متفرقه

چرا آیرودینامیک خودروهای برقی اهمیت بسیار زیادی دارد؟

آیرودینامیک خودروهای برقی یکی از مباحثی است که در چند سال اخیر و با همه‌گیرتر شدن چنین محصولاتی مطرح شده و تلاش‌های زیادی را نیز در بر داشته است. تقریباً ۴۰ سال از زمان عرضه خودروی ساختارشکن آئودی ۱۰۰ نسل سوم می‌گذرد. این خودرو ضریب درگ ۰.۳۰ داشت که در زمان خود رقم بسیار خوبی به شمار می‌رفت و تأثیرات بحران سوختی دهه ۷۰ میلادی را به وضوح نشان می‌داد.

خودروی آئودی ۱۰۰ قطعاً در مقایسه با سایر خودروهای آن زمان طراحی نرم و روان‌تری داشته اما با آیرودینامیک بسیار خوب فاصله داشت و شاید همین موضوع باعث شد مبحث آیرودینامیک بسیار جالب به نظر برسد. همه می‌دانیم که بحث آیرودینامیک در صنعت خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد اما امروزه با توجه به پیشرفت‌های فنی و علمی می‌توانیم درباره آینده هم بحث کنیم. به نظر شما ضریب درگ خودروها چقدر کاهش خواهد یافت؟ آیرودینامیک چه تأثیری روی طراحی خودروهای آینده خواهد گذاشت؟ برقی سازی خودروها و آیرودینامیک چه رابطه‌ای با یکدیگر خواهند داشت؟

درگ ایجاد شده به خاطر عبور جریان هوا از اطراف پانل‌های بدنه خودرو باعث کاهش کارایی و سرعت آن خواهد شد و هرچه سرعت بیشتر شود این مقاومت جریان هوا نیز بیشتر خواهد بود؛ اما باید دانست به منظور افزایش دو برابری سرعت باید قدرت نیز چهار برابر شود تا به درگ غلبه کنیم. برای یک لحظه فکر کنید که چقدر تلاش برای طراحی قوای محرکه‌ای با قدرت بیشتر صرف می‌شود و اینجاست که بحث آیرودینامیک می‌تواند مهم‌تر جلوه کند. به خاطر اینکه قوای محرکه برقی بسیار کاراتر از پیشرانه‌های درون‌سوز هستند بنابراین ارتباط آیرودینامیک با راندمان کلی خودرو اهمیت بیشتری یافته است. بنا به گفته توماس ویگند، مدیر بخش آیرودینامیک در مرکز تحقیق و توسعه پورشه، درگ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تلفات انرژی خودروهای برقی در سیکل تست WLTP را تشکیل می‌دهد و احتمالاً در دنیای واقعی به ۵۰ درصد هم می‌رسد. در مقابل باید گفت این تلفات انرژی در خودروهای درون‌سوز تنها ۱۰ درصد است.

اما خبر خوب اینکه خودروهای برقی در بحث آیرودینامیک چندین برتری نسبت به خودروهای درون‌سوز دارند. یکی اینکه پیشرانه‌های برقی گرمای کمتری را تولید می‌کنند و بنابراین نیازی به ورود جریان هوا از طریق رادیاتور و فضای پیشرانه برای خنک کردن قلب تپنده خودرو نخواهد بود. برتری دیگر هم به نبود سیستم اگزوز مربوط می‌شود و بنابراین می‌توان طراحی کف خودرو را بهتر طراحی کرد. افزایش استفاده از قطعات آیرودینامیک فعال باعث می‌شود فقط میزان هوای موردنیاز به سمت دیسک‌های ترمز و رادیاتورها جریان یابد.

پورشه تایکان و مرسدس بنز EQS به ترتیب ضریب درگ ۰.۲۲ و ۰.۲۰ را ثبت کرده‌اند و کانسپت EQXX نیز به ضریب درگ باورنکردنی ۰.۱۷ دست یافته است. استفان کروبر مهندس آیرودینامیک مرسدس بنز می‌گوید این رقم در EQS به معنی مصرف ۱۵ کیلووات ساعت انرژی در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این رقم در کانسپت EQXX به ۱۰ کیلووات ساعت کاهش می‌یابد. پورشه انتظار دارد طراحی ظاهری خودروها در آینده تغییر یابد. همچنین تحقیقات مفصلی در دانشگاه اشتوتگارت انجام می‌شود یعنی جایی که از بلندگوها برای تولید لرزش‌های سطوح بدنه استفاده می‌شود تا رفتار جداگانه جریان هوا و کاهش حداکثری درگ موردمطالعه قرار گیرد. قطعاً در آینده اخبار و مقالات بیشتری در زمینه آیرودینامیک خودروهای برقی و اهمیت آن‌ها منتشر خواهد شد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. MILADZM

