متفرقه

چرا حادثه‌ی برخورد قطارهای مترو در تهران اتفاق افتاد؟

دیروز از یک حادثه‌ برای مترو مطلع شدیم که می‌توانست به فاجعه‌ای بزرگ با صدها کشته و مجروح تبدیل شود. علت قطعی حادثه، هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما ظاهرا با توجه به مصاحبه‌‌‌های اولیه، اشتباه فردی به عنوان دلیل اصلی، مطرح شده است.  این نوع نتیجه‌گیری‌های سطحی، معمولا با هدف تسکین جامعه و محو کم‌کاری مدیریتی، انجام می‌شود.

روز گذشته، برخورد دو قطار مترو در خط کرج – تهران حادثه آفرید. بر اساس روایت سازمان ایمنی و آتش‌‌‌نشانی شهر تهران این حادثه حوالی ساعت ۷:۰۸ روز چهارشنبه همزمان با زمان پیک سفرهای مترویی در خط مذکور در ایستگاه چیتگر رخ داد. دقایق اولیه صبح اعلام شد که این حادثه به صورت «شاخ به شاخ» دو قطار اتفاق افتاده اما ساعاتی بعد مشخص شد تصادف مربوط به دو قطار هم‌‌‌جهت تندرو و کندرو در مسیر کرج – تهران بوده و آنها از بغل با یکدیگر برخورد کرده‌‌‌اند؛ برخوردی که به تخریب تعدادی از درهای واگن‌‌‌ منجر شد و آتش‌‌‌نشانان برای تخلیه کامل قطار از مسافر وارد عمل شدند. تا زمان نگارش این گزارش حادثه مذکور تلفات جانی نداشته و تعداد مصدومان ۲۲ نفر اعلام شده‌ است که اغلب آنها سرپایی مداوا شدند.

چه عواملی می‌‌توانند منجر به حادثه برای مترو شوند؟

به گزارش دنیای اقتصاد، پرس‌و‌جو از مدیران مطلع درباره نحوه سرویس‌‌‌دهی مترو در خط تهران – کرج، حاکی از این است که در مقاطعی از این مسیر، چهار خط ریلی وجود دارد. به این ترتیب علاوه بر خطوط اصلی عبوری قطارها در مسیر رفت و برگشت یک خط ریلی دیگر در مقاطعی از مسیر از جمله در ایستگاه‌‌‌ها وجود دارد که در زمان عبور قطارهای تندرو، قطارهای عادی یا کندرو وارد آن می‌‌‌شوند و پس از اینکه قطار تندرو از مسیر ریلی اصلی عبور کرد، قطارهای کندرو نیز به ریل اصلی باز می‌‌‌گردند.

حادثه مترو تهران

در حادثه روز گذشته راهبر قطار کندرو، کنترل قطار را در حالت دستی بر عهده گرفته بوده و هنگام عبور قطار تندرو نیز خط ریلی اصلی را ترک کرده بود اما ظاهرا زودتر از آنچه که باید برای بازگشت به ریلی اصلی اقدام کرده که موجب برخورد «بغل به بغل» با قطار تندرو و کج شدن آن شده است.

احتمال دوم و مهم‌تر در مصاحبه مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌‌‌برداری متروی تهران وجود دارد. وی ضمن عذرخواهی از شهروندان، به صراحت تاکید کرد این حادثه ضرورت به‌‌‌روزرسانی و اورهال سیستم‌های سیگنالینگ و یکپارچه‌‌‌سازی مراکز فرمان تمام خطوط را اثبات کرد و افزود:

پیگیری این موضوعات با قید اولویت در دستور کار شرکت بهره‌‌‌برداری مترو قرار خواهد گرفت. شایسته اصل با تاکید بر اینکه جبران نواقص و کوتاهی‌‌‌های گذشته نیازمند اقدامات جهادی است، از همکاران خود درخواست کرد با تلاش و فعالیت جهادی و شبانه‌‌‌روزی، کم‌کاری‌‌‌های گذشتگان را جبران کنند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. اظهارات مذکور نشان می‌‌‌دهد نقش اشکال فنی در بروز حادثه نیز محتمل بوده و باید ارزیابی شود.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در اظهارنظرهای اولیه، خطای مدیریتی را عامل حادثه معرفی کرد اما زاکانی شهردار تهران این طور اظهارنظر کرد:

به طور کلی زمینه‌‌‌ساز این حوادث، فقر و عقب افتادگی مشخصی است که ناظر به تجهیز، اورهال و به‌روزرسانی ناوگان مترویی پایتخت و کمبودهای موجود است.

چهار فرضیه برای توضیح حادثه‌ در مترو تهران -کرج

سه فرضیه محتمل در خصوص علت حادثه تصادف دو قطار مترو در خط کرج – تهران قابل طرح است؛ خطای راهبری، اشکال فنی و فرسودگی ناوگان. فرضیه چهارم که منطقی‌تر به نظر می‌رسد، ترکیبی از هر سه عامل فوق است. در بسیاری از مناطق جهان، خدمات مترو به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود و راهبر، صرفا بر عملکرد سیستم‌های هوشمند اتوماتیک، نظارت می‌کند. همچنین اگر قطارهای بیشتری برای سرویس‌‌‌دهی در ساعت پیک این خط وجود داشت، ممکن بود از وقوع چنین حادثه‌‌‌ای پیشگیری شود.

حادثه مترو تهران

ظاهرا در طول سال‌‌‌های اخیر قراردادهایی در زمینه تامین واگن و بازسازی قطارها و تجهیزات منعقد شده اما اجرا نشده است. این موضوع احتمالا تحت‌تاثیر سیاست‌‌‌زدگی در مدیریت شهری است؛ چراکه معمولا با تغییر مدیران ارشد دخیل در اداره شهر در دوره‌‌‌های مختلف سیاسی، برخی پروژه‌‌‌ها و قراردادهای گذشته پیگیری نمی‌شود.

بروز حادثه با تصادف دو قطار مترو با یکدیگر، تاوان غفلت از شیوه‌‌‌های نوین تامین مالی برای اداره شهر است و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حاکم بر بودجه کل کشور، وقت آن رسیده که مدیریت شهری باور کند چاره‌‌‌ای جز ایستادن روی پای خود ندارد و باید ظرفیت‌‌‌های درآمدزایی پایدار برای شهر را فعال کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. R@m!n

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    ناوگان تاکسی فرسوده
    حمل و نقل بین شهری فرسوده
    باری فرسوده
    دریایی فرسوده
    هوایی فرسوده
    خودرو داخلی …شعر

    بنظرم با قاطر رفت و آمد کنیم امن تره.

    موافقم 81
    مخالفم 8
    1. GT

      ۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      حمل و نقل ریلی ما با فسیل صورت میگیره، اونا از شینکانسن (قطار فوق سریع ژاپن) استفاده میکنند😑

      موافقم 32
      مخالفم 2
      1. mp

        ۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        همین میزان خطوط ریلی هم که تو کشور وجود داره باید مدیون رضاخان باشیم.

        موافقم 30
        مخالفم 5
      2. ارین صاحب جمعی

        ۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1103 ديدگاه)

        اون تو چینه اگه تو اینستا دیدی اشتباه عرض کردن خدمتتون

        موافقم 4
        مخالفم 15
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      فرسوده یه موضوع همیشگی بوده در کشور ما اما الان که آمدن و کامنت‌ها را خواندم ، همه چیز دیدم جزء چرایی برای این موضوع !

      دقیقاً هفته‌ی پیش بود که داشتم با دوستی گپ میزدیم در مورد امنیت ، اقتصاد ، وضعیت کشور و خِفتگیری‌هایی که در تهران وحشتناک بالا رفته و … تا اینکه گفت جدیداً دزد‌ها درهای فاضلاب و تابلوهای راهنمایی و ( پیچ‌ها و آهن‌های مربوط به ریل‌های قطار ) را به سبب سنگینی آهن آن‌ها میبرند و شاید بشه این احتمال را داد که دلیل خارج شدن از رِیل و برخورد همین بوده !

