نقد و بررسی فیلم مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا

سه‌شنبه 1 اسفند 1402 - 13:30
مطالعه 4 دقیقه
Race for Glory Audi vs. Lancia UK Banner Artwork (Signature Entertainment)
یکی از فیلم‌های مورد انتظار برای دوستداران سینما و خودرو فیلم مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا است که می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.
تبلیغات

توضیح: نقد و بررسی این فیلم حاوی اسپویل است و اگر آن را تاکنون تماشا نکرده‌اید امکان لو رفتن بخش‌هایی از داستان وجود خواهد داشت.

مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا نگاهی جذاب به فصل مشهور مسابقات قهرمانی رالی جهان 1983 دارد یعنی زمانی که خودروی آئودی کواترو با لانچیا O37 شاخ به شاخ شده بود. البته شاید باید این‌طور می‌بود چراکه فیلم اکثراً روی بازگو کردن داستان از زبان رئیس تیم لانچیا یعنی سزار فیوریو (ریکاردو سامارسیو) تمرکز دارد و تاکتیک‌های خلاقانه او برای شکستن دادن رولند گامپرت (دانیل برول) و سیستم چهار چرخ محرک انقلابی آئودی را بیان می‌کند.

داستان فیلم با معرفی فیوریو در اواسط مصاحبه شروع می‌شود، فردی که نه ‌تنها علاقه خود به موتور اسپرت و پیروزی از صفر را به نمایش می‌گذارد بلکه می‌داند آئودی از نظر مالی و صنعتی دست برتر را در مقایسه با لانچیا دارد. ما سپس تست آئودی کواترو در آلمان را می‌بینیم که در همین‌جا گامپرت نیز معرفی می‌شود و فیلم به‌طور معناداری به او می‌پردازد. قطعاً وقتی فردی همچون برول برای این نقش انتخاب می‌شود شما انتظارات زیادی از او خواهید داشت. بد نیست بدانید این بازیگر با استعداد نقش نیکی لائودا در فیلم راش 2013 را نیز بازی کرده است.

پس از سکانس‌های یاد شده فیلم به بهترین بخش آن یعنی موسیقی می‌رسیم. صدای پیشرانه 5 سیلندر خطی کواترو با دقت و جزئیات زیادی ارائه شده و تمامی غرش‌ها و صداهای خروجی از پیشرانه و اگزوز به گوش می‌رسند. همین موضوع درباره تمامی بخش‌های مرتبط با موسیقی فیلم مسابقه برای افتخار صدق می‌کند اما جای شرمساری است که صحنه‌های اکشن نه چندان جالب فیلم این نقطه قوت را به حاشیه رانده‌اند. نکته منفی دیگر را می‌توان استفاده بیش از حد از نمای سوم شخص و زوم روی سکانس‌های مسابقه دانست.

در همین بخش‌ها ظرفیت‌های زیادی وجود دارد چراکه سکانس‌های خودرویی با موسیقی متن جذاب همراه شده‌اند اما مشکلات یاد شده مانع درخشش صحنه‌های موردبحث می‌شوند. در واقع تمرکز روی موارد اشتباه منجر به این می‌شود که شما به عنوان بیننده گیج شوید. در سکانس‌های بعدی اولین بار با والتر رول (ولکر براش) آشنا می‌شویم و سپس فیلم به قهرمانی فصل رالی و سه مسابقه از 12 مسابقه کل فصل می‌پردازد که البته همین موضوع بیننده را کاملاً از تمایل به دیدن مسابقه جدا می‌کند. فیلم فقط یک‌چهارم از بهترین قهرمانی لانچیا در موتور اسپرت را به تصویر می‌کشد که جای تعجب دارد.

استفانو موردینی کارگردان فیلم کار خود در برجسته کردن فعالیت‌های فیوریو را به خوبی انجام داده و صحنه‌های سر و کله زدن با مقامات فیا برای متقاعد کردن آن‌ها درباره رعایت قوانین و کسب مجوز حضور O37 در مسابقات به زیبایی از کار درآمده‌اند. همچنین حل مشکل برف در مسیر رالی مونت‌کارلو و استفاده از نمک برای بهبود عملکرد خودروی لانچیا نیز جزو صحنه‌های خوب فیلم است؛ اما اگرچه سکانس‌های یاد شده کیفیت خوبی دارند اما بخش اعظم برهم‌کنش‌های فیوریو با دیالوگ‌هایی پر شده‌اند که بیننده را اصلاً هیجان‌زده نمی‌کنند.

فیلم مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا با اعلام این موضوع به پایان می‌رسد که اگرچه از رویدادهای واقعی الهام گرفته اما بخش اعظم داستان بازنگری شده تا صحنه‌های دراماتیک لازم برای تزریق هیجان به بینندگان را داشته باشد؛ اما مشکل این فیلم چیست؟ دست‌اندرکاران فیلم یک خط داستانی عالی را به موضوعی بی‌روح و مرده تبدیل کرده‌اند. هضم فیلم سخت است و ما انتظار زیادی داشتیم چراکه فصل 1983 رالی جهان جزو باورنکردنی‌ترین رالی‌های تاریخ بوده است. در آن فصل مسابقات هیجان‌انگیز و پرفشار زیادی را شاهد بودیم اما پس از تماشای فیلم شاید احساس ناامیدی بکنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.