شاسی بلندها و وانت ها برای عابران پیاده خطرناک‌تر هستند

یک‌شنبه 25 آذر 1403 - 05:30
مطالعه 4 دقیقه
A man is jaywalking across an intersection when the signal is clearly showing the do not cross symbol.
استفاده از شاسی‌بلندها و وانت‌ها احتمال مرگ عابران پیاده را 2 تا 3 برابر می‌کند.
تبلیغات

ایمنی راه‌ها یک مسئله بسیار مهم در دنیای سرشار از ترافیک امروزی به شمار می‌رود. درحالی‌که قوانین بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که بتوانند جاده‌ها را برای انسان‌ها ایمن کنند، ایجاد یک قانون واحد و حتی جامع برای خیابان‌ها و جاده‌ها ممکن نیست؛ ناگفته نماند که شرایط جغرافیایی، قانون، بازخورد مردم و خودروها در سراسر دنیا متفاوت است. یک تحقیق تازه مرتبط به ایمنی جاده در ایالات‌متحده آمریکا صورت گرفته که به برخی چالش‌های مرتبط مردم این کشور اشاره می‌کند.

مقالات مرتبط:

تاکنون تحقیق‌های بسیاری در زمینه ارتباط میان سرعت و خطرات جانی محتمل عبران پیاده صورت گرفته است اما در این مطالعه جدید که توسط «IIHS» انجام شده، تصادف عابران پیاده با خودروهای با ارتفاع متفاوت موردبررسی قرار گرفته‌ است. به این ترتیب، IIHS تاثیر بلندای خودرو در آسیب‌زدن به عابران را اندازه‌گیری کرده است.

این موسسه دولتی آمریکایی، 202 تصادف در میان سال‌های 2015 و 2022 را وارسی کرده و همانند تحقیقات پیشین به این نتیجه رسیده که خطر عابران پیاده درصورت برخورد با خودروهای سریعتر بیشتر است. برخورد عابر پیاده بالغ با خودرویی با سرعت 36 کیلومتر بر ساعت، احتمال آسیب را به 46 درصد می‌رساند. احتمال آسیب در سرعت نه‌چندان بالای 56 کیلومتر بر ساعت به 86 درصد می‌رسد. جدول زیر نتیجه داده‌های جدید IIHS در احتمال آسیب بر پایه سرعت را نشان می‌دهد.

حال به بخش تازه این بررسی می‌رسیم؛ تاثیر مستقیم ارتفاع در احتمال آسیب عابران پیاده. IIHS می‌گوید:

به‌صورت کلی، ارتفاع بیشتر بخش جلوی خودرو احتمال آسیب‌های سبک و جدی را بیشتر می‌کند. با سرعت 43 کیلومتر بر ساعت که سرعت متوسط تمام 202 تصادف وارسی‌شده محسوب می‌شد، یک خودروی با ارتفاع کاپوت متوسط، احتمال آسیب سبک و جدی به‌ترتیب به 60 و 30 درصد می‌رسد.در مقام مقایسه می‌توان وانت‌های با ارتفاع متوسط اشاره کرد که با 33 سانتی‌متر ارتفاع بیشتر، احتمال آسیب سبک و جدی را به‌ترتیب 83 و 62 درصد افزایش می‌دهد.

این نتایج نشان می‌دهد که خودروهای بلندتر به‌طور متوسط ریسک آسیب را افزایش می‌دهند. «دیوید هارکی»، مدیر IIHS، می‌گوید:

افزایش جزئی سرعت در تصادف هم می‌تواند احتمال آسیب به عابران پیاده را افزایش دهد.مشتریان آمریکایی درحال انتخاب خودروهایی هستند که آسیب بیشتری را متحمل عابران پیاده می‌کند. شاسی‌بلندها و وانت‌ها با اختلاف زیادی مسئول بسیاری از آسیب‌هایی جانی و مرگ ناشی از تصادفات به شمار می‌روند.این وسایل‌‌نقلیه در مقایسه با خودروهای کوچکتر 2 تا 3 برابر احتمال مرگ عابران پیاده را افزایش می‌دهند.

مدیر IIHS در ادامه توضیح می‌دهد که مردم می‌توانند در با کاهش سرعت به 24 کیلومتر بر سرعت در مناطق مسکونی، احتمال آسیب‌رسیدن به بقیه را کاهش دهند؛ چراکه احتمال آسیب جدی در این سرعت برابر 10 درصد تخمین زده شده است. احتمال مرگ هم عملا صفر است.

این مسئله که مردم خودروهای بزرگ‌تر می‌خواهند، یک علاقه عمومی در میان تمام مردم جهان به شمار می‌رود که باعث شده خودروها به سمت بزرگ‌تر و بلندتر شدن پیش بروند. فرهنگ رانندگی، میزان تحمل عصبی راننده‌ها، طراحی خودرو و... هم در این مسئله تاثیر مستقیم دارند. از آنجا که افزایش چند کیلومتری سرعت در رسیدن به مقصد تفاوت زمانی چشمگیری ندارد، بهتر است ما هم در رانندگی در مناطق شلوغ بیشتر رعایت کنیم تا آسیب‌آفرینی برای بقیه و ایجاد دردسر برای خودمان جلوگیری کنیم. نظر شما در این‌باره چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.