      تهران شده شهر شب‌های معتادان بی‌خانمان که هر چه به حاشیه تهران کرج میروید وضعیت وحشتناک‌تر میشه !

      فکر میکنم باید منتظر اتفاقات عجیب و وحشتناک بیشتری باشیم مثل فرو رفتن در چاه‌های بدون درب که یا انسان داخلش میوفته یا خودرو و …!

      موافقم 33
      مخالفم 10
      1. R@m!n

        ۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        چرایی قضیه رو همه می دونیم فقط موضوعی که هست اینکه نه راهه پس مونده نه راهه پیش…

        جنگ داخلی و تجزیه یا سر کردن با این اوضاعه فلاکت بار !!

        موافقم 15
        مخالفم 19
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          خدا آن روز را نیاورد

          موافقم 7
          مخالفم 2
        2. MehdiTurbo

          ۲ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (2334 ديدگاه)

          خدا اون روز نمیاره خودمون اون روز میاره
          هر چند به نظر من اومده فقط چشامون بستیم
          کافیه یه نگاه به دولت و مردم کنی دیگه چی نیازه برای جنگ داخلی

          موافقم 10
          مخالفم 2
      2. Navid_bivaN

        ۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (3792 ديدگاه)

        مشکل در کمبود ثروت نیست، مشکل از اختلاف طبقاتی شدید، کاهش ارزش ریال، و درست اجرا نشدن قانونه. قانون غلط رو اگر سفت و سخت اجرا کنن، بهتر از قانون خوبیه که اجرا نشه. وقتی هر کی اخبار رو میبینه، خبر از یه دزدی و اختلاص میخونه، دیگه معلومه سنگ رو سنگ بند نمیشه. باهات موافقم نوید

      3. Muty

        ۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1858 ديدگاه)

        هم تو هم رفیق ات انگار تو این مملکت نیستین !!!
        خوابین ؟
        دری چندنی چاه های فاضلاب که سالهاست دزده میشه و ریل و پیچ م مهره باضافه کابل های برق فشاری ضعیف و حرفه ایی تر هاشون حتی به فشار قوی با جریان برق جاری داخلش هم رحم نمیکنن!!!
        حتی گارد ریل های جاده های خلوت هم در امان نیستن و به بهانه ای مختلف دارن تعویضش میکنن با نیوجرسی های بتنی

    3. Navid_bivaN

      ۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      به جرأت میگم که حمل و نقل عمومی تهران، مخصوصا متروش، چندین سر و گردن از حمل و نقل عمومی تورنتو بهتره.

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. GT

        ۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1662 ديدگاه)

        راستش من که خودم نرفتم ولی یه مستند پخش کرد از تلویزیون درباره روسیه، اینطور که نشون میداد متروش بشدت افتضاح بود، خیلی فرسوده و بسیار پر سر و صدا!

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. Navid_A.J

          ۵ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (3792 ديدگاه)

          مترو تهران، به غیر از شلوغی، مشکل دیگه ای نداره. نظم و تربیبش و خدمات رسانیش، تعداد زیاد ایستگاه ها و پوشش شبکه ایش، به نظرم که خیلی خوبه. تورنتو با این همه اهن و تلپش سیستم حمل و نقلش واقعا مسخره اس. مخصوصا توی زمستونا. هزینه اش هم از خیلی جاها گرون تره. هر بلیطش 3.25 دلار کانادایی.

    4. Muty

      ۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      ناوگان تاکسی فرسوده
      حمل و نقل بین شهری فرسوده
      باری فرسوده
      دریایی فرسوده
      هوایی فرسوده
      خودرو داخلی …شعر

      فقط تنها چیزی که تو این مملکت فرسوده نشده و عین روز اولشه ؛ محصولات تویوتاس!!! آریون ها مثل روز اول، لندکروز ها، کمری ها و علی الخصوص گرند ها که نگووو….
      خخخخخخخخخخ