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (264 ديدگاه)

    حال اینجا صحبت از ضریب درگ شد من یه نکته ای هم درباره راندمان ایرودینامیکی کانسپت داج چارجر دایتونا EV مدل ۲۰۲۴ بگم
    بنظرم داج یکی از اولین خودروساز هایی هست که بدون فدا کردن عناصر زیباشناختی در محصول خودش تونسته از لحاظ مقابله با نیروی مقاومت هوا هم خوب عمل کنه
    اگه کلیپ های بررسی ش رو ببینید اون قسمت مستطیل تیره جلو که زیرش یه نوار نازک چراغ سفید رنگ کشیده شده در واقع یه منفذ جریان هوا هست که هوا ازش میاد روی هود جلوی ماشین و از طریق فرورفتگی های نرم نیم استوانه ای طراحی شده روی کاپوت هدایت میشه به سمت بالا .
    یا مثلا ورودی های هوا توی لبه سپر جلو گذاشتن که جریان هوا ازش وارد میشه تا دیسک ترمز ها رو خنک کنه و از اونطرف با یه تعداد مجاری دیگه هوای محبوس شده بین چرخ و گلگیر راحت آزاد بشه
    و کلی نکته دیگه
    در کل خواستم بگم داج با وجود طراحی رترو و بازگشتن به ریشه های اصیل چارجر یعنی مدل ۶۸ تونسته متودهای فناوری نوین رو هم به خوبی باهاش میکس کنه و این خودش یه دستاورد بزرگه .

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲۸
  2. Just toyota

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (496 ديدگاه)

    در حال حاضر : مرسدس eqs و لوسید ایر آیرودینامیک ترین خودرو های جهان هستن با ضریب درگ فوق العاده ۰/۲۰ ، واقعا حیف که مرسدس برای یه محصولی با این همه پتانسیل پرفورمنس بالا یه نسخه واقعا قوی نسازه ، میدونید amg eqs53 حقیقتا اونطور که باید سریع نیست میدونم ۷۵۱ اسب قدرت داره ولی وزنش خیلی زیاده به خاطر همین باعث میشه نتونه صفر تا صد زیر ۳ بزنه ، الان خیلی از الکتریکی ها زیر ۳ ثانیه ( و بعضی ها هم مثل تسلا پلد و لوسید سافایر حتی زیر ۲ ثانیه هم تایم میزنن ) در کل امیدوارم که مرسدس یه نسخه ۳ موتوره از eqs رو بسازه اکر واقعا میخواد محصولش همه چی تموم بشه ، از اونطرف داره خبر های خوبی از همشهری مرسدس یعنی پورشه میاد که inside ev تایید کرده پورشه در حال ساخت نسخه ۳ موتوره از تایکان برای رقابت با تسلا s پلد هست

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۴
  3. پیام

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (199 ديدگاه)

    اینایی که از طراحی مرسدس ایراد می‌گیرن بخونن.

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۶
  4. Shahaab Rst

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شمام هر قسمت رو دو سه بار خوندین تا دقیق فهمیدین چی به چیه 😬🤦‍♂️

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۳
  5. Alan.r

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (661 ديدگاه)

    مرسدس همیشه در زمینه آیرودینامیک جزو پیشروترین کمپانی ها بوده و هست
    🇩🇪The best or no thing 🇩🇪

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۷
  6. مازیار

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1606 ديدگاه)

    بنظرم با بهینه شدن باتری ها و الکتروموتورها و حتی فراگیر شدن ایستگاه های شارژ، کمی از تب و تاب ایرودینامیک کاسته میشه و شاهد طراحی های مقبول تری خواهیم بود

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
  7. LH44

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (62 ديدگاه)

    با استناد به پاراگراف اول متن میشه گفت اون خدابیامرز تو ایرودینامیکی شدن ماشین ها هم نقش داشته…
    یه زمانی قد.رت داشتیم…

    موافقم ۵
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا