شاسیبلندهای کوپه که چند سالی است در بین خریداران محبوب شدهاند، به جه خودروهایی گفته میشود و چه ویژگیها و انواعی دارند؟
شاسیبلند کوپه در اصل یک شاسیبلند سنتی است که بهجای طراحی جعبهای عقب، از خط سقف شیبدار به سبک کوپه بهره میبرد. این نوع خودروها جایگاه ویژهای در بخشهایی از بازار شاسیبلندها پیدا کردهاند و با ظاهری اسپرتتر، برای برخی مشتریان جذابتر از شاسیبلندهای سنتی با طراحی جعبهای هستند. چندین خودروساز شاسیبلندهای کوپه را تولید میکنند که اغلب در کنار مدلهای سنتی شاسیبلند خود، روی همان خطوط تولید ساخته میشوند. شاسیبلندهای کوپه ترکیبی از قامت بلند شاسیبلندها و خط سقف فستبک را ارائه میدهند که هرچند ظاهر جذابتری را به دنبال دارد اما میتواند فضای سر سرنشینان عقب و ظرفیت بار را کاهش دهد.
بااینوجود، خریداران این خودروها ظاهراً حاضرند این محدودیتها را بپذیرند و زیبایی را بر عملکرد کاربردی ترجیح میدهند. برخی ممکن است ادعا کنند که پونتیاک آزتک که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد، با طراحی خمیده بخش عقبی، جرقه شکلگیری شاسیبلند کوپه را زد اما این سبک طراحی رسماً با معرفی بامو X6 در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. X6 که نسخه فستبک شاسیبلند X5 بود، جنبش شاسیبلند کوپه را آغاز کرد و توسط رقبای لوکس آلمانی یعنی مرسدس بنز، آئودی و پورشه تقلید شد. امروز، انواع مختلفی از شاسیبلندهای کوپه از خودروسازان متعدد در بازار موجود است. اکثر این مدلها از برندهای لوکس هستند اما برخی مدلهای اقتصادی با قیمتهای پایینتر نیز عرضه میشوند.
تعدادی از خودروسازان در سراسر جهان شاسیبلند کوپه تولید میکنند. ابتدا با مدلهای لوکس و آلمانی شروع میکنیم. بامو، که این سبک را خلق کرد، اکنون سه اندازه شاسیبلند کوپه شامل X2، X4 و X6 را تولید میکند. مرسدس بنز دو مدل GLC کوپه و GLE کوپه را دارد درحالیکه پورشه با کائن کوپه در این بخش حضور دارد. البته ماکان EV جدید هم با خط سقف شیبدار خود در دسته شاسیبلندهای کوپه قرار میگیرد. آئودی درمجموع پنج شاسیبلند کوپه دارد که شامل Q4 e-Tron اسپرتبک و Q8 e-Tron اسپرتبک الکتریکی و Q3 اسپرتبک، Q5 اسپرتبک و Q8 درونسوز میشود. در همین حال، لامبورگینی اوروس هم یک شاسیبلند کوپه محسوب میشود درحالیکه جنسیس هم با GV60 الکتریکی و GV80 در این بخش حضور پیدا کرده است. اینفینیتی نیز مدل QX55 را با این سبک عرضه میکند.
شاسیبلند کوپه هرچند با مدلهای لوکس شروع شد اما مانند بسیاری از سبکهای خودرویی، به بازار خودروهای اقتصادیتر نیز راه یافته است. ارزانترین این شاسیبلندهای کوپه بازار خودروهای اقتصادی، بیوک انویستا است که با قیمت پایه ۲۳,۸۰۰ دلار عرضه میشود. با این قیمت، موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با ۱۳۷ اسب بخار و گیربکس شش سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت به چرخهای جلو در اختیار خواهید داشت. مدل بعدی فورد موستانگ Mach-E است که با قیمت پایهٔ ۳۶,۴۹۵ دلار، نشانههای طراحی موستانگ را با فرم شاسیبلند کوپه ترکیب میکند. در بازار اروپا نیز خودروهایی مثل رنو آرکانا و پژو ۴۰۸ ازجمله شاسیبلندهای کوپهٔ اقتصادی هستند درحالیکه در بازار کشورمان دیگنیتی یک شاسیبلند کوپه محسوب میشود.
PURIYA
۱۵ خرداد ۱۴۰۴بنازم به بی ام و، واقعا هم x6 ماشین خوبی بود
Nismo
۱۵ خرداد ۱۴۰۴آره واقعا تعمیرکارها عاشقشن
PSA
۱۵ خرداد ۱۴۰۴تعمیرکارها هم عاشق CVT هستن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ خرداد ۱۴۰۴من تا الان ندیدم گیربکس CVT ماشینهای X33 و X55 و X22 خراب بشه
موردی اگر دیدین به ما اطلاع بدین گزارش بنویسیم
آرین
۱۵ خرداد ۱۴۰۴تاریخ :۱۴۰۴/۳/۱۵
اصفهان .. بهارستان
اسم خیابون یادم رفت ولی شمالی ترین خیابون
۲ دستگاه x33در تعمیرگاه بودن فکر کنم ۹۶
به دلیل مشکل گیربکس
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ خرداد ۱۴۰۴خسته نباشید بعد ۸ سال
PSA
۱۵ خرداد ۱۴۰۴آقای اشتری من منظورم گیربکس CVT نیسان و اینفینیتی بود
ولی خوب شما حتی اشاره کردید من تا حالا ندیدم گیربکس CVT مدل های ام وی ام خراب بشه ولی همین اتفاقا چند وقت پیش چری در آفریقا مدل تیگو 4 یا همون X55 خودمون مالکاش اعلام کردن مشکل تقه و عملکرد نامناسب در گیربکس CVT خودرو هست و مجبور شدن قطعات یا گیربکس خودرو را تعمیر کنند و حتی در خود ایران آریزو 5 ها یا تیگو 5 ها هم مشکلات رایجی داشتند .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ خرداد ۱۴۰۴آفریقا که اطلاعی ندارم ولی در ایران اقلا چند سال اخیر اطمینان دارم مشکلی نداشتند در بخش فنی مدیران خودرو چند نفر میشناسم
بحث موتور و گیربکس ماشینهای چینی برای من خیلی مهمه
حمید
۱۵ خرداد ۱۴۰۴آقای اشتری اینکه یک ماشین بعد از ۸ سال مشکل گیربکس باز کنه طبیعیه؟ 😐 معلوم هم نیست اون ۳ تا ماشین واقعا مدل ۹۶ بودن یا بار اولشون بود که مشکل گیربکس داشتن یا چی…
بحث اینه که اکثر ما ماشینی که میخریم قرار نیست بعد از اتمام مهلت گارانتی اون رو بفروشیم با این وضعیت مملکت استفاده ۱۰ سال که چه عرض کنم استفاده ۱۵ سال هم از یک ماشین اقتصادی جای تعجب نداره
JaMsHiD-B
۱۶ خرداد ۱۴۰۴جالبه که همین کامنتی که اینجا گذاشتم چهارده تا لایک خورده
همونو پایین تر گذاشتم
ده تا دیسلایک با دوتا لایک
😂😂😂😂😂😂
اینجا پدال است
مهد زیبایی ها و منطق ها
.nefarus.
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اقای اشتری منم یه پژو ۴۰۵ ۲۰۰۰مدل۷۸ دارم موتور و گیربکسش پلمپه ماشینه دوسال از من بزرگ تره ازمن سالم تره،هشت سال برای تعمیر گیربکس ام وی ام زمان خوبیه اونوقت؟!
JaMsHiD-B
۱۵ خرداد ۱۴۰۴نیسمو جان مشکلی بابت مشخصات فنی نیست
بحث اصلی گنگ بودن طراحی این ماشینا هست
بدون هیچگونه هدفی
👑PorscheandFerrari👑
۱۵ خرداد ۱۴۰۴اولاً که خودروهای بیامو استهلاک فوق العاده پایینی دارن در صورتی که این خودروهای آمریکایی هستن که استهلاک فوق العاده بالایی دارن و صاحباشون رو بیچاره کردن بنده هم خودرو آلمانی داشتم هم خودروی آمریکایی جفتشون هم قدیمی بودن و هم سالم و از هر کدوم از آشناهامون که بپرسی بهت میگن که من چقدر به ماشین میرسم ولی واقعاً ماشین آمریکایی سرطان خالصه تا وقتی نداشته باشی نمیفهمی من چی میگم
از مزیتهای ماشینهای آمریکایی بخوام برات بگم صدای زیبا و البته گوش خراششون هست و بعضی وقتا ظاهر زیبا
از معایبش تا دلت بخواد میتونم بگم از مصرف سوخت بالا بگیر تا استهلاک زیاد و شتاب پایین
در ضمن هر ماشینی رو اگه بهش نرسی استهلاکش میره بالا و کلی مشکل پیدا میکنه
بعدم الان چون اینجا آمریکا یه بیوک ۳ سیلندر آشغال زده سریع اومدی میگی که بیامو بده
همین بیامو که میبینی تو سایتهای معتبر جهانی از نظر قابلیت اطمینان اول شده عزیزم
J
۱۵ خرداد ۱۴۰۴همونی هستی که با x1 میرفت آفرود؟!
مشخصه چقد نظرت اعتبار داره
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۱۵ خرداد ۱۴۰۴داداش اون که کاربر bmw is god بود اصلاً چه ربطی به من داره
بعدم مگه دارم دروغ میگم بیامو تو قابلیت اطمینان تو جهان صدر جدول هست میتونید برید از سایتهای معتبر نگاه کنید
یه عده پراید سوار از سر عقده میان از بیامو ایراد میگیرن
البته اون کاربر bmw is god هم دروغ نمیگفت حالا منم قبول دارم که رو بیامو تعصب داشت ولی در کل اگه منطقی به موضوع نگاه میکردید اصلاً دروغ نمیگفت و تمام حرف هاش حقیقت داشت یه کم تعصب رو بذارید کنار و با دقت کامنتها رو بخونید
قبلاً هم گفتم من هم خودرو آلمانی داشتم و هم خودرو آمریکایی ولی از آلمانیها خیلی راضی بودم ولی آمریکاییها استهلاکشون واقعاً بالا بود تا وقتی هم که آلمانی و آمریکایی نداشته باشی نمیفهمی من چی میگم لطفاً کسانی که خودرو ایرانی یا چینی سوار میشن نیان لایک و دیس لایک بدن
Saji
۱۵ خرداد ۱۴۰۴هرجا پست برا بیامو هست یه عده هستن ک از خرج زیاد بیامو مینالن و میگن سرطانه…منکر این نمیشم ک یک برند اسپورت هزینش با یک برند اقصادی تفاوت داره حرص من از اینکه چقد بیامو تو ایران هست ک این همه شاکی داره
خیلیارو تو اینستا دیدم از بیامو بد میگن به نحوی پرسیدم ماشینتون چیه اکثرا ایرانی سوار میشن کاری به برند و کشور سازنده ماشین ندارم ولی انصافا از چیزی حرف بزنید ک تجربه دارید بعضیا قبله آمالشون پارس و ۲۰۷عه از بامو ایراد میگیرن
تو یوتیوب همین x6 دیدم فیلماشو از روسیه با کارکرد ۴۸۰هزارتا طرف راضیم بود لینکشم ذخیره داشتم چون خودم عاشق این کلاس خودروییم بدشانسی غیب شد…x6 و اوروس و کاین کوپه رویای هرماشین بازیه….
Arash2009
۱۵ خرداد ۱۴۰۴یه سوال ، کوپه مگه دو در نبود؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ خرداد ۱۴۰۴خیر کوپه دو در کوپه چهاردر داریم
! i M α η δ υ α R
۱۵ خرداد ۱۴۰۴کوپه در فرهنگ لغت فرانسه ، به معنای بریده شده ، برش خورده ، دو نیم شده است …
در دنیای خودرو ” Coupe ” به معنی دو درب است.
این کلمه در زمینه خودرو به معنای خودروهای دو درب با طراحی اسپرت و معمولاً سقف منحنی اشاره دارد.
معنی دقیقتر:
دو درب:
به طور کلی ، “کوپه” به خودروهایی اطلاق میشود که دو درب دارند و دو صندلی ( و یا دو درب و چهار صندلی ) ، در نقطه مقابل خودروهای چهار درب که سدان یا هاچبک هستند.
طراحی اسپرت:
کوپهها معمولاً با طراحی اسپرت و ظاهری متفاوت از خودروهای معمولی ارائه میشوند.
سقف منحنی:
سقف کوپهها معمولاً منحنی و شبیه به یک سقف شیبدار است.
مثال:
وقتی میگوییم “این یک کوپه است” (This is a coupe), منظورمان یک خودروی دو درب با طراحی اسپرت است …
amirboss
۱۶ خرداد ۱۴۰۴داداش خودرو های کوپه فقط مختص دو درب نیستن.
کوپه چهار درب هم داریم.
net
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اتفاقا سوال من هم بود مگه ماشینهای کوپه ۲ درب نیست چرا به این ماشین های کراس اور کوپه که ۴ درب هستند هم میگن کوپه. به نظرم به سدان های فست بک هم که ۴ درب هستند باید بگویند سدان کوپه چون صندوق عقبشون مثل کراس اور کوپه شده و بی ام و سدان فست بک سری ۸ چهار درب اسمش گذاشته سری ۸ گرن کوپه
amirboss
۱۶ خرداد ۱۴۰۴net
در واقع یک کوپه 4 درب سدانی است که از نظر ظاهری، خطوط سقفی و سایر ویژگی های طراحی متمایل به خودروهای دو درب هست. یعنی سدان هایی که فضای پشتی آن ها چه در داخل کابین چه در خارج از آن کمتر از حالت عادی بوده و سقفشان در قسمت عقب شیب ملایمی رو به سطح زمین دارد اما به صندوق عقب متصل نیست.
درضمن این کلاس با فست بک،لیفت بک و ناچ بک متفاوته و نباید اشتباه گرفته بشه.
جرمی کلارکسون
۱۵ خرداد ۱۴۰۴نسل های اولش اشغال بود
الان توی شاسی بلند های کوپه X6m حرف اول میزنه
Ali Supercharge (ممممد سابق)
۱۵ خرداد ۱۴۰۴من بهشخصه شاسی بلند های کوپه بیشتر از SUV ها دوست دارم.
۱۵ خرداد ۱۴۰۴دیگنیتی
PSA
۱۵ خرداد ۱۴۰۴کاربر net کجایی
آیا نظرت عوض شده ؟
net
۱۵ خرداد ۱۴۰۴ببینید چقدر کامنت های من در پدال تاثیرگذار هست که پدال پست هایش با توجه به کامنت های من درست میکنه
اولین بار بی ام و با تولید x6 در سال ۲۰۰۸ دسته بندی جدید ماشین زشتی اختراع کرد به نام کراس اور کوپه
۴ دسته بندی ماشین زشت
1 کراس اور کوپه 2 استیشن 3 شوتینگ بریک 4 سدان فست بک
مهدی میباخ
۱۵ خرداد ۱۴۰۴ببین قبول کن که نمیشه کلا با یه کلاس گفت زشت طبیعتا در اون کلاس خودرو های زیبا هم وجود داره (مثلا rs7 در فست بک ها و rs6 داخل استیشن ها)
اما خب منم موافقم که این کلاس ها ،کلاس هایی نیستن که اگر بخوام ماشین بخرم از آ ها بخرم
net
۱۵ خرداد ۱۴۰۴اگر تیتر کراس اور کوپه بود به جای شاسی بلند کوپه بهتر بود . چون این ماشین ها شاسی بلند فول سایز نیستند که عقبشون این شکلی شده و ماشین های کراس اور هستند که عقبشون این شکلی شده
KOP
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اعتماد به نفس ات دوست دارم.
اما اعتماد به نفس کاذب کار دست آدم میده
موفق باشی
JaMsHiD-B
۱۵ خرداد ۱۴۰۴شاسی بلند کوپه چیست؟
شاسی بلندی که ظاهر کوپه را دارد
با این تفاوت که کارایی اصلی خودش یعنی شاسی بلند را از دست داده و به هدف خودش یعنی کوپه بودن هم ذره ای نزدیک نشده
یعنی چی؟
یعنی آشغال
یه سابربن نسل یازده و تویوتا LC200 هزار برابر این آشغالا کارایی دارن
هدف نداشتن طراحی هست که این ماشینارو بی مصرف میکنه . همین هدف نداشتن هست که این ماشین هارو تبدیل به ماشینی برای شو آف یوتیوبر ها و ادیت های مسخره ماشینی میکنه
خب کوپه بی ام و میخوای برو M4 بخر
شاسی بلند میخوای برو X7 بخر
دیگه شاسی بلند کوپه چیه
مثل قضیه همین سدان فست بک هست
نه کارایی و پرفورمنس کوپه رو داره
نه دیگه میتونه مثل یه سدان کارایی داشته باشه
برگردیم دهه هشتاد و هفتاد میلادی
کلا دنیای خودرو قشنگ تر بود
همه چیز هدف داشت و واقعی بود
R
۱۵ خرداد ۱۴۰۴اسپرتیج هم
جواد سلام زاده
۱۵ خرداد ۱۴۰۴به نظرم این نوع خودرو کاربردی تر از suv های معمولی هستند.
برای خانواده های ایرانی که از هر فرصت تعطیلی برای مسافرت رفتن و هم استفاده داخل شهری خودروی مناسبی است.
تلفیق دو خودرو سدان کوپه و suv عالی است.
amirboss
۱۵ خرداد ۱۴۰۴برادر منظور از کاربری چیه؟؟؟
اگه منظور مسافرت های داخل جاده ای یا OnRoadو خیابون گردی باشه شاید بشه سواری این کلاس رو از اس یو وی بهتر دونست اما تو باقی مسائل مثل فضای بار و قابلیت های آفرود به هیچ عنوان نمیتونن با یه خودرو اس یو وی رقابت کنند.
این کلاس در واقع نسخه ی اسپرت شده کراس اور های خیابونی هست.
JaMsHiD-B
۱۵ خرداد ۱۴۰۴میشه بدونم چشکلی کاربردی تره
واقعا چشکلی
KOP
۱۶ خرداد ۱۴۰۴جواد جان این کلاس در حقیقت یک طراحی متفاوت انتهایی در عقب داره که فضای داخلی کمتر میکنه ، اما تفاوتی بین کاربری و قابلیت بین مثلا X6 , X5 نیست ، و اصلا تلفیق سدان یا کوپه واقعی با کراس اوور نیست. همون کراس اوور برداشتن ستون و سقف ، درب صندوق، بخش انتهایی را عوض کرده اند. پلتفرم شاسی و … با مدل غیر کوپه شون یکیه مثلا کاین و کاین کوپه GLE معمولی و کوپه – Q5 معمولی و اسپرت بک یک خودرو با طراحی متفاوت در عقب هست. بجز ظاهر که باعث محدودیت فضا سر، بار و دید عقب شده فرقی باهم ندارند.
به همین ترتیب بین مدل مثلا سدان و استیشن پاسات ، تفاوت فقط در شکل اتاق در بخش عقب هست که هر کس بنا به نیازش میخره و نسخه استیشن شون اندکی گرانتر و فضای بار خیلی بیشتری دارند که وقتی صندلی میخوابونی فضا چند برابر میشه.
مهدی میباخ
۱۵ خرداد ۱۴۰۴بعضی زیبا
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/06/Coupe-SUV-5.jpg
بعضی دیگر هم اسید
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/06/Coupe-SUV-4.jpg
۱۶ خرداد ۱۴۰۴💏
SepehrV10
۱۵ خرداد ۱۴۰۴بهترینای این کلاس
Gle
Glc coupe
X4
X6
Q5 sportback
Q6 sportback
M power
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اتفاقن x6نسل اول خدا بود
Mamaly
۱۶ خرداد ۱۴۰۴سوال فنی مگه نباس کوپه ۲ در باشه ؟
Navid A J
۱۶ خرداد ۱۴۰۴الان دیگه نه. به فرم کلی اتاق مربوط میشه نه به تعداد در.
KOP
۱۶ خرداد ۱۴۰۴قبلا چرا اما از سال 2000 به بعد مدلهای اتاق جدید توسط طراحان ایجاد شد
شاسی بلند کوپه و کروک 2 درب -> VW T.ROCK /نیسان مورانو
کوپه 4 درب -> CLS BMW 6 grand coupe passat CC Arteon
مدلهای ترکیبی هاچبک و کوپه 2 و 3 درب -> شیراکو / ولوستر
همچنین هاچبک کراس که در ایران هم عرضه شدند ساندرو و HC Cross
ترکیب استیشن و قابلیتهای خارج جاده -> Audi A6 Allrad , E Class All Terrain
و این قبیل طرح های ترکیبی ادامه داره
Navid A J
۱۶ خرداد ۱۴۰۴هرچقد بقیه از ماشین های استیشن بدشون میاد، من از این شاسی بلندهای کوپه. اصلا درکشون نمیکنم. نه راحتن، نه جادارن، نه آفرودین. مثل شترمرغیه که وقت بار بردن میگه مرغم و وقت تخم گذاشتن میگه شترم.
بابک
۱۶ خرداد ۱۴۰۴بله درسته بی ام و خودرویی با هزینه نگهداری متوسط به بالا نسبت به تویوتا و هیوندای و کیا است اما ، در شتاب اولیه و بکار گیری جدیدترین تکنولوژی ها در خودرو ، همیشه بی ام و حرف اول را در دنیا می زند.
در دوام و ایمنی ، هیچ ماشینی به پای بنز نمی رسد حتی تویوتا….با اینکه تویوتا خودرو اقتصادی و کم استهلاک است ، بهتر است زمان مقایسه با بنز ، همان کلاس تویوتا را با کلاس همان بنز مقایسه کنید .
هر چقدر پول بدهی همان قدر آش می خوری…
در ارتباط با گیربکس های CVT با توجه به اینکه اولا دیگر تمام خودرو های تولیدی (به غیر از برندهای لوکس و سفارشی ساز دنیا ) عمر مفید گیربکس و موتور را ۱۰ سال حداکثر تعیین و طراحی کرده اند ، دوما، هدف از طراحی و ساخت گیربکس های CVT نرمی و شتاب بیشتر ، کاهش مصرف سوخت می باشد که این تکنولوژی ۱۰ سال پیش دنیا بود و زمان خودش به روز بود در حال حاضر که دابل کلاچ تر بیشتر روی خودروها استفاده می شود ، که آن هم ایرادهای خودش را دارد
اگر دنبال شتاب متوسط ، دوام بالا ، مصرف سوخت بالاتر هستید ، گیربکس AT را انتخاب کنید
در اکثر علوم و تکنولوژی ها و صنایع (بجز صنایع هوایی که آمریکا سرآمد دنیا است )آلمان ها سر آمد و پیشتاز بوده اند.
در