فناوری جدید برمبو: خودروهای آینده بدون اتصال ترمز و چرخ

یک‌شنبه 16 مرداد 1401 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
sensify-4
متخصص ایتالیایی ترمز برمبو سیستم دیجیتالی جدیدی با هوش مصنوعی ایجاد کرده است که پیوندهای فیزیکی بین پدال ترمز خودرو و چرخ‌ها را قطع می‌کند.
تبلیغات

از زمان اختراع خودرو، قطع کردن اتصال ترمزها یک فاجعه بالقوه (یا نهایت ناامنی در فیلم‌های هالیوودی) بوده است، اما پیشرفت فناوری جدید می‌تواند ارتباط فیزیکی بین پدال ترمز و چرخ‌ها را از بین ببرد.

تمرکز آینده روی سیستم‌های «drive-by-wire» که اتصالات مکانیکی سنتی بین پدال ترمز و سیستم ترمز را قطع می‌کند، یک آزمایش فنی برجسته توسط متخصص ایتالیایی برمبو (Brembo) را ایجاد کرده است. به گزارش درایو، این درحالی است که تعدادی از شرکت‌های بزرگ فناوری خودرو از جمله ZF در آلمان، روی سیستم‌های تنظیم و کنترل بی‌سیم برای فرمان، ترمز و تعلیق تمرکز کرده‌اند.

سیستم جدید برمبو که سنسیفای (Sensify) نام دارد، به عنوان راهی برای ادغام ترمز احیاکننده در خودروهای برقی و در عین حال بهبود عملکرد ترمز و کاهش هزینه‌ها و عوارض در انواع خودروها ارائه شده است.

سیستم سنسیفای برمبو از تحریک‌کننده‌ها و حسگرهای راه دور در هر چرخ استفاده می‌کند تا پای راننده روی پدال ترمز را به مؤثرترین توقف و بازیابی انرژی تبدیل کند؛ تغییری که احتمالاً فاصله توقف را کاهش می‌دهد و «احساس» بهتری برای راننده ایجاد می‌کند.

همچنین درگ بین لنت ترمز سنتی و دیسک ترمز را کاهش می‌دهد (که به دلیل حفظ فشار سیستم در تماس دائمی هستند) تا مزیت کمی در کارایی و صرفه‌جویی ایجاد کند.

مسئولان برمبو می‌گویند:

سنسیفای شما را از سیستمی که طی دهه‌ها فشار ترمز یکسانی را روی هر چهار چرخ به طور همزمان اعمال می‌کرد، دور خواهد کرد تا به سیستمی که به‌طور مستقل می‌تواند نیروهای ترمز روی هر چرخ را بر اساس نیازهای راننده، دینامیک خودرو و شرایط جاده مدیریت کند، برساند.

با سنسیفای، سیستم ترمز دیگر صرفاً مجموعه‌ای از قطعات نیست، بلکه یک اکوسیستم است که در آن هوش مصنوعی و نرم‌افزار نقش فعالی دارند.

سنسیفای مجموعه محصولات فعلی برمبو از کالیپرها، دیسک‌ها و مواد اصطکاکی را با فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی ترکیب می‌کند تا پلتفرمی انعطاف‌پذیر و انقلابی ایجاد کند که شامل نرم‌افزار، الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده و مدیریت داده‌ها برای کنترل دیجیتالی سیستم ترمز است.

مسئولان برمبو می‌گویند این سیستم ممکن است در سال ۲۰۲۴ تولید شود، اما هنوز شریکی از میان شرکت‌های خودروسازی را برای سیستم جدید معرفی نکرده‌اند. این سیستم در حال آزمایش روی برخی نمونه‌های تسلا در ایالات متحده مشاهده شده است.

با این حال، برمبو آن را به عنوان راه‌حلی برای طیف وسیعی از وسایل نقلیه (از شاسی‌بلندها و خودروهای سواری گرفته تا خودروهای مسابقه‌ای فرمول E) معرفی می‌کند.

سخنگوی برمبو گفت:

سنسیفای انعطاف‌پذیری زیادی را برای شرکای قطعه‌ساز ما فراهم می‌کند، که می‌تواند ادغام با خودرو را ساده‌تر کند و به طراحان فرصت‌های جدید و آزادی برای الهام‌بخشی بدهد.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.