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. Iman99

        ۶ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        چند نکته بگم در مورد قطار های سریع السیر
        در قطار های سریع السیر ریلی یعنی همونهایی که روی ریل حرکت میکنن و چرخ دارن رکورد دار سرعت این قطار ها قطار tgv هست که بهترین و پیشرفته ترین و سریعترین این نوع هست قطار tgv متعلق به آلمان یا فرانسه هست که رکورد سرعت ۵۷۴ کیلومتر در ساعت رو داره
        در قطار های مگلو یعنی قطار های مغناطیسی که نیازی به چرخ ندارند و بصورت شناور روی میدان مغناطیسی حرکت میکنن رکورد دار سرعت عملیاتی و رکورد سرعت کلی بیش از ۶۰۰ کیلومتر در ساعت قطار مگلو متعلق به شرکت ترنسرپید آلمان هست که بهترین و پیشرفته ترین و سریعترین این نوع هست این قطار رو شرکت ترنس رپید آلمان توسعه داده که اولین و پیشرفته ترین قطار مگلو مغناطیسی در جهان هم هست و در کل بهترین و پیشرفته ترین قطار مگلو هست
        علاوه بر اینها در امریکا اولین قطار های مافوق صوت جهان به نام هایپرلوپ هم اختراع شده که به اونها هایپرلوپ ترن گفته میشه که قراره در امریکا راه اندازی بشن و بهترین و پیشرفته ترین قطار هست این قطار امریکایی
        اینهایی که گفته شد بهترین و پیشرفته ترین قطار های جهان در نوع خودشون هستن یعنی شماره یک ها در انواع ریلی و بعد از اون در نوع مغناطیسی شناور و بعد هم نوع هایپرلوپ مافوق صوت از آلمان و امریکا هستن که اولین و بهترین و پیشرفته ترینش هستن خداییش تو همه چیزای دیگه هم بهترین و پیشرفته ترین هستن

        1. Iman99

          ۶ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          چند نکته دیکه هم هست اینکه قطار عملیاتی فرودگاه شانگهای که رکورددار سرعت عملیاتی در قطار های مگلو مغناطیسی شناور هست درحقیقت همین قطار شرکت آلمانی ترنسرپید هست که با همکاری زیمنس و چند شرکت امریکایی توسعه داده شده که بهترین و پیشرفته ترین این نوع هست و متعلق به شرکت آلمانی ترنسرپید با همکاری چند شرکت آلمانی و امریکایی هست
          تو قطار های مگلو هم یک نوع دیگه هم هست در ژاپن ولی تکنولوژی پایین‌تری داره و در سطح پایین‌تری هست و بطور کامل قطار شناور نیست و تا سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت روی چرخ ها حرکت میکنه و بعد از اون به وسیله سیم پیچ هایی که در دو دیواره بیرونی اطراف قطار هست و سیم پیچ هایی که در بدنه اون هست حرکت داده میشه و از استاندارد های پایین تری برخورداره و برای همه هم ایمن نیست مثلا ممنوعیت برای افرادی که از باتری قلبی استفاده میکنن داره در کل تکنولوژی پایینتری نسبت به قطار ترنسرپید داره
          قطار ترنسرپید پیشرفته تره و بطور کامل و دائما شناور هست حتی در زمان توقف در ایستگاه تونایی شناور موندن رو داره و نیازی به دیواره بیرونی نداره و همچنین طراحی و تکنولوژی مجموعه شناورساز و کنترلی اون بسیار پیشرفته تر و جمع و جور تره و پتانسیل بسیار بالاتری داره و درکل قطار مگلو شرکت آلمانی ترنسرپید از همه نظر خیلی بهتره

        2. Iman99

          ۶ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          خلاصه اش رو هم اینجا مینویسم
          تو قطار های سریع السیر بهترین و سریعترین و پیشرفته ترینش قطار tgv از آلمان و فراسه هست بین آلمان و فرانسه و کلا اروپا فعالیت میکنه

          تو قطار های فوق سریع پیشرفته یعنی مگلو مغناطیسی شناور اولین و بهترین و سریعترین پیشرفته ترینش قطار آلمانی ترنسرپید هست که فعلا در خط فرودگاه شانگهای فعالیت میکنه

          تو قطار های مافوق صوت و مافوق پیشرفته هم اولین و بهترین و پیشرفته ترینش قطار هایپرلوپ امریکا هست

          قطار های دیگه هم بعد از اینها هستن ولی لازم به نام بردنشون نیست چون اینهایی که نوشتم اولین و بهترین و پیشرفته ترینش هستن و شماره یک ها و پیشرو ها هستن و تمام رکورد ها هم دستشونه

  2. فرزاد

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (318 ديدگاه)

    یکی از دلایل اصلی اینه که راهنمای خط نگهدار و راننده دو واگن تو کالاف یا پابچی درگیریشون بالا گرفته و اونجا همو راحت پیدا نکردن و کار به اینجا کشیده و اومدن رو ریل بصورت هدتوهد برای هدشات، یک درصد دکترا حین ویزیت مریض با انگشت اشاره مقدس دارن با گوشی ور میرن و با همون انگشت معاینه‌ رو بدرستی انجام میدن و موضوعی که تو گوشی دنبال میکردنُ روی بیمار اجرا میکنن

    موافقم 17
    مخالفم 4
  3. ممد ژانگولر

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (4128 ديدگاه)

    متاسفانه میگن اونی که مسئول سوزن بان خط بوده سرش به موبایلش گرم بوده و فیلمهای غیر اخلاقی میدیده
    به نظر من استفاده از موبایلهارو در حین ماموریت باید ممنوع کنن

    موافقم 24
    مخالفم 4
    1. amir Benz

      ۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      😂😂😂😂

      موافقم 15
      مخالفم 1
  4. دیجی

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (418 ديدگاه)

    کار دشمنان می باشد نه غلام

    موافقم 20
    مخالفم 7
  5. viper

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    درباره دوج مطلب بذارین 😠😠😠😠😠😠😠😠

    موافقم 4
    مخالفم 17
    1. AMIN (M.A.S)

      ۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (848 ديدگاه)

      برنامه دیرکت کانکشن داج اغاز شد
      توی این برنامه شما میتونی ماشینو به سلیقه خودت بعد از تحویل گرفتن تیونینگ کنی
      ولی یه فرقی که بین این تیونینگ و سایر تیونینگ ها وجود داره اینه که این تیونینگو توی نمایندگی خود داج انجام میدی و برخلاف تیونر های غیر که نصب قطعاتشون باعث ابطال گارانتی میشه با نصب قطعات جدید دیرکت کانکشن گارانتی از بین نمیره چون همه قطعات مورد تایید داج هستن
      ارتقا سطح فنی انجین برای هلکت و هلکت ردای در سه سطح انجام میشه (Pre stage, stage 1,stage2 که حداکثر قدرت هلکت ردای رو از797اسب به 885 اسب میرسونن) و علاوه بر انجین میتونید اکسل قدرتی تر و ارتقای مبدل گشتاور رو هم برای نسخه های اتوماتیک در نظر بگیرید
      امکانات ظاهری و رینگ و لاستیک ها و شرایط گارانتی و جزییات هر پکیج هم اگر توضیح بدم خیلی زیاد میشه احتمالاً پدال پوشش میده

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. viper

        ۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        ممنونم از شما. خیلی زحمت کشیدید متشکرم 🌺🌺🌺🌺

    2. M.Kazem.K

      ۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (861 ديدگاه)

      چه خبری جز کرک و پر ریختن و الکتریکی شدنش ؟!

      1. viper

        ۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        اره دقیقا دوج هم توبه کرد دیگه .

        البته من خودم از همین انژکتوری های جدید هم خیلی خوشم نمیومد ولی خب تو ماشینای روز جذاب ترین بودن

  6. Yasin

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    چون اینجا ایران است.

    موافقم 7
    مخالفم 6
  7. حسین دهمرد

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2642 ديدگاه)

    هر منبعی که پسوند اقتصاد داشته باشه خودش بوی گند سیاست زدگی داره.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  8. AMG GT R-CLK GT R

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    دلیل ۱ نبود امکانات و تجهیزات استاندارد و وسایل فرسوده
    دلیل ۲ همش تقصیر آمریکاس

    موافقم 15
    مخالفم 4
  9. M.Kazem.K

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (861 ديدگاه)

    توصیه میکنم برنامه بررسی سوانح هوایی که معمولا از شبکه ۴ پخش میشد رو یه نگه کنید.( البته این قاعده برای قطار و… هم مستثنا نیست ) خیلی جالبه برای هر سانحه ای که رخ میده تقریبا چندین و چند سال گروه تخصصی تشکیل میدن و ریز به ریز حادثه رو بررسی میکنن ! و جالبه بعضی اوقات اینقدر اشتباهات ریز و عجیب باعث این حوادث شده واقعا آدم تعجب میکنه ! این مستند هم روند این بررسی ها رو روایت میکنه …
    و اما اینجا با سطحی ترین و مسخره ترین و غیر تخصصی ترین بررسی ها قضیه رو ماسمالی میکنن و یه دلیل بی پایه و سطحی بار خانواده افراد داخل حادثه میکنن !! چند تا از این حوادث تا الان رخ داده ؟…. یه نگاه به سال های گذشته بکنید ! قطار چند سال پیش که جناب وز.یر لطف کردن گوش زد کردن که حوادث دیدگان بیمه هستن و واقعا بار بزرگی رو از رو دوش مردم برداشتن …. هواپیمایی که تو کوه های غرب کشور سقوط کرد و سرنوشتشم آخر معلوم نشد که دلیل سقوط چی بود …. و خیلی از این موارد که الان خیلی خاطرم نیست

    موافقم 14
    1. M.Kazem.K

      ۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (861 ديدگاه)

      بعد از چند سال ( معمولا دو سه سال تا حتی ده سال!) نتیجه رو بعد از کلی بررسی گروه های متخصص اعلام میکردن ، و البته این پایان کار نبود ، ریز به ریز مشکلاتی که دست به دست هم داده بودن تا حادثه رخ بده رو بررسی میکردن و در اسرع وقت از جایگاه های مسئول دستور به تغییر ، تعمیر ، آموزش، یا …. اون موضوعات میدادن !!

  10. مهدی

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1731 ديدگاه)

    چیز عجیبی نیست که بخواد بزرگ بشه تو هر کشوری که مشکل فرسودگی و اقتصادی هم نداشته بارها اتفاق افتاده اما خب فضای کلی جامعه خوب نیست،تقریبا جایی از مملکت سالم نمونده، تو هر صنعت و اداره و ارگان فساد نفوذ کرده جوری که با روان مردم هم آمیخته شده. متاسفانه چون این موضوع از حاکمیت به پایین سرایت کرده قابل پیگیری و یا اصلاح نیست مگه اینکه واقعا خودشون به این نتیجه برسن که ادامه راه بنبسته و باید واسه تغییر یه پالایش خیلی خیلی اساسی بین خودشون انجام بشه تقریبا مثل کاری که شاهزاده سعودی کرد اما در اینجا خیلی خیلی وسیعتر چون این مملکت چهل دزد بغداده و فقط با یه خانواده طرف نیستی اگر هم به این نتیجه نرسن که دیر یا زود اتفاقی که چهل سال پیش افتاد میفته چون نه تنها دیگه پایگاه مردمی ندارن بلکه حتی درصد زیادی از خودشون هم واقعا به نظام اسلامی اعتقادی ندارن صرفا میگذرونن تا قلکه پر بشه

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. M.Kazem.K

      ۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (861 ديدگاه)

      معتقدم همونطور که رفتار هایی که در بالا انجام میشه مجوز هر کاری رو به مردم در کف جامعه میده در خیلی مواقع هم از پایین به حا.کمیت هم سرایت کرده !! یجوری میگیم انگار #مسئولین از مریخ اومدن ! باور کنید این ها هم روزی تو این جامعه و زیر چتر تربیتی عده ای بودن ! … با یه نگاه به جامعه ای مثل ژاپن این موضوع رو میشه بهتر درک کرد

      موافقم 1
      مخالفم 3
  11. محمد امین

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    واقعآ حادثۀ ی خطرناکی می‌تونست باشه ، و منجر به فوت افراد زیادی بشه … نیاز هست تا با این حادثه زیر ساختار راه آهن شهری و بین شهری از نو بازدید بشن و کسایی که مسؤل هستند و در این زمینه فعالیت دارن دقتشون رو بیشتر کنن …..این یه زنگ خطر بزرگ هست

  12. عاشق پدال

    ۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (259 ديدگاه)

    خب یه تحلیل کوچیک بنویسم.

