چشم اندازهفته نامه

معرفی باسابقه‌ترین خودروهای در حال تولید دنیا

در دنیا خودروهای زیادی همچنان در حال تولید هستند که تاریخچه و عمری طولانی دارند. بسیاری از این خودروها به نماد واقعی برند خود تبدیل شده‌اند و حتی عمر تعدادی از آن‌ها از برخی از خودروسازان دنیا مثال هیوندای که در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده هم بیشتر است؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم شما را با خودروهایی با طولانی‌ترین عمر آشنا کنیم که همچنان در حال تولید هستند. البته تنها خودروهایی در این لیست حضور دارند که از زمان معرفی اولیه تاکنون بی‌وقفه در حال تولید بوده‌اند و به همین دلیل خودروهایی مثل فیات ۵۰۰ یا فولکس‌واگن بیتل در اینجا دیده نمی‌شوند.

۱- فیات پاندا از ۱۹۸۰

امسال  فیات پاندای دوست‌داشتنی چهل‌ساله شده و در طول این چهار دهه تنها سه نسل عوض کرده است که به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۰، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ معرفی شدند. با توجه به اینکه پاندا عمدتاً پرفروش‌ترین خودروی بازار ایتالیا است، فیات دلیلی نمی‌بیند که زودبه‌زود نسل جدید آن‌را معرفی کند.

۲- فورد فی‌یستا از ۱۹۷۶

اولین طرح فورد برای ساخت یک خودروی کوچک برای بازار اروپا به سال ۱۹۶۹ بازمی‌گردد اما فی‌یستا هفت سال بعدازآن برای اولین بار به بازار آمد. از آن زمان تاکنون، هفت نسل مختلف از این هاچ‌بک کوچک معرفی شده و نسل فعلی آن از سال ۲۰۱۷ راهی بازار شده است.

۳- فولکس‌واگن پولو از ۱۹۷۵

پولو در کنار پاسات و گلف سومین محصول اساسی فولکس‌واگن محسوب می‌شود. نسل اول این خودرو در اصل با آئودی ۵۰ یکسان بود و فقط لوگوها و برخی جزئیات آن‌ها باهم تفاوت داشت. در طول این سال‌ها اما پولو همواره تکامل پیدا کرد و نسل ششم یا فعلی آن در سال ۲۰۱۷ معرفی شد.

۴- فولکس‌واگن گلف از ۱۹۷۴

گلف که تنها چند ماه زودتر از پولو به دنیا آمد، به‌سرعت به پرفروش‌ترین محصول فولکس‌واگن تبدیل شده و در طول این سال‌ها مرجع و معیاری برای بسیاری از رقیبان بوده است. این هاچ‌بک آلمانی که پرفروش‌ترین خودروی بازار اروپا محسوب می‌شود، به‌تازگی با هشتمین نسل خود به بازار آمده است.

۵- فولکس‌واگن پاسات از ۱۹۷۳

نسل هفتم پاسات برای بازار اروپا در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و به‌تازگی خبر رسیده که زمان مرگ آن نزدیک است. بااین‌حال این ماشین هنوز هم یکی از مهم‌ترین محصولات فولکس‌واگن محسوب می‌شود و عنوان پرفروش‌ترین خودروی کلاس خود در اروپا را هم در اختیار دارد.

۶- هوندا سیویک از ۱۹۷۲

سیویک که به‌تازگی پروتوتایپ نسل یازدهم آن رونمایی شده است، در نسل کنونی خود طراحی مدرن را با فضای داخلی زیاد و پیشرانه‌های قابل‌اعتماد ترکیب کرده است. قوی‌ترین مدل این خودرو نیز که تایپ R نام دارد، با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ ۳۰۰ اسب بخاری و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود.

۷- رنجروور از ۱۹۷۰

رنجروور را می‌توان در کنار جیپ واگنییر اولین اس‌یووی لوکس تاریخ دانست زیرا تا قبل از آن هیچ‌یک از خودروهای ۴×۴ چندان راحت و مجهز نبودند. لندروور در نسل‌های بعدی نیز این فرمول موفق را تغییر نداد که موجب شد رنجروور به اسطوره‌ای در بین خودروهای بریتانیایی تبدیل شود.

۸- جگوار XJ از ۱۹۶۸

گفته شده سدان پرچم‌دار جگوار ممکن است در آیندهٔ نزدیک به خودرویی تمام الکتریکی تبدیل شود؛ اما حتی اگر این اتفاق هم روی دهد، مطمئناً XJ که هم‌اکنون در نسل هشتم خود قرار دارد جذابیت پیشینیان خود را از دست نخواهد داد. بدون شک جگوار XJ مثل مینی و رنجروور یکی از نمادهای صنعت خودروسازی بریتانیا است.

