متفرقه

افت 20 درصدی مسافت قابل‌پیمایش خودروهای برقی در هوای سرد، مقایسه مدل‌های مختلف

مجله «اتوکار» انگلستان با انجام بررسی‌هایی برروی خودروهای برقی در فصل‌های تابستان و زمستان، کارایی واقعی عملکرد این خودروها، گستره مسافت قابل‌پیمایش آن‌ها و… پرداخته است. برخی از خودروها از رقبا بهتر بوده‌اند. ظاهرا پمپ حرارتی هم گزینه‌ای تعیین‌کننده و مهم در این دسته از خودروها به شمار می‌رود.

افت عملکرد در زمستان قابل انتظار است

گستره مسافت قابل‌پیمایش خودروهای برقی مسئله بسیار مهم برای خرید و نگهداری این وسایل نقلیه آینده‌نگرانه است. براساس تحقیقات گوناگون، مشخص شده است که فاکتورهای متنوع، تاثیر به‌سزایی روی این گستره خواهد داشت. در این میان، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار شرایط جوی و آب‌وهوایی شناخته شده است.

پورشه تایکان برقی آبی

مجله اتوکار با بررسی خودروهای مختلف در فصل‌های تابستان و زمستان، میزان افت گستره مسافت قابل‌پیمایش را در ظرایط واقعی اندازه‌گیری کرده است. متاسفانه در میان خودروهای موردبررسی، تنها ۴ خودرو یکسان در هر دو فصل یادشده وارسی شده و باقی خودروها، تنها در زمستان بررسی شده‌اند. با این وجود اتوکار از فرصت استفاده کرده و نتایج بررسی خودروهایش در زمستان را با نتایج رسمی اعلام شده توسط WLTP مقایسه کرده است.

تایکان و بیشترین افت گستره قابل‌پیمایش

این مطالعه میدانی روی تمام مدل‌های موجود در بازار انجام نشده است اما دید خوبی از عملکرد کلی خودروهای برقی در شرایط یادشده می‌دهد. در نتیجه بررسی اتوکار، چهار خودروی مشابه، در نتیجه تغییر فصل شاهد ۲۰ درصد کاهش گستره قابل‌پیمایش بودند. در این میان، پورشه تایکان و فیات ۵۰۰e به‌ترتیب، بیشترین و کمترین افت را داشته‌اند.

ویراستاران مجله تاکید داشته‌اند که این تست‌ها در حلقه بسته انجام شده‌اند؛ به‌این‌صورت که آن‌ها مسیری ۲۴ کیلومتری را با ۴.۱۶ کیلومتر مسیر ترافیکی (برای شبیه‌سازی شرایط واقعی) انتخاب کردند. پس از آن، خودرو تا ۶ کیلومتر با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت رانده شدند؛ سپس مسافت ۱۳ کیلومتر را با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت پیمودند. نتایج این بررسی باعث می‌شود تا خوانندگان درک بهتری از افت عملکرد خودروی برقی خود باتوجه‌به شرایط جوی گوناگون داشته باشند. در ادامه می‌توانید برخی از نتایج اتوکار را مشاهده کنید:

خودرو گنجایش باتری (کیلووات ساعت) گستره قابل‌پیمایش در تابستان (کیلومتر) گستره قابل‌پیمایش در زمستان (کیلومتر) تفاوت (درصد)
پورشه تایکان ۴s Performance ۸۳.۷ ۴۵۰ ۳۵۸ ۲۰.۱۰
فورد موستانگ مک E با سیستم افزایش مسافت ۸۸ ۴۸۳ ۳۹۵ ۱۸
اشکودا انیاک iV 60 ۵۸ ۳۳۱ ۲۷۸ ۱۸.۷۰
فیات ۵۰۰ آیکون ۴۲kWh ۳۷.۳ ۲۲۴ ۱۸۹ ۱۵.۲۰

پمپ حرارتی، ناجی خودروهای برقی

اتوکار در ادامه توضیح این بررسی به اهمیت پمپ حرارتی در خودروهای برقی و تاثیر آن بر کاهش گستره قابل‌پیمایش در زمستان تاکید فراوان می‌کند. در مقایسه با گستره اعلام‌شده توسط WLTP، خودروهایی که از این پمپ سود می‌جستند متوسط افت ۲۵ درصدی داشتند. این رقم برای خودروهای فاقد این فناوری برابر ۳۴ درصد بوده است. این نشریه لیست کامل تمام خودروهای بررسی شده فاقد پمپ حرارتی را نیز منتشر کرده است؛ برای مشاهده این لیست، اینجا کلیک کنید.

در زیر می‌توانید نتایج بررسی برخی از این خودروها را مشاهده کنید:

خودرو گنجایش باتری (کیلووات ساعت) پمپ حرارتی گستره اعلام‌شده توسط WLTP (کیلومتر) نتیجه بررسی زمستان (کیلومتر) کاهش (درصد)
فیات ۵۰۰ آیکون ۴۲kWh ۳۷.۳ ندارد ۳۱۷ ۱۸۹ ۴۰
فورد موستانگ مک E با سیستم افزایش مسافت ۸۸ ندارد ۶۰۶.۵ ۳۹۵ ۳۴.۶
کیا EV6 GT-Line دیفرانسیل عقب ۷۲.۵ دارد ۵۲۵ ۳۶۵ ۳۰.۴
تسلا مدل Y با سیستم افزایش مسافت ۷۵ دارد ۵۳۰ ۳۹۵ ۲۵.۲
پورشه تایکان ۴s Performance ۸۳.۷ دارد ۴۵۹ ۳۵۸ ۲۱.۸

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
از طريق
AutoCar
منبع
InsideEVs

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. پویان

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (752 ديدگاه)

    شرکت nio در جدیدترین مدلهاش کاری کرده که این میزان افت به حداقل رسیده.

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. Hamid

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      صحیح

      موافقم 2
      مخالفم 3
  2. porsche

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (749 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان عزیز
    من به نوبه خودم عید نوروز و ایام شعبانیه رو به تمام دست اندر کاران سایت،و کاربران عزیز تبریک میگم.
    امیدوارم سال خوب و پر برکتی داشته باشین❤❤❤

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. Clean energy (صیانت!)

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      آقای پورشه…
      من زیاد شما رو نمیشناسم اما میدونم آدم جالبی هستید و پر اطلاعات…
      کاشکی میشد برگردید

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. porsche

        ۱ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (749 ديدگاه)

        سلام،شما لطف دارید من همیشه سایت و قسمت کامنت هارو دنبال میکنم،اما خودمو لایق این نمیدونم که در این جمع شرکت کنم،انشاءالله بعد از اینکه کمی اطلاعاتم بالاتر رفت به طور کامل برمیگردم❤

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. Clean energy (صیانت!)

          ۱ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1333 ديدگاه)

          هر وقت خواستید… برگردید…
          همینش مهمه

          موافقم 1
          مخالفم 0
  3. Jdm باز

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    دوستان سال جدید‌رو به همتون تبریک‌ میگم‌ و امیدوارم همتون به هر ماشینی که دوست دارید برسید
    برای اقای viper یدونه دوج‌چارجر 426همی ارزو میکنم
    برای اقای king godzila هم یدونه gtr r34 ارزو میکنم
    برای المانی بازا هم یدونه ۹۱۱ turbo s ارزو میکنم

    برای خودمم یدونه سوپرا mk4 تمیز ارزو میکنم
    ( برای چینی فن ها ارزو میکنم دست از فن بودن چینی ها وردارن ولی خب یدونه هونگچی h9 براشون خوبه)

    به امید سال خوب برای همهههههههه ی دوستان بخصوص نویسندگان و سازندگان سایت :)

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. پویان

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (752 ديدگاه)

      Jdm. سال جدید تبریک.غن چینی نبستم. ولی از افزایش رقابت حمایت میکنم. چینی ها حیلی خوب دارن پیش میرن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. میثم

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    امیدوارم همچین مقالاتی که آمار کاربردی ارائه میدن بیشتر در پدال کار بشه
    از علی صفرپور عزیز ممنونم
    سال نو مبارک

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. حسین دهمرد

    ۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    طرز کار این پمپ حرارتی رو کسی میدونه؟ همین سیستمیه که گرمای باتری رو میده داخل اتاق؟ یا چیز دیگه ایه؟ چون یجا خوندم یه سیستمی هم درست کردن که در طول شب باتری رو گرم نگه داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا