نگاهی به خودروهای دونالد ترامپ، از لامبورگینی دیابلو تا کادیلاک اسکالید
دونالد ترامپ رسماً بهعنوان چهل و هفتمین رئیسجمهور ایالاتمتحده انتخاب شد. این یعنی ترامپ دیگر هرگز نمیتواند رانندگی کند. درواقع، وی از زمانی که در سال 2016 رئیسجمهور آمریکا شد، به دلیل قانون سرویس مخفی ایالاتمتحده این امکان را نداشته است. پس از ترور جان اف کندی در سال 1963، سرویس مخفی قانونی را وضع کرد که هم رئیسجمهور و هم معاونش حتی پس از دوران خدمت هم هرگز نباید خودشان رانندگی کنند. این قانون برای محافظت بهتر از رئیسجمهور و معاونانش وضع شده است. بااینحال، احتمالاً ترامپ با این قانون موافق نیست زیرا خودروهایی که وی در طول دوران زندگی خود داشته نشان از علاقهٔ رئیسجمهور جدید آمریکا به خودروهای جذاب دارد.
رولزرویس فانتوم و سیلور کلود
رولزرویس برند موردعلاقهٔ ثروتمندان جهان محسوب میشود و ترامپ هم از این قاعده مستثنی نیست. وی اندکی قبل از انتخاب بهعنوان رئیسجمهور آمریکا در سال 2016، با یک فانتوم جدید در حال رانندگی دیده شد. چند دهه قبل نیز ترامپ یک رولزرویس سیلور کلود مدل 1956 را در پارکینگ خود داشت. گفته میشود این یکی از اولین خودروهای ترامپ بوده و در مواقع خاصی از آن استفاده میکرده است.
کادیلاک آلانته
هرچند آلانته یکی از خودروهای وحشتناک تاریخ کادیلاک محسوب میشود ولی در اواخر دههٔ 80 و اوایل دههٔ 90 برای برخی از آمریکاییهای ثروتمند جذابیت زیادی داشت. ترامپ مالک چندین کادیلاک ازجمله دو لیموزین سفارشی بود و به دلیل ارج نهادن به این وفاداری، کادیلاک یک آلانته طلاییرنگ با پیشرانهٔ V8 را به او هدیه دارد. این خودرو درواقع تلاش ناموفق کادیلاک برای رقابت با مرسدس بنز SL بود.
مرسدس بنز SLR مکلارن
قبل از اینکه مکلارن با MP4-12C به یک خودروساز تمامعیار تبدیل شود، SLR را با همکاری مرسدس ساخت. هرچند این خودرو قرار بود یک گرند تورر باشد ولی پرفورمنسی شبیه سوپراسپرتها داشت و برای مدتی، سریعترین خودروی اتوماتیک جهان محسوب میشد. ترامپ یک گلف باز حرفهای است و احتمالاً به همین دلیل یک SLR خریده زیرا این خودرو نهتنها از اکثر سوپراسپرتهای زمان خود سریعتر بود بلکه میتوانست دو کیسهٔ گلف را در صندوق عقب خود جای دهد.
تسلا رودستر
ترامپ یکی از اولین کسانی بود که سراغ خودروهای الکتریکی رفت و سالها پیش از پیوستن ایلان ماسک به کمپین تبلیغاتیاش، نسل اول تسلا رودستر را خریده بود. هرچند رودستر بر اساس لوتوس ساخته شد ولی اگر آن را صرفاً یک لوتوس الکتریکی بدانیم، در حق میزان مهندسیای که در رودستر به کار رفته بود اجحاف کردهایم. زمانی که تسلا تصمیم گرفت این خودرو را با استفاده از باطریهای مدل S ارتقاء دهد، متوجه شد که رودستر از ابتدا چقدر خود مهندسی شده است.
فراری F430
این خودرو با پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی و یکی از بهترین شاسیهای تاریخ فراری، انتخاب اصلی یک عشق ماشین محسوب میشود. F430 همچنین آخرین مدل موتور وسط فراری با گیربکس دستی بود زیرا جانشین آن، 458 فقط با گیربکس هفت سرعته دوکلاچه عرضه میشد. پیشرانهٔ افسانهای V8 تیپو که در فراریها و مازراتیهای مختلفی استفاده میشد هم تکمیلکنندهٔ پکیج F430 بودند. البته میدانیم که ترامپ دیگر این خودرو را در اختیار ندارد زیرا چند سال پیش به حراج گذاشته شد.
