گزارش جیدی پاور ۲۰۲۵ نشان میدهد خودروهای پلاگینهیبریدی با ۲۳۷ مشکل در ۱۰۰ دستگاه، برای اولین بار از خودروهای الکتریکی با ۲۱۲ مشکل شرایط بدتری داشتهاند.
خودروهای پلاگینهیبریدی از پیچیدهترین خودروهای بازار هستند و متأسفانه، این پیچیدگی به مشکلات بیشتری منجر میشود. روی کاغذ، این خودروها پلی ایدهآل بهسوی آیندهای الکتریکی هستند؛ مالکان میتوانند هر زمان که بخواهند از سوخت بنزین استفاده کنند درحالیکه امکان پیمایش تمام الکتریکی هم وجود دارد. بااینحال، در عمل، خودروهای پلاگینهیبریدی میتوانند ترکیبی از معایب هر دو جهان (بنزینی و الکتریکی) را داشته باشند. مطالعه کیفیت اولیه ۲۰۲۵ جیدی پاور برای اولین بار نشان داد که خودروهای پلاگینهیبریدی در مقایسه با خودروهای الکتریکی، مشکلات بیشتری به ازای هر ۱۰۰ دستگاه (PP100) در ۹۰ روز اول مالکیت دارند. این معیار نشاندهنده تعداد مشکلات گزارششده برای هر خودرو است و امتیاز کمتر به معنای کیفیت بالاتر است. این مطالعه از ژوئن ۲۰۲۴ تا می ۲۰۲۵ انجام شده است.
برای اولین بار، خودروهای پلاگینهیبریدی با امتیاز ۲۳۷ بهطور متوسط مشکلات بیشتری نسبت به خودروهای الکتریکی با ۲۱۲ دارند. خوب برای طرفداران خودروهای الکتریکی اینکه کیفیت این خودروها در حال بهبود است بهویژه به دلیل پیشرفت ۶۲ امتیازی در کیفیت اولیه تسلا که تأثیر قابلتوجهی بر میانگین خودروهای الکتریکی داشته است. فرانک هانلی، مدیر ارشد بنچمارکینگ خودرو در جیدی پاور توضیح داد:
تسلا بخش عمده بازار خودروهای الکتریکی را در اختیار دارد، بنابراین وقتی کیفیت آنها بهتر میشود، میانگین خودروهای الکتریکی نیز بهبود مییابد. همچنین، خودروهای پلاگینهیبریدی به دلیل مشکلات مربوط به پیشرانهٔ درونسوز و موتورهای الکتریکی دو برابر تحت تأثیر قرار میگیرند.
به گفته هانلی، پلاگینهیبریدیها به دلیل ترکیب دو سیستم، مشکلات بیشتری نسبت به خودروهای صرفاً بنزینی یا الکتریکی دارند.
خودروهای پلاگینهیبریدی در مقایسه با هیبریدیهای معمولی، باتری بزرگتری دارند و پیچیدگی شارژ را به سیستم اضافه میکنند. این سیستم پیچیده همیشه هماهنگی لازم را ندارد و برای حداکثر کارایی، نیاز به شارژ مداوم توسط مالک دارد. هانلی از ذکر برندها یا مدلهای خاص پلاگینهیبریدی که مشکلات بیشتری دارند خودداری کرد، اما اشاره کرد که برندهایی مانند لکسوس، هیوندای و کیا، که همگی گزینههای پلاگینهیبریدی ارائه میدهند، در صدر لیستهای کیفیت قرار دارند. بااینحال، خبر خوب در مطالعه اخیر جیدی پاور این است که تعداد مشکلات گزارششده توسط مالکان در ۹۰ روز اول مالکیت نسبت به سال گذشته کمی بهبود یافته است. بیشتر شکایات بهجای مسائل مکانیکی، به سیستمهای نرمافزاری و سرگرمی مربوط میشود. جیدی پاور در بیانیهای اعلام کرد:
مالکان به دلیل گنجاندن ویژگیهای ضروری مانند کنترلهای تهویه، بازکننده درب گاراژ و حتی قفل جعبهداشبورد در صفحهنمایشهای لمسی، مشکلات بیشتری را تجربه میکنند.