۹- تویوتا کرولا از ۱۹۶۶

نام کرولا برای کل صنعت خودروسازی بسیار مهم است زیرا این کامپکت ژاپنی پرفروش‌ترین خودروی دنیا محسوب می‌شود و از سال ۱۹۶۶ تاکنون تویوتا بیش از ۴۰ میلیون دستگاه از آن‌را در سراسر دنیا به فروش رسانده است. کرولا در حال حاضر در نسل دوازدهم خود قرار دارد.

۱۰- شورلت کامارو ۱۹۶۶

شورلت کامارو قطعاً یکی از اسطوره‌های دنیا خودرو محسوب می‌شود. این خودرو همچنین در فیلم‌های مختلفی هم حضور داشته و یک ستارهٔ سینما نیز به‌شمار می‌رود. کامارو که هم‌اکنون در ششمین نسل خود قرار دارد، رسماً در بازار اروپا هم عرضه می‌شود.

۱۱- فورد موستانگ از ۱۹۶۴

موستانگ بیش از آنکه یک خودرو باشد، یک سبک زندگی است زیرا با داشتن آن انسان می‌خواهد همه‌چیز را رها کرده و صرفاً خود را به رانندگی اختصاص دهد. فورد نهایتاً در سال ۲۰۱۴ این ماسل کار افسانه‌ای را در اروپا هم عرضه کرده و به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد.

۱۲- پورشه ۹۱۱ از ۱۹۶۳

آیا می‌توانید خودروی اسپرت نمادین‌تری از پورشه ۹۱۱ پیدا کنید؟ ما که نمی‌توانیم. این ماشین برای بیش از پنج دهه نماد مهندسی و کمال آلمانی بوده و همواره به سنت‌های خود پایبند مانده است. به همین دلیل بعید است که ۹۱۱ در آینده تغییرات بزرگی را تجربه کند.

۱۳- نیسان اسکای‌لاین از ۱۹۵۷

احتمالاً بسیاری از مردم نمی‌دانند که نیسان اسکای‌لاین از سال ۱۹۵۷ تاکنون در بازار حضور داشته است. این خودرو در ابتدا سدان کامپکتی بود که بزرگ‌ترین پیشرانهٔ آن یک نمونهٔ ۱.۹ لیتری چهار سیلندر بود اما در طول سال‌های به یک سدان اسپرت و پرفورمنس تبدیل شد.

۱۴- تویوتا کراون از ۱۹۵۵

کراون به همراه سنچوری یکی از بزرگ‌ترین سدان‌های تویوتا برای بازار ژاپن بوده است. این سدان لوکس از سال ۱۹۵۵ به‌طور مداوم در بازار حضور داشته و هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که بر اساس پلت‌فرم انعطاف‌پذیر TNGA تویوتا ساخته شده است.

۱۵- مرسدس بنز SL از ۱۹۵۴

فروش این رودستر آلمانی طی سال‌های گذشته کاهش قابل‌توجهی داشته است اما مطمئناً مرسدس بنز هرگز افسانه‌ای مثل SL را کنار نخواهد گذاشت. این اسطورهٔ وقار، پرستیژ و اصالت در آیندهٔ نزدیک با نسل هفتم خود به بازار خواهد آمد.

۱۶- شورلت کوروت از ۱۹۵۳

قدرت زیاد و قیمت پایین‌تر از رقبا از برجسته‌ترین ویژگی‌های کوروت هستند که آن‌را به یک افسانهٔ واقعی تبدیل کرده‌اند. این ماشین اما در نسل هشتم خود که در اوایل سال ۲۰۱۹ معرفی شد، بزرگ‌ترین تغییر تاریخ خود را تجربه کرده و به سوپراسپرتی موتور وسط تبدیل شده است.

۱۷ تویوتا لندکروزر از ۱۹۵۱

این اس‌یووی ژاپنی یکی از قدیمی‌ترین خودروهای دنیا است که هنوز هم تولید می‌شود. لندکروزر تقریباً به مدت هفت دهه است که روی خط تولید قرار دارد و تویوتا همچنان به ریشه‌های اصلی آن پایبند مانده است. به احترام این افسانهٔ ژاپنی باید کلاه از سر برداشت.

۱۸- فولکس‌واگن ترنسپورتر از ۱۹۵۰

ترنسپورتر برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ به‌عنوان یک ون که بر اساس بیتل ساخته شده بود متولد شد. در حال حاضر تقریباً هفت دهه از عمر این ون آلمانی می‌گذرد و ترنسپورتر همچنان یکی از بهترین خودروهای تجاری در بازار اروپا به‌حساب می‌آید.