لامبورگینی دیابلو
ترامپ سالها یک لامبورگینی دیابلو مدل 1997 آبیرنگ در اختیار داشت و چندین بار در حال بنزینی زدن با آن در جنوب فلوریدا دیده شد. دیابلو بدون شک یکی از بهترین لامبورگینیهای V12 محسوب میشود. این آخرین خودروی لامبورگینی پیش از خرید آن توسط گروه فولکسواگن از کرایسلر بود. تمام نمونههای دیابلو با گیربکس دستی تولید شدند که نشان میدهد رئیسجمهور آمریکا توانایی رانندگی با خودروهای دستی را دارد درحالیکه بسیاری از آمریکاییها از این مهارت بیبهره هستند. این خودرو که تا سال 2002 در اختیار ترامپ بود، اخیراً به حراج گذاشته و با قیمت 1.1 میلیون دلار فروخته شد.
کادیلاک اسکالید
اسکالید دههها است که به شاسیبلند لوکس ثروتمندان تبدیل شده و رنجروور آمریکا محسوب میشود. ترامپ نیز از زمانی که این خودرو معرفی شده، نسلهای مختلف آن را داشته است. جدیدترین اسکالیدی که زیر پای ترامپ دیده شده، از نسل قبلی بوده است. این خودرو یک اسکالید مشکیرنگ از نوع ESV یا کشیده بود که در پارکینگ اختصاصی وی در هتل متعلق به ترامپ در میامی دیده شد.
کادیلاک لیموزین
همانطور که گفتیم، ترامپ یکی از مشتریان وفادار کادیلاک بوده است تا جایی که حتی سفارش ساخت یک لیموزین اختصاصی را به این شرکت داد. این خودرو که از تزئینات طلا بهره میبرد، در سال 1988 ساخته شد یعنی زمانی که ترامپ در اوج حرفهٔ املاکی خود بود. از این لیموزین دو دستگاه بهطور اختصاصی برای ترامپ ساخته شده و حتی روی لوگوی خودرو هم نام ترامپ دیده میشد. امروز یکی از این دو لیموزین در موزهٔ خودروی ایلینوی به نمایش گذاشته شده و بهعنوان اولین کالا با برند ترامپ شناخته میشود.
شورلت کامارو SS
در صدمین سالگرد مسابقات ایندی 500 در سال 2011، از ترامپ دعوت شد که با خودروی ایمنی این مسابقات که یک شورلت کامارو SS بود رانندگی کند. این اتفاق اما هیچگاه رخ نداد زیرا ترامپ از همان سالها به دنبال ورود به رقابتهای ریاست جمهوری بود و وقتی این تصمیم خود را اعلام کرد، دعوت از او به دلایل امنیتی لغو شد. بااینحال، بعداً این شورلت کامارو در طول یک کنفرانس خبری در لابی برج ترامپ به نمایش گذاشته شد و وی از نزدیک این خودرو را ملاقات کرد. هرچند ترامپ مالک این خودرو نشد ولی طبق گفتهها، بعداََ یک کامارو خریده است.
کادیلاک بیست
این خودرو که بهعنوان لیموزین ریاست جمهوری برای ترامپ ساخته شد، اساساً یک قلعهٔ زرهی چرخدار است. این خودرو که با نام بیست به معنی هیولا شناخته میشود و هزینهٔ توسعهٔ آن حدود 20 میلیون دلار بوده، با ایمنترین زرههای ممکن پوشیده شده تا در برابر هر سلاحی مقاوم و غیرقابل نفوذ باشد. به همین دلیل، وزن بیست به چیزی بین 7 تا 9 تن رسیده است. این لیموزین ویژه با وجود چنین وزن سنگینی، بسیار سریع و مجلل است. از این خودرو هرسال تعداد محدودی بهطور اختصاصی برای دولت آمریکا ساخته میشود و همیشه 10 لیموزین برای رئیسجمهور آمریکا در حالت آمادهباش هستند.