PSA
۱۱ تیر ۱۴۰۴بنظر من هم درسته
و در کل خودروی برقی خوراک شهره چون خرج زیادی نداره و پاک هم هست مخصوصا خوراک تهران و شهر های شلوغ دیگه و مشکل پیمایش هم نداره
اگر خود من هم امکانات فراهم بود در ایران و مشکل نداشت یدونه خودروی برقی برای شهر می خریدم و یدونه خودروی بنزینی برای جاده .
mehran911
۱۱ تیر ۱۴۰۴این موضوع کاملا طبیعیه تعداد قطعات متحرک یک پیشرانه درونسوز با الکتریکی قابل قیاس نیست… مجموع تمام قطعات یک خودروی پیشرانه هیبریدی همراه با سیستم انتقال قدرت به راحتی میتونه به بیش از ۲ هزار قطعه برسه در حالی که این عدد برای خودروی الکتریکی به مراتب کمتر از این مقدار هستش … مواردی مثل وزن بیشتر الکتریکی ها که شاسی و تعلیق و سیستم ترمز رو متاثر میکنه هم اغلب در کوتاه مدت خودشون رو نشون نمیدن …
.
فارغ از همه اینها فکر کنم از حدود ۲۰۱۹ اینطوا به بعد بود که وقتی آمار سه ماهه کیفیت اولیه IQS جی دی پاور نگاه میکردی به شکل واضحی متوجه میشدی عمده کمپانیهایی که با سرعت بیشتری سعی میکنن خودشون رو با تحولات سریع بازار وفق بدن دچار افت ردهبندی در آمار جی دی پاور میشدن تا جایی که مدتی دوج در این آمار صدر نشین شد… این به این دلیل که اتفاقا دوج بیش از بقیه به سنتها اهمیت میداد و از طرفی چندان متاثر از موج الکتریکی سازی و دیجیتالی کردن خودرو نبود… مسئله شاید چندان به پیشرفت دوج مرتب نبود ( هر چند دوج پیشرفت کرده بود) اما مسئله عمدتا این بود که بقیه داشتن پسرفت میکردن …. این موضوع رو از این جهت میشد فهمید که متوسط تعداد مشکلات در میانه رده بندی اگر تصور کنید قبلا حدود ۹۰ تا ۱۰۰ بود الان به اعداد به مراتب بیشتری رسیده بود یعنی چیزی حدود ۱۶۰ و اخیرا این میانگین به ۱۹۰ رسیده …. این یعنی اگر مثلا لکسس سال ۲۰۱۸ با فقط ۶۶ مشکل گزارش شده در صدر لیست بود الان لکسس با ۱۶۶ مشکل گزارش شده در صدر قرار داره ( البته این رو هم نباید نادیده گرفت که از ۲۰۲۰ احتمالا در نوع و پارامترهای گزارش گیری جی دی پاور تغییراتی به وجود اومد ) طبیعتا تطبیق دادن تولیدات با تغییرات سریع تکنولوژی و بکار گیری اونها در محصولات مشکلات زیادی رو به همراه داره به این دلیل که شما فرصت گرفتن بازخورد از مصرف کننده و رسوندن اون نوآوری به تکامل رو نداری و صرفا داری تغییرات رو به خورد مصرف کننده میدی از طرفی مردم همواره در مواجهه با تکنولوژیهای جدید معمولا در ابتدا گارد میگیرن … همون موقع گفتم این تغییرات متاثر از این اتفاقات هستش و فعلا هم با این روند رشد نوآوریهای جدید همینه داستان …. هر چند تعدادی از کمپانی ها با وجود این تغییرات خوب تونستن کیفیت اولیه خودشون رو حفظ کنن
Dinosaur V12
۱۱ تیر ۱۴۰۴اون GT 63 S بقل تایکان چه رخی داره: https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/07/EV-VS-PHEV-2.jpg
amirmohammadja79
۱۱ تیر ۱۴۰۴دیدگاه جالب و درستی بود👌🏻
مهردادکمال
۱۱ تیر ۱۴۰۴تلاش های اخر برای الکتریکی سازی که با تبلیغات زیاد قبلا تونسته بودن با رانت و تبلیغات تو بازار جای خودشونو باز کنن ولی مردم فهمیدن داستان چی هست.