متفرقه

نسخه وانت سوبارو ایمپرزا WRX STi در حراجی به فروش رسید

سوبارو هیچ‌گاه وانتی از ایمپرزا تولید نکرد اما دستپخت متفاوت یک تیونر آمریکایی از خودروی مشهور یکی از تاریخ‌سازترین برندهای رالی جهانی، خودرویی زیبا و کاربردی است.

نسل دوم سوبارو ایمپرزا در سال ۲۰۰۱ دیده به جهان گشود و به نخستین مدل WRX در بازار ایالات‌متحده تبدیل شد. نسخه WRX مانند نمونه‌های عادی این خودرو در دو نسخه سدان و استیشن به فروش می‌رسید. سوبارو کمی بعدتر نمونه WRX STi را به‌عنوان پرچمدار خانواده  ایمپرزا روانه بازارها کرد که با توجه به تجربه سازنده در مسابقات قهرمانی رالی جهانی، بهبودهای فنی دریافت کرده بود. این بهبودها شامل موتور قدرتمندتر، سیستم تعلیق سفت‌تر و طراحی عضلانی‌تر می‌شد. سوبارو سرانجام در سال ۲۰۰۷ نسل بعدی ایمپرزا را معرفی کرد.

قدرت موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر تخت و توربوشارژر نسل دوم ایمپرزا برابر ۳۰۰ اسب بخار است و توان تولید ۴۰۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد؛ ارقامی که برای یک سدان خانوادگی در ابتدای قرن ۲۱ میلادی تحسین برانگیز محسوب می‌شوند. قدرت این موتور نهایتا از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

تیونینگ آمریکایی «اسمیت پرفورمنس» وظیفه تبدیل این سدان ژاپنی به یک وانت را داشته داشته است. نتیجه کار تیم مهندسی گروه کوچکشان هم تولید یک محصول جذاب شده است که درکنار فضای بار مناسب، از همان ظاهر آشنای سوبارو بهره گرفته و امکانات مناسبی هم دارد. این خودرو اخیرا در حراجی «Cars & Bids» ظاهر شد و بدون تنظیم کف قیمت و برگشت هزینه، سرانجام با قیمت ۱۸,۶۶۹ دلار به فروش رسید.

این خودرو برای بار نخست در سال ۲۰۰۶ به مالک کالیفرنیایی‌اش فروخته شده بود و برای ۱۳ سال در این ایالات باقی ماند تا آنکه مالک بعدی آن را جابه‌جا می‌کند. رنگ بدنه وانت تیونینگ‌شده «خاکستری کریستالی متالیک» نام دارد و از تجهیزاتی چون بازتنظیم ECU توسط «توربو تک تیونینگ»، کنترل شتاب «COBB»، مبدل کاتالیست با جریان بالا، رینگ‌های ۱۸ اینچی «Fifteen52»، درپوش موتور  «IAG پرفورمنس»، پوشش جای بار از جنس آلومینیوم، نمایشگر «کِنوود» و بلندگوهای «آلپین» سود می‌برد.

از تجهیزات اضافه این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیستم ترمز «برمبو»، دیفرانسیل لغزش محدود در هر دو محور، دیفرانسیل مرکزی کنترل‌شونده توسط راننده، چراغ‌های HID، دوخت آلکانتارا در کابین، صندلی‌های جلو با طراحی STi و آینه‌های تمام برقی.

فهرست تجهیزات فنی این خودرو هم بسیار بلندبالا است و مجال نوشتن همه آن‌ها در این مطلب وجود ندارد؛ اما از جمله مهم‌ترین تغییرات فنی ایمپرزا ۲۰۰۶ وانت می‌توان به مجموعه بهبود عملکرد موتور «COBB»، تقویت ECU از «توربو تک تیونینگ»، حذف مخزن اسپری اینترکولر، کاتالیزور جدید، سیستم اگزوز ضدزنگ ۳ اینچی، رینگ‌های ۱۸ اینچی، کیت بدنه تازه از «اسمیت پرفورمنس»، موکت اختصاصی، چراغ‌های LED ترمز و دنده عقب، دوخت تازه صندلی و داشبورد، نمایشگر «کنوود» و سیستم اتصال گوشی اپل کارپلی و اندروید اتو سیمی اشاره کرد.

 این وانت نقاط ضعف جزئی چون خراش‌های کوچک روی بخش‌هایی از بدنه، فرورفتگی صندلی شاگرد، تنظیم نبودن پوشش تخت بار، خوردگی بخش‌هایی از داشبورد و زنگ‌زدگی برخی فنرها و اجزای سیستم اگزوز دارد؛ خوشبختانه این ضعف‌ها با یک سرویس درست خودرو رفع می‌شوند. آخرین مالک خودرو حدود یک ماه پیش بسیاری از قطعات موتوری از شمع موتور تا فیلتر هوای کابین را تعویض کرده و از این حیث، سلامت خودرو تضمین شده است. او در یادداشتی ذکر کرده که استفاده از این خودرو و جواز تردد آن در خیابان‌های ایالات دارای محدودیت (برای انتشار آلایندگی) برعهده مالک جدید است و از این بابت چیزی را ضمانت نمی‌کند.

او سوباروی خود را به همراه روکش، دفترچه‌های راهنمای کارخانه، مخزن حذف شده اینترکولر، فرمان اضافه، آفتاب‌گیر، مکانیزم قفل دنده، آداپتور شارژ و… به مالک جدید تحویل می‌دهد که دو ماه پیش این خودرو را خریداری کرد. نظر شما درباره وانت سوبارو چیست؟ آیا حاصل تلاش اسمیت پرفورمنس به محصولاتی چون وانت‌های داخلی ما شباهت داشته و حرکتی غیر اصولی و اشتباه محسوب می‌شود؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. PRPR

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    میخوام یک کامنتی بزارم نمیدونم چی بگم😅

    موافقم 22
    مخالفم 4
    1. mercedes

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (327 ديدگاه)

      عروس خانوم😃

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. Amiro

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (357 ديدگاه)

    از این زاویه با پراید وانت فرقی ندارد 😂

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/subaru-impreza-wrx-sti-pickup-11_1024x.jpg

    موافقم 23
    مخالفم 3
  3. مرتضی علی وحیدی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (117 ديدگاه)

    از ایران اسکی میرن

    موافقم 20
    مخالفم 0
  4. فرهاد

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    من الان حدود یکسال که میام به سایت پدال سر میزنم و نظرات مردم رو میخونم ، الان کاربران tesla یا elmiraj میان اینجا و کامنت میزارن : این ماشین بدرد نخور و کند هست یا نمیدونم این ماشین به گرد پای تسلا نمیرسه و از این دست حرفا ببین رفیق من واقعا دوست دارم یکبار برای همیشه این بحث های بچگانه رو بین طرفدارن برقی ها و بنزینی ها پایان بدم : در این تردیدی نیست که آینده صنعت خودرو الکتریکی هست و همه کمپانی های خودروسازی از تویوتا اقتصادی گرفته تا بنتلی و فراری سوپر لوکس ساز تا ۱۰ یا حداکثر ۲۰ سال آینده تمام برقی میشن ، پس نیازی نیست بیاین اینجا و این همه از تسلا و برقی ها حمایت کنین ، ولی من یه خواسته ای از شما دارم و اونم اینه که به نظر دیگران احترام بذارید و علایق دیگران رو مسخره نکنید من یکی که دیگه واقعا خسته شدم از بس میبینم تو هر پستی بحث برقی ها رو وسط میکشین

    موافقم 32
    مخالفم 2
    1. میثم

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (104 ديدگاه)

      این دو تا کلا عاشق فنبوی بازی در آوردنن. حرفتو گوش نمیدن که هیچ، تازه تو رو هم مسخره میکنن. با طرفدارای تسلا و داج (یا همون دوج) هیچوقت دهن به دهن نشو، جز اتلاف وقت هیچی نداره.

      موافقم 14
      مخالفم 0
  5. ❤BMW❤

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    تو این عکس انگار اون i3 هم سوژه است :) https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/subaru-impreza-wrx-sti-pickup-11_1024x.jpg
    ولی خب در کل سوبارو ایمپرزا واقعا ماشین عالی هست و اسطوره هست واسه خودش
    مخصوصا نسخه wrx sti wr1 ♡♡

    موافقم 14
    مخالفم 0
  6. *ALI*

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    شکل جالبی پیدا کرده ولی واقعا وانت بودن به این ماشین نمی یاد!!!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. BMW

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1213 ديدگاه)

    به سوبارو قیافه وانت اصلا نمیاد ولی جلو چهره اش خیلی باحال شده

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا