مرگومیر ناشی از تصادفات آمریکا در سال 2021 رکورد زد
بر پایه تخمینهای جدید مرگومیر ترافیکی سال 2021 آمریکا، NHTSA میگوید این رقم به بالاترین میزان در 16 سال اخیر رسیده است. گفته میشود حدود 43 هزار نفر جان خود را در تصادفات سال پیش از دست دادهاند و این میزان یعنی افزایش قابلتوجه 10.5 درصدی نسبت به سال 2020. بر اساس دادههای NHTSA، تقریباً تمامی زیرمجموعههای رانندگان و انواع تصادفات با رشد در سال گذشته روبرو بودهاند اما این همه ماجرا نیست.
در گزارشهای سال پیش کشور آمریکا، تصادفات ناشی از سرعتهای بالا رشد 17 درصدی داشتهاند. امسال شاهد 5 درصد رشد دیگر نیز بودهایم اما بسیاری از بخشهای دیگر مؤثر روی تصادفات رشد دو رقمی نسبت به سال 2021 داشتهاند. یکی از مثالهای قابلتوجه دراینباره تصادفات در جادههای شهری هستند که نسبت به یک سال پیش رشد 16 درصدی را نشان میدهند.
مرگومیر ناشی از حضور حداقل یک وانت پیکاپ در صحنه نیز رشد 13 درصدی داشته و این میزان در تصادفات چند خودرو با یکدیگر 16 درصد بیشتر بوده است. دکتر استیون کلیف، مدیر NHTSA میگوید:
ما تلاشهای خود در زمینه ایمنی را دو برابر خواهیم کرد و همه بخشها شامل فرمانداریها، مؤسسات ایمنی، خودروسازان و رانندگان باید ما را همراهی کنند. جان همه ما به این موضوع بستگی دارد
بر اساس دادههای سال 2021 این موسسه تگزاس بیشترین میزان مرگومیر ناشی از تصادفات (4573 نفر) را بر جای گذاشته است که 18 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن را نشان میدهد. در رتبههای بعدی به ترتیب کالیفرنیا با 4258 کشته (رشد 10.7 درصدی) و فلوریدا با 3753 کشته (رشد 12.7 درصدی) قرار دارند. بیشترین میزان افزایش مرگومیر تصادفات خودرویی آمریکا به ایالت آیداهو با 286 نفر (رشد 33.6 درصدی) تعلق دارد.
تمامی این آمار نگران کننده به نظر میرسد اما حداقل یک بخش وجود دارد که امیدواری را به افراد تزریق میکند. در سال 2021 تخمین زده شد کل کارکرد خودروها حدود 520 میلیارد کیلومتر بیشتر از سال 2020 بود که رشد 11.2 درصدی را نشان میدهد.
اگر کل مسافت طی شده توسط خودروها در آمریکا را در نظر بگیریم آمار مرگومیر تصادفات خودرویی این کشور در واقع 0.01 درصد کاهش را نشان میدهد. در سال 2020 به ازای هر 160 میلیون کیلومتر کارکرد خودروها 1.34 نفر جان خود را از دست داد درحالیکه این میزان در سال 2021 به 1.33 نفر رسید. به همین خاطر اگرچه میزان مرگومیر در سال 2021 رشد قابلتوجهی داشته است اما این امر به خاطر میزان مسافت طی شده بیشتر است. ظاهراً رانندگان همان رفتار ریسکی سال 2020 را ادامه دادهاند ولی این بار مسافت بیشتری را طی کردهاند.
قطعاً این به معنی عدم بهبود اوضاع نیست. رانندگان آمریکایی به راحتی میتوانند رفتارهای پرخطر در رانندگی را کنار بگذارند و در زمان مستی یا خوابآلودگی پشت فرمان ننشینند.
زیرساختها نیز میتواند بهبود یابد اما افزایش تلفات تصادفات سال پیش فقط نتیجه مستقیم سرعت بالا یا رانندگی مخاطرهآمیز نبوده است و عوامل دیگری را نیز باید در این آمار دخیل دانست.