموعه را برطرف کرده و تجربه بهتری را برای بازیکنان این سری فراهم آورد. خوشبختانه نتیجه این تفکر خلق یک بازی واقعا جذاب شده است.

آنباند نسبت‌به هیت بهتر اجرا می‌شود و بازیکنان را برای بارگذاری محتوا کمتر منتظر می‌گذارد. تجربه بازی با نرخ نوسازی ۶۰ FPS با وضوح تصویر ۴K در کنسول PS5 کاملا پایدار و یکنواخت بود بنابراین می‌توان بهتر از قبل وارد مسابقات شد و یک بازی روان‌تر، هیجان‌انگیزتر و پرسرعت‌تر را تجربه کرد.

جلوه‌های نوگرایانه

یکی از مهم‌ترین تغییرات آنباند نسبت‌به مجموعه‌های پیشین و سایر بازی‌های مسابقه‌ای بازار، گرافیک نسبتا کارتونی و متمایز آن است؛ کرایتریون هیچ تلاش خاصی برای بیش‌ازحد واقعی نشان دادن آنباند انجام نداده است. المان‌های گرافیکی اضافه‌شده به بازی حواس را پرت نمی‌کنند و برعکس، تجربه‌ای لذتبخش و متمایز را برای بازیکن فراهم می‌کنند. البته بازیکنان می‌توانند درصورت تمایل و ازطریق منوی تنظیمات، این جلوه‌های را خاموش کنند و همان جنون سرعت آشنا و همیشگی را تجربه کنند.

سیستم راندمان نو

در ابتدا تمام خودروها حس سنگینی خاصی را به بازیکن القا می‌کنند که با گذر زمان، تیونینگ و خرید مدل‌های رده‌بالاتر این حس کم‌رنگ‌تر شده و هیجان واقعی وارد بازی می‌شود. در این مجموعه و برخلاف قبل، به‌جز سیستم «گاز-ترمز + فشردن کلید چپ و راست» راه دیگری هم برای رانندگی وجود دارد و از منوی تنظیمات می‌توان گیم‌پلی خودروها را به بازی‌های مسابقه‌ای دیگر نزدیک‌تر کرد؛ بنابراین بازیکن باید بیش‌ازپیش ورودی گاز و ترمز خود را کنترل کند تا مسابقه خود را با موفقیت بگذراند. سیستم استفاده از نیتروژن هم در بازی تغییر کرده و این‌بار تفاوت آشکاری در تجربه کاربری ایجاد می‌کند.

روند متعادل پیشرفت

جریان اصلی بازی موسوم‌به «Career» و گیم‌پلی اصلی شباهت زیادی به بازی هیت دارد؛ رویدادهای مسابقه‌ای، دریفت و… گوناگون به‌همراه مسیرهای متنوع برای آن‌ها که در سراسر نقشه بازی پخش شده‌اند، هسته اصلی این مجموعه را تعریف می‌کند. در آنباند هم مانند هیت با اتمام موفق هر رویدادی، جایزه‌های گوناگونی از جنس پول، لوازم تقویت خودرو و طرح‌های بدنه به بازیکن تقدیم می‌شود.

درآمدزایی در آنباند معتدل است؛ نه آسان و نه سخت و حقیقتا برای به‌ دست آوردن پول باید تلاش کرد. سیستم پیشرفت این بازی با مجموعه‌ای چون «فورتزا هورایزن» که بازیکن را با جایزه‌های گوناگون بمب‌باران می‌کند متفاوت است. بازیکنان باید برای خرج‌کردن پولشان برنامه داشته باشند تا بتوانند بهتر پیشرفت کنند. نقشه آنباند هم درحقیقت یک برداشت خلاقانه از شهر شیکاگو در آمریکا محسوب می‌شود. این شهر که «Lakeshore» نام دارد، تنوع محیطی و جزئیات مناسبی هم دارد و بازیکن را خسته نمی‌کند.

پلیس‌های عاقل، رانندگان دیوانه

پلیس‌ها که یکی از ستون‌های اصلی مجموعه NFS به شمار می‌روند، این‌بار بهبود محسوسی پیدا کرده‌اند. پلیس در بازی هیت بیش‌ازاندازه و به‌طرزی غیرواقعی قوی بود و بازیکن را از پشت ساختمان نیز می‌دید. پلیس‌های آنباند رفتار منطقی‌تری دارند پس بازیکن می‌تواند از خودروهای کندتر آنها سبقت بگیرد. البته فرارکردن از دست آن‌ها به این راحتی‌ها هم نیست و باید برای ذخیره پولتان کمی تلاش و تمرکز خرج کنید. اگر به دست پلیس دستگیر شوید، پولی را که از راه مسابقه‌دادن کسب کرده‌اید از دست خواهید داد؛ پس حواستان را جمع کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک بازی مسابقه‌ای، خودروهای موجود در آن به شمار می‌رود. EA در این زمینه کم نگذاشته و بازیکن می‌توان انواع خودروهای به‌روز اروپایی، ژاپنی، آمریکایی و حتی نمونه‌های کلاسیک مشهور را براند. هرچند سیستم شخصی‌سازی نسبت‌به هیت تغییر خاصی نکرده اما همچنان تنوع بسیار بالایی دارد.

تجربه‌ای لذتبخش اما گران!

NFS آنباند یک بازی لذتبخش از EA محسوب می‌شود که نسبت‌به قبل، سیستم کنترلی بهتری دارد اما هرگز نمی‌توان از آن به‌عنوان یک بازی انقلابی یاد کرد؛ چراکه همانگونه که در ابتدا گفتیم، کرایتریون همان ایده NFS هیت را استفاده کرده، آن را بهبود داده و مشکلاتش را رفع کرده است. قیمت این بازی برای نسخه‌های پایه و «Palace Edition» به‌ترتیب برابر ۶۹.۹۹ و ۷۹.۹۹ دلار است که با نرخ دلار امروزی چیزی حدود ۲.۵ تا ۲.۸ میلیون تومان می‌شود؛ رقمی که حقیقتا یک طرفدار پروپاقرص جنون سرعت را می‌طلبد که مالک یک کامپیوتر قدرتمند، یک کنسول PS5 یا Xbox سری S و X باشد.

نظر شما درباره Need for Speed: Unbound چیست؟ آیا شما طرفداران بازی‌های مسابقه‌ای اینچنینی هستید یا بازی‌های آرکید واقعی‌تری چون فورتزا هورایزن یا حتی شبیه‌سازهایی چون گرن‌توریسمو را می‌پسندید؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
اتوبلاگ

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Carbonado Aventador

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4471 ديدگاه)

    یه اکانت هکی میزنیم با ۵۰۰ تومن بازیش میکنیم..
    دوشواری نداریم😂

    موافقم 50
    مخالفم 2
  2. GMA

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (743 ديدگاه)

    «نظر شما درباره Need for Speed: Unbound چیست؟ آیا شما طرفداران بازی‌های مسابقه‌ای اینچنینی هستید یا بازی‌های آرکید واقعی‌تری چون فورتزا هورایزن یا حتی شبیه‌سازهایی چون گرن‌توریسمو را می‌پسندید؟!»
    قطعا فورزا هورایزن 5 رو ترجیح میدم،من کلا با NFS و سبکش نمیتونم ارتباط برقرار کنم،با احترام

    موافقم 41
    مخالفم 20
    1. جناب ایکس

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      فورزا هورایزن ۵ بهترین آرکید ریسینگه ولی واقعا آپدیت های جدیدش تو ذوق میزنه، از یه جایی به بعد هم که سند باکس به بازی اومد، کلا من قیدشو زدم، من که با گرن توریسمو و فورزا موتور اسپرت خیلی خیلی بیشتر حال میکنم، مثلا مسابقات ۱۰۰ دور ایندی که ۲ ساعت تموم کردنش طول میکشه آخرشم میلیون ها دلار به جیب میزنی، میری باهاش یه fxx k میخری پیستو قورت میدی،رمن به شخصه سیمولیتور رو ترجیح میدم چون واقعی بودن حس ماشین ها زیر فرمون شبیه ساز خیلی تو سیمولیتور نزدیک به واقعیت هست تا آرکید ها

      موافقم 4
      مخالفم 4
    2. BMW

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (586 ديدگاه)

      من تا به حال سری فورزا رو بازی نکردم تا اینکه تصمیم گرفتم فورزا ۵ برزیمو بازی کنم یعنی واقعا هیچی برای ارائه نداشت فقط جاده داره نه شهر(به اون شهرای که از روستا کوچیک ترن نمی شه گفت شهر) خیلی زود محیطش تکراری میشه گرافیکش عالیه اما بازم جزئیات ماشیناش تعریفی نیست با این‌همه ادعا گیم پلیشم که اصلا جذاب نیست می ذاری رو حالت سیمولیشن بازم آرکید انگار…ضربه تعویض دندرو حس نمی کنی من گرید بازی کردم خیلی بهتر بود ضربه دنده عوض کردن دستی کشیدن دریفت کشیدن همه چیش به واقعیت نزدیک بود کلا خورد تو ذوقم فقط تا جایی که ای ام‌جی وان رو خریدم بازی کردم اونم فقط بخاطر صدای موتورش باهاش حال کردم بماند که خیلی سختش (unbeatable) غیر واقعی اصلا بهشون نمیرسی و تو همون کلاس ماشیناشون از ماشین ما پرشتاب تر و پر سرعت تره(با اخرین تقویت موتور که میدونم اوصولیه و من رعایتش کردم) در کل اگه xboxباز هستید اینو بازی نخرید که خیلی زود تکراری میشه مسابقاتشم جذاب نیست موتور اسپرشتو بازی نکردم امیدوارم اون خوب باشه البته نمی دونم اومده یانه.

      موافقم 3
      مخالفم 7
  3. ممد ژانگولر

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3546 ديدگاه)

    خداوکیلی عکس آخر اون بنزه دیوانه کنندست
    از این بهتر نداریم عشقه

    موافقم 33
    مخالفم 1
  4. Amir evolution

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (106 ديدگاه)

    یکی از بهترین گزینه های NFS همین پلیساشه ک خیلی جذابه
    کاش ریمیک NFS underground 2 ساخته شه

    موافقم 35
    مخالفم 0
  5. MILADZM

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (345 ديدگاه)

    من برگشتم
    اتمسفر بازی من رو یاد سایبرپانک 2077 میندازه
    جانی سیلورهند و آلت کانینگهام و گیتار الکتریکی و دیگر هیچ :))

    موافقم 7
    مخالفم 24
  6. German lover

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    اینم جذابه ولی با احترام سلیقه من فورتزا هورایزن هست

    موافقم 20
    مخالفم 7
  7. hummer

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    امیدوارم خوب باشه
    فورزا هورایزن رو خودم از همه نید فور اسپید هایی که تا به حال ساخته شده بیشتر می پسندم
    در فورزا چیزی هست که در نید فور اسپید نیست
    من خودم فورزا هورایزن 2و3و4و5 رو داشتم و هر سال پیشرفت کرد برخلاف نید فور که هر سال پسرفت کرد
    امیدوارم بهتر نسخه های قبلی باشه
    تا پیشرفت کنه

    موافقم 10
    مخالفم 4
  8. matin

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    احساس میکنم با این شخصیت گذاری شون تو این بازی همیخوان یجورایی چیزی مثل کربن یا موست وانتد بسازن

    موافقم 9
    مخالفم 0
  9. soulsmaster

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    این بازی با تعقیب و گریز های پلیسی و هیجان انگیز شناخته میشده و توی این نسخه هم بخوبی اینرا گنجانده اند.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. ALI

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    در NFS هیچ چیز جای هیت رو نمیگیره و تمام

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. سوشیانت

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1927 ديدگاه)

      تو متن اشاره شد این بازی همون هیت هست که بعضی از مشکلاتش برطرف شده شده ولی با اختلاف کم از هیت بهتره چون تعداد ماشین هاش یکم بیشتره

      موافقم 3
      مخالفم 1
  11. R

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    گرافیکش کارتونیه بچگونه شده ارزش نداره

    موافقم 4
    مخالفم 9
    1. سوشیانت

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1927 ديدگاه)

      گرافیک محیط و ماشین ها که مهمترین بخش یه بازی ریسینگ هستن اصلا کارتونی نیستن و کاملا واقع گرایانه طراحی شدن

      موافقم 8
      مخالفم 0
  12. سوشیانت

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1927 ديدگاه)

    بنظرم نمیشه گفت فورزا هورایزن ۵ بهتره یا این هر کدوم خوبی های خودشون رو دارن از طرفی فورزا تنوع ماشین هاش خیلی بیشتره از طرفی نید فور اسپید کاستومایز ظاهری ماشین هاش خیلی بهتر از فورزاست ولی در کل جفتشون خیلی خوبن بقیه بازی ها تو این سبک پشت سر این دو قرار میگیرن

    موافقم 7
    مخالفم 0
  13. akrh78

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1358 ديدگاه)

    از لحاظ فیزیک و گرافیک و هندلینگ چیزی نداره که منو جذب کنه. همچی زیادی اغراق شده و غیر واقعی هست
    صبر میکنم اگه کرک شد نصب میکنم و با ترینر و سیو 100% در حد شخصی سازی ماشین ها و گشت زدن توی محیط بازی (تنها جنبه های مثبتش از نظر من) بازیش میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 5
  14. شاهین

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    ما باید به کی شکایت کنیم از این بازی های جدید؟ بجز گرافیک و جلوه های نمایشی هیچی ندارن
    نه گیم پلی خوب و نه خط داستانی خوب
    همون ماست وانتد و کربن و اندرگرند رو ریمک کنن با ماشین های جدید و اضافه کردن مراحل جدید کافیه برامون
    6 ساله هیچ نید فور اسپید خوبی تجربه نکردیم. همش شده انیمیشن هالیوودی

    موافقم 6
    مخالفم 2
  15. ناصر

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    یادش بخیر وقتی most wanted اومد آنقدر عالی بود ک ساعت ها جلو کامپیوتر بازی میکردم، تازه مجله ماشین میخوندم سال 85بود کانسپت دوج چلنجر و کامارو، و معرفی مرسدس Clsخیلی دوران خوبی بود حیف ک رفت…..

    موافقم 6
    مخالفم 0
  16. رسول۲۰۶

    ۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به نظر من خارق العاده ترین چیزی که در این بازی وجود داره (غیر از گرافیک) افکت های دوبعدی جذابشه. این افکت های رنگی جذاب باعث این میشه که حس کنید واقعا این یک بازی محشره!!!
    و البته حضور دوباره ی سلطان نید فور اسپید همون BMW M3 GTR خودمون با خط های آبی خفن!
    خاطراتمون زنده شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. HRSJAMEI

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام
    بازی خوبی درست کرده اما چند تا مشکل داره
    BMW M3 GTR ول نمی کنه با همون مدلی که در ماست وانتد بود در تمامی نسخه ها هست ولش کنید نسخه جدید ترش بیارش
    تعداد ماشین هاش واقعا کمه نسبت به نسخه های قبل تر خودش ،
    قیمت بازی زیادی بالاست بدلیل اینکه تغییرات زیادی نکرده همون هیت تغییر دادند
    EA داره بازی خراب می کنه هنوز بازی ماست وانتند ارزش بیشتری داره تا این بازی بی هویت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. ارشیا

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من میخام از اول بازی کنم چیکار کنم ایکس باکس سری اس دارم کمک کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا