تعرفه واردات خودرو، حجم موتور و سقف قیمت دلاری مشخص شد؛ کدام خودروها با چه قیمتی وارد میشوند؟
براساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده، تعرفه واردات مشابه سالهای قبل خواهد بود و مدلهای برقی یا هیبریدی، کمترین مالیات و عوارض را خواهند داشت. به این ترتیب در سال ۱۴۰۱ نیز تعرفه واردات خودرو از ۴۰درصد تا مرز ۷۵درصد بر اساس حجم موتور اعمال میشود. سقف قیمت نیز 25 هزار دلار تعیین شده است.
خودورهای تمام بنزینی (غیر برقی و غیر هیبریدی) در چهار دسته ۱۰۰۰ سیسی، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی، تعرفهگذاری خواهند شد. با این شرایط میتوان اطمینان داشت که خودروهای وارداتی مثل سالهای قبل، گرانتر از تولیدات سایپا و ایران خودرو باشند؛ مگر اینکه مدلهای اقتصادی ساخت چین، مجوز واردات بگیرند که البته بنابر حداقل استانداردهای مورد نیاز برای ورود به ایران، بعید خواهد بود.
از سویی دیگر، واردات خودروهای هیبرید یا برقی با تعرفه 40 تا 50 درصد، تاثیری چشمگیر بر قیمت مدلهای دست دوم خارجی در بازار ایران خواهد داشت؛ اما به زحمت میتوان خودرو برقی با قیمت کمتر از 25 هزار دلار پیدا کرد. مثلا نیسان لیف و تویوتا پریوس مدل 2022 هماکنون با قیمتی کمتر از 30 هزار دلار تولید میشوند و میتوانند برای ورود به ایران، یک میلیارد تا 1/2 میلیارد تومان قیمت داشته باشند.
در بخش خودروهای هیبریدی، مدلهای محبوب بازار ایران، مثل تویوتا کمری و هیوندای سوناتا مجهز به پیشرانهی هیبرید با آستانه قیمت 30 تا 32 هزار دلار در خارج کشور فروخته میشوند. این مدلها نیز چنانچه با تعرفهی مشابه سالهای قبل وارد شوند؛ کمتر از 1/5 میلیارد تومان قیمت خواهند شد. همچنین، شاسیبلندهای اندازه متوسط هیبرید مثل تویوتا راو4 ، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و نیسان X تریل نیز میتوانند با قیمتی در حدود 1/5 میلیارد تومان و رعایت تعرفههای سال 1397 وارد شوند.
با شرایط موجود، ضمن رعایت سقف قیمت 25 هزار دلار و حجم موتور پایین، خودروهای اقتصادی برندهای معتبر، مثل تویوتا کرولا و C-HR، نیسان جوک و ورسا یا هوندا سیویک و HR-V میتوانند وارد ایران شوند و همراه آپشنهای پایه، قیمتی حدود یک میلیارد تومان داشته باشند.
تنوع خودروهای هاچبک با پیشرانهی کمحجم در بازار جهانی بالا است. نسخهی پایه از فولکس پولو، کیا ریو، هیوندای i20، رنو کلیو، تویوتا یاریس، پژو 2008، همراه موتور هزار تا 1200 سیسی تولید میشوند. این خودروها احتمالا باتوجه به ارزش دلاری، در بازار ایران قیمتی حدود 800 میلیون تا یک میلیارد تومان خواهند داشت.
موضوع استانداردها، چالشی جدی برای واردات خودرو به کشور است. از یک سو، مدلهای ساخت سایپا و ایران خودرو، نهتنها کیفیت فنی نزدیک به استانداردهای اروپا ندارند؛ بلکه در بازار آزاد به قیمت دلاری نزدیک به تولیدات برندهای مطرح جهان فروخته میشوند. از سویی دیگر، به دلیل حمایت از ضوایط مرتبط با ایمنی که توسط نهادها مختلف از جمله سازمان استاندارد تعیین شده است؛ خودروهای پرفروش و ارزانقیمت ساخت چین و هند به ایران وارد نمیشوند.
از دیدگاه نگارنده، اگر دولت ضمن توجه به رفع نیاز مردم در موضوع خودروهای ایمن و باکیفیت، بر دریافت عوارض و مالیات از خودروهای وارداتی تاکید دارد؛ بهتر است واردات مدلهای دست دوم خارجی با کیلومتر کارکرد زیر 100 هزار کیلومتر را آزاد کند. این شرایط فرضی، امکان واردات خودروهایی ساخت برندهای معتبر با قیمت 5 تا 10 هزار دلار را میسر میکند.
اگر مسئولان کشور، مخالف واردات خودروهای دست دوم به بهانهی مشکلات مربوط به تامین قطعات و لوازم یدکی هستند؛ بهتر است محدودیتهای مرتبط با استاندارد را تعدیل و نگاهی به مدلهای اقتصادی ساخت چین و هند داشتند. قطعا خودروهای ساخت هند مثل سوزوکی کلریو، رنو کووید (KWID)، نیسان مگنایت (Magnite) یا دهها سدان و هاچبک چینی مشابه چانگان ایدو، کیفیت فنی پایینتری نسبت به مدلهای موجود در کشورهای اروپایی دارند؛ اما با قیمت جذاب، برتریهای فنی و ایمنی متعدد در مقایسه با تولیدات سایپا و ایران خودرو ارائه میدهند؛ ضمن اینکه مصرف سوخت و آلودگی کمتر با قیمتی مشابه خودروهای ایرانی دارند.
نظر شما چیست؟ آیا ورادات خودرو با تعرفههای مشابه سال 1397، برای عامهی مردم با میانگین درآمد فعلی، مفید خواهد بود؟