۱۹- فورد سری F از ۱۹۴۷

پیکاپ سری F فورد که در سال ۱۹۴۷ متولد شد، از سال ۱۹۷۷ پرفروش‌ترین پیکاپ بازار ایالات‌متحده و از سال ۱۹۸۶ پرفروش‌ترین خودروی بازار این کشور بوده است. قطعاً سری F مهم‌ترین محصول در کل تاریخ فورد محسوب می‌شود زیرا فقط در سال گذشته ۴۱ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت به همراه داشته است.

۲۰- شورلت سابربن از ۱۹۳۵

نسل اول این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ به بازار آمد که این یعنی سابربن تنها ۱۵ سال دیگر به خودرویی صدساله تبدیل خواهد شد. این اس‌یووی آمریکایی که هم‌اکنون در نسل دوازدهم خود قرار دارد، پایه و زیربنایی برای ساخت جی‌ام‌سی یوکان و کادیلاک اسکالید هم بوده است.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (234 ديدگاه)

    پورشه موستانگ رنجروور و گلف با تغییر ظاهری کمتری نسبت به بقیه تولید میشن این یعنی طرح اولیه هنوز هم محبوب هست و خواهان داره

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۲
    1. [—{^AMIN_MC20^}—]

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2083 ديدگاه)

      الان نگاه کن تقریبا بیشتر این ماشین ها اصالت توشون هست که انقدر ماندگار و پرطرفدار هستن

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۰
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (7501 ديدگاه)

      عزیزان دل عشق ک.. :
      شماره ۱۷ را اسکرین‌شات بگیرین بزارید پس‌زمینه گوشی تا هروز مُخِتون آبدیت بشه .

      فقط نمیدونم اون همه اِدِآ از کجاتون تراوُش میکنه ? !

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۲۹
      1. [—{^AMIN_MC20^}—]

        ۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (2083 ديدگاه)

        کجاش ریخت داره لندکروز

        موافقم ۹
        مخالفم ۴
      2. یوسف

        ۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (571 ديدگاه)

        شماره ۱۷ جیپ داداش که فقط توی ژاپن اسمشو عوض کردن گذاشتن لندکروز

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۹
    3. یانکی

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2035 ديدگاه)

      خدا وکیلی زشت نیست به جای جیپ کپیش رو تو لیست گذاشتین

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۷
    4. مزدا

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1892 ديدگاه)

      جالبه که تقریبا همه این خودروها قبل انقلاب تو ایران بودند و استفاده میشدند
      هیی…

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۴
  2. زیزیگولو

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (3153 ديدگاه)

    به نظر من تو این عکسا هوندا سیویک و شورلت کوروت از بقیه جذابترن

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲۱
    1. Hadi

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2203 ديدگاه)

      واقعاً همشون اسطوره هستن و یکی از یکی بهتر ?
      من بین این لیست ۹۱۱ و SL و کوروت رو از همه جذاب تر میدونم…
      مخصوصاً ۹۱۱ که اصالت رو به معنای واقعی تداعی می‌کنه…
      پدال بازم از این دست مقالات بزار
      ممنون از سایت خوبتون ?

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۰
      1. [—{^AMIN_MC20^}—]

        ۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (2083 ديدگاه)

        اثلا فقط اون کامارو هنوزم محشره به نظر من sl 911 کامارو بهترین های لیست هستن

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۰
      2. زیزیگولو

        ۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (3153 ديدگاه)

        هادی کلاً ماشینای آمریکایی حتی مدلای ۵۰ سال پیششونم جذابن

        موافقم ۷
        مخالفم ۰
    2. Ahmadreza2002

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1451 ديدگاه)

      و البته ماستنگ

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
  3. سورنا

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    چه عجب تو یه چیز (از آخر ) رکورد نزدیم

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱
  4. ارش

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1532 ديدگاه)

    همه مدل ها اینهمه سال همچنان جز بهترین ها هستن.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
    1. کوشا

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (214 ديدگاه)

      اگه بهترین نبودن تا حالا دوام نمی آوردن. اون مرسدس sl لعنتی رو ببین! اگه با همون رخ هم تولید بشه مردم بازم می خرنش! کامارو که انگار تازه طراحی شده! در حالی که نزدیک به شش دهه از تولیدش گذشته!

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۱
  5. حمید

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (249 ديدگاه)

    قدیمیترین ماشین در حال تولید دنیا نیسان جونیور (نیسان ابی ) ، تازه به قیافه و موتورشم دست نزدیم .
    ما توانستیم

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۲
  6. پدر خودروسازی جهان

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (439 ديدگاه)

    شماره ۱۲ و ۱۵ ❤هر دو عالی هستند

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  7. میثم

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (3260 ديدگاه)

    نیسان اسکای لاین
    تویوتا کراون
    عجب طراحی هایی
    رکورد کرولا … ?????

    موافقم ۹
    مخالفم ۶
  8. مهدی

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    واقعا این ماشین ها ماشین های باورنکردنی هستن خیلی ماشین های خوبی هستن من شخصا بنز اس ال رو خیلی دوست دارم چون واقعا قشنگه در هاش پروانه ای هست و خیلی هم سریع هست بنز اس ال اس رو هم که جانشینش هست خودتونم میشناسین دیگه خیلی دوست دارم ولی بعدش جانشین اس ال اس شده ای ام جی جی تی ار و خیلی دل نشین نیست ولی باورنکردنی هست

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  9. محمد

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    همشون خاصن

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. Ali

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (267 ديدگاه)

    سابرین و F در گیم mafia 2 هم بودن که یک بازی تو فضای دهه پنجاه بود و بسیار لذت بخش بودن

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  11. Hadi

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2203 ديدگاه)

    کرولا عالیه با اون رکوردش ?

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  12. i>اH

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (135 ديدگاه)

    فولکس با چهارتا محصول اول و شورولت و فورد و تویوتا هرکدام با ۳ مدل جایگاه دوم را دارن- حالا چیزی که برام خیلی جالب بود به شکل ظاهری مدلهای پاسات و گلف و پولو که هرکدام به ترتیب ۴۷ و ۴۶ و ۴۵ سال پیش به بازار امدن توجه کنید همه از یک شکل مخصوصا در قسمت جلو برخوردار بودن و تفاوتشان از ستون c به بعد نمایان میشه سه خودرو یک شکل در سه سایز سیاستی که المانها پایه گذارش بودن مثلا C کلاس S ارزانتر و کوچکتری بود برای افراد کم درامد جامعه که هوس S کلاس را داشتن ولی پولش را نه همین سیاست در شرکت فولکس هم نمایان است حالا بغیر از ان یه چیز جالبترهم است و ان طوفانی عمل کردن و به بازار دادن محصول جدید و قبضه کردن بازار از طرف شرکت فولکس است که هنوزم این رویه در این شرکت اجرا میشه جدیترین ان روانه کردن خودروهای برقی است که شاهدش هستیم

    +ا<i

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
    1. [—{^AMIN_MC20^}—]

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2083 ديدگاه)

      یه چیز تعجب آور برای من این بود که غیر از شماره یک و دو همه چراغاشون گرده!!!!

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  13. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    همه‌ی اینا درست ولی S کلاسو یادتون رفت….

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  14. datsun

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2505 ديدگاه)

    نیسان پاترول هم از ۱۹۵۱ تا کنون تولید میشه

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
    1. datsun

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2505 ديدگاه)

      و نیسان z از ۱۹۶۹

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
  15. سعید روشن

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (12 ديدگاه)

    اصل کاری خود جیپ رو یادتون رفت

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  16. پدر خودروسازی جهان

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (439 ديدگاه)

    بدون حضور s کلاس و e کلاس این لیست خیلی ناقص به نظر میرسه

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
    1. مانی

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2369 ديدگاه)

      درسته اس و ‌ای خیلی قدیمین ولی‌ چون در ابتدا نام متفاوتی داشتن حساب نشدن

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  17. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    گرفتین کپی جیپ چروکی(لندکروز(البته نسل اولش)) رو گذاشتین خود جیپ رو نذاشتین ☹
    ولی من عاشق لندکروزم آفرودش حرف نداره

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲
  18. ماکان

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (618 ديدگاه)

    سلام . من از بین تمام طراحی های قدیمی و جدید ، طراحی های جدید را هرچقدر هم که در بعضی از برند ها از نظر خیلی ها زشت باشد بیشتر دوست دارم .

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  19. مهدی

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (35 ديدگاه)

    در تعجبم چرا بین اینا چلنجر و جیپ و کوروت نیستن ؟

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  20. یوسف

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (571 ديدگاه)

    این لیست کلا ایراد داره.
    خود جیپ نیست اون وقت کپی شو گذاشتن
    لندرور نیست از سال ۱۹۴۸
    نیسان پاترول هم نیست.

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  21. محمد

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (331 ديدگاه)

    مرسدس sl پورشه ۹۱۱ عالین واقعا

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  22. M.M

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موندم آمریکا چقدر میتونه جلو تر از زمان باشه. توقع رینگ پره ای تو ماشین ۸۵ ساله رو نداشتم

    موافقم ۸
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا