ناکامی سدانهای کوچک در تستهای تصادف سختگیرانهتر IIHS
موسسه IIHS آمریکا 5 نمونه از پرفروشترین خودروهای کوچک را در تست تصادف جدید اورلپ جلو شرکت داده و نتایج به دست آمده را رضایتبخش ندانسته است. در واقع هیچیک از خودروهای موردبحث نتوانستهاند بالاترین امتیاز را کسب کنند.
دیوید هارکی رئیس IIHS میگوید:
در تمامی خودروهای کوچکی که تست کردیم آدمک عقب از زیر کمربند ایمنی عقب حرکت کرد و باعث شد کمربند به شکم برخورد کرده و ریسک جراحات داخلی بدن را افزایش دهد
در تست تصادف بهروز شده اورلپ متوسط جلو آدمکی اضافی در صندلی عقب پشت راننده مینشیند. برای اینکه بتوان بالاترین امتیاز را در این تست به دست آورد حسگرهای هر دو سرنشین باید ایمنی خود در تصادف را به نمایش بگذارند. جدول پیش رو خودروهای تست شده و امتیاز آنها را نشان میدهد. شایان ذکر است IIHS با امتیازهای خوب، قابلقبول، مرزی و ضعیف خودروها را رتبهبندی میکند.
نام خودرو | امتیاز کلی | امتیاز حفاظت از راننده و تحرک داخل کابین | امتیاز حفاظت سرنشین عقب و تحرک داخل کابین |
هوندا سیویک سدان 2022 و 2023 | قابلقبول | خوب | ضعیف |
تویوتا کرولا سدان 2023 | قابلقبول | خوب | ضعیف |
کیا سراتو/فورته 2022 و 2023 | ضعیف | خوب | ضعیف |
نیسان سنترا 2022 و 2023 | ضعیف | خوب | ضعیف |
سوبارو کراس ترک 2022 و 2023 | ضعیف | خوب | ضعیف |
در سه خودرو با امتیازهای ضعیف عملکرد حسگرهای آدمک عقب نشان دهنده جراحتهای متوسط و زیاد سر، گردن و سینه بوده است. IIHS این تست را پس از اعلام نتایج بررسیهایی تغییر داد که طی آن سرنشینان عقب ایمنی کمتری نسبت به سرنشینان جلو داشتهاند. خودروسازان در طول سالهای گذشته تجهیزاتی همچون کیسههای هوای بهتر و کمربندهای ایمنی پیشرفته را برای ایمنی سرنشینان معرفی کردهاند اما این نوآوریها برای سرنشینان ردیف دوم کابین خیلی در دسترس نبوده است. چندی پیش بود که این موسسه 13 شاسیبلند میان سایز را در همین تست شرکت داد و تنها 4 خودرو به نام های فورد اکسپلورر، فورد موستانگ مک ای، سوبارو ایسنت و تسلا مدل Y امتیاز خوب را کسب کردند. در سال 2022 نیز تعداد 15 شاسیبلند کوچک در تستها شرکت کردند که از بین آنها فقط فورد اسکیپ و ولوو XC40 توانستند امتیاز خوب را به دست آوردند.