    ۱. حتی سوزبان یا لوکوموتیوران اشتباه کرده باشن، مقصر نیستن. هرکاری بکنی انسان تا ۱۲ قطار در ساعت رو میتونه هندل کنه نه بیشتر. این امار رو یادمه درباره سیستم راه اهن بریتانیا خوندم. بیشتر از این حتی ژاپنی هم باشه کم میاره. اینجاست که سیستمهای سیگنالینگ میاد وسط. مثلا تو ژاپن تصادف نمیشه دلیلش استفاده از سیستمهای خفن و پیشرفته ی سیگنالینگ تو خطوط هست. منظورم خطوط شینکانسن نیست. خطوط معمولی راه اهن منظورمه. خطوط راه اهن حومه منظورمه. از نظر سرعت هیچ تفاوتی با ایران ندارن. فقط به شدت از سیستمهای کنترل و سیگنال دیجیتال استفاده میکنن و قطارها هم تمیز و مرتب هست. قطارها عمرشون مثلا ۱۰۰ ساله اما هی به روز شدن و تمیز نگهداری میشن. این نشون میده چقدر سیسمتهای جدید مهمه.
    ۲. و تمام این چیزا که گفتم خرج داره. هزینه داره. شما تا کی میخوایی هزینه این چیزا از پول نفت و پتروشیمی در بیاد؟ تا کی پول فروش نفت خرج خرید ۱۰۰ هزار تاکسی برا تهران بشه؟ یا خرید اتوبوس برا مراکز استانها؟ تازه اگه بشه فروخت.
    اینجاست که قدرت خرید و تولید ناخالص داخلی سرانه میاد وسط. مردمی که از سرویس استفاده میکنن باید و باید بتونن خودشون پول این چیزا رو بدن. مثلا بین مسکو و سن پیترزبورگ خط راه اهن سریع السیر هست. دولت به صورتی وام جور کرد و یه پولی داد این خط راه بیوفته. اما قیمت بلیطش حدود 3 میلیون تومنه. حدود ۷۰۰ کیلومتره طولش . اندازه طول راه اهن تهران مشهد. خب شما درامدت باید چقدر باشه که بتونی ۳ میلیون تومن برا یه بلیط یک طرفه از تهران تا مشهد بدی؟ با یه مقایسه ساده میشه به مبلغ ۶۰ میلیون تومن رسید. یعنی یه کارگر باید درامدش تو ایران به ۶۰ میلیون تومن برسه تا مملکت بتونه خطوط ریلی مناسب داشته باشه. درامد یه کارگر باید به ۶۰ میلیون تومن در یک ماه برسه تا شاهد اتوبوس های معمولی باشیم. شاهد تاکسی رانی کارامد و نو باشیم.

    وقتی درامد یه کارگر ۶۰ میلیون نیست توقع بیجا نباید داشته باشید.
    به منم ربطی نداره میایین فحش میدین به من. توقعتون باید مناسب درامدتون باشه.
    اره عمه بیسواد سرایدار ساختمونمون هم میتونه با فروش معدن نفت و غیره تاکسی و اتوبوس و راه اهن خوب بسازه و ایجاد کنه. یادتون باشه ۱ سال پیشا من بودم اینجا گفتم چقدر اقا زاده و سپاهی تو مسکو پول اوردن. در اینده بیشتر میشنوین. ادمایی که تحریمن و یا تو اداره سازمان و بخش های تحت تحریم کار میکنن و نمیتونن برن کانادا میان مسکو. میرن سنت پیترزبورگ. حداقل ۲۰ نفر میشناسم تو پرسنیا (یه منطقه تو مسکو) سرمایه اوردن. هرکدومم ۳۰ تا ۴۰ تا اپارتمان ساختن.

    موافقم 4
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا