جالبترین سقفهای جمعشونده جهان [ویدئو]
می گویند در یک دهه اخیر میزان فروش خودروهای کانورتیبل به نصف کاهش یافته؛ یکی از دلیل این افت فروش شاید به آمدن شاسی بلندها و کراس اورهای ارزان قیمت جدیدی باید نسبت داد که با در اختیار گذاشتن انواع سانروف، مونروف، سقف های پانوراما، تارگا (T/Targa) و ... توانسته اند طیف زیادی از سلیقه های مشتریان مختلف را پوشش دهند.
هرچند آمارها نشان می دهد سال 2013 حدود 465,000 دستگاه (یعنی 7% حجم فروش 2013) از انواع خودروهای روباز در سراسر جهان فروخته شده ولی صرفا به آمارها نمی توان تکیه داشت؛ با اینکه تعداد خودروهای کانورتیبل/کابریولت نسبت به سایر خودروها بسیار کم است اما کم و بیش برای برخی از ماها اتفاق افتاده که در یک روز حتی چندین و چند دستگاه از آنها را در کوچه و خیابان دیده ایم!
ولی به ندرت برایمان اتفاق افتاده که چنین خودروهایی را در لحظه بازوبسته شدن سقف شان مشاهده کنیم؛ و اگر هم این فرصت برای مان مهیا شد معمولا با نگاه های کنجکاوانه خودمان چندین ثانیه (طوریکه کسی متوجه نشود!) به عملکرد و مکانیزم این سقف ها خیره می شویم.
البته این موضوع بیشتر برای ما پسرها صادق است چون از همان دوران کودکی عاشق آدم آهنی های اسباب بازی بودیم! به خصوص آن اسباب بازی های اوایل دهه 1370 که هم تبدیل به ماشین می شدند و هم آدم آهنی، حتی بعضی از مدل هایشان باتری می خورد و حرکت میکرد. ولی به هرحال این نوع اسباب بازی ها گران بود و در هرجایی پیدا نمی شد و خلاصه اینکه در دسترس اکثر خانواده ها نبود.
تا کودک درونمان مجددا بیدار نشده به اصل مطلب برگردیم؛ قرارست امروز از سقف های جمع شونده یا جداشونده ای بگوییم که جالب ترین یا متفاوت ترین مکانیزم ها را دارند. اگر علاقه ای به این موضوع دارید، همراه ما باشید . . .
1. بی دردسر: فراری 575 سوپراِمریکا
Superamerica چیزی نبود جز نسخه کانورتیبل فراری 575 که از 2005 و تنها به مدت یکسال عرضه شد. مکانیزم سقف این خودرو را آقای لئوناردو فیوراوانتی نخستین بار در سال 2000 میلادی برای Alfa Romeo Vola طراحی کرده بود اما چون Vola صرفا یک خودروی مفهومی بود، پنین فارینا از همین سقف مجددا برای نسخه های کانورتیبل 575 استفاده کرد. این سقف شیشه ای بدون هیچ زحمتی و تنها با یک چرخش 180 درجه بر روی درب موتور قرار می گیرد. بازوبستن این سقف تنها 7 ثانیه زمان می خواهد.
[jwplayer mediaid="83693"]
2. سریع: رنو ویند
Wind تنها دو سال زنده بود؛ سال 2010 آمد و سال 2012 هم رفت. این کانورتیبل 2 نفره به شدت جمع و جور و کوچک بود طوریکه تنها 3.8 متر طول داشت. سقف هاردتاپ ویند یک از معروف ترین کپی های سقف 575Superamerica است با این تفاوت که اندکی مدرن تر شده چون بعد از چرخش 180 درجه ای، قسمت بالایی درب صندوق بلند شده و روی آن قرار میگیرد. طبق اعلام رنو این سقف یک تکه حداکثر در 12 ثانیه باز می شود. پس می توان به آن لقب یکی از سریع ترین سقف های جمع شونده (غیرقابل رویت) جهان را داد.
[jwplayer mediaid="83702"]
3. با آرامش: اینفینیتی G37 کانورتیبل
G37 که از 2014 تغییر نام داد و مدل سدان آن از این به بعد با نام Q50 و مدل کوپه/کانورتیبل آن نیز با نام Q60 راهی بازار می شود، هم اکنون چهارمین نسل (V36) خود را تجربه می کند؛ نسلی که از 2006 آمده و تا 2015 نیز بیشتر ادامه ندارد. اما در همین نسل چهارم بود که مدلهای کانورتیبل G37 برای نخستین بار عرضه شد. سقف هاردتاپ این کانورتیبل خیلی با وسواس کار می کند ولی اگر آنرا باز کنید و سپس ببندید بیشتر از 30 ثانیه طول نمی کشد.
[jwplayer mediaid="83708"]
4. نهایت پرستیژ: ب ام و E93 کانورتیبل
یکی از اتفاقات مهمی که در پنجمین نسل سری3 رخ داد، عرضه نسخه های کانورتیبل E93 از سال 2007 میلادی بود؛ ب ام و در E93 کانورتیبل برای نخستین بار (در تاریخ کمپانی) از سقف جمع شونده هاردتاپ استفاده کرد. بازشدن این سقف سه تکه طبق اعلام کمپانی 22 ثانیه زمان می برد. با پکیج سفارشی Comfort Access نیز مشتریان این کانورتیبل می توانستند بازوبستن سقف را براحتی با ریموت انجام دهند. در مدلهای جدید F33 (سری4 کانورتیبل) نیز عینا از همین مکانیزم استفاده شده.
[jwplayer mediaid="83712"]
5. ترکیب سنت و مدرنیته: پورشه 911 تارگا
از سال 2014 پورشه دست به عرضه مدلهای Targa 4 و Targa 4S زد که سقف سافت تاپ دارند. از آنجایی که مدل 2014 تارگا اصیل ترین نه یازده ایی است که پورشه براساس 911Targa سال 1965 میلادی ساخته، پس باید آنرا بهترین و زیباترین تارگای تاریخ پورشه بدانیم؛ تارگایی که برخلاف مدل 65 میلادی که سقف جداشونده داشت حالا به سقفی مجهز است که در 19 ثانیه باز می شود.
[jwplayer mediaid="83739"]
6. زیرکانه: فولکس واگن ایوس
EOS نام الهه طلوع (روشنایی) یونانیان باستان است ولی نمی دانیم چرا فولکس این نام را بر روی این خودروی کامپکت قرار داده. سقف ایوس، زیرکانه ترین مکانیزم جمع شونده جهان را دارد چرا که ابتدا سانروف آن باز و سپس سقف خودرو جمع می شود و به این لحاظ درمیان تمام های هاردتاپ های جهان بی نظیرست. استفاده از فلپ های کنار بدنه برای جاسازی ستون های سقف نیز ویژگی دیگری است که سقف ایوس را متمایز می کند. طبق اعلام کمپانی این سقف در 25 ثانیه باز می شود.
[jwplayer mediaid="83741"]
7. آسانسوری: هوندا دل سول
CR-X تنها در دو نسل عرضه شد و آخرین مدل آن هم در سال 1991 فروخته شد. ولی یکسال بعد یعنی در 1992 هوندا بصورت غیرمنتظره ای نسخه کانورتیبل CR-X هم ساخت اما اینبار با نام جدید Civic del Sol که از سال 1992 تا 1997 آنرا به بازار فرستاد. در برخی بازارها این خودرو با نام CR-X Del Sol نیز عرضه می شد به همین دلیل هم بعضی ها معتقدند del Sol در واقع نسل سوم CR-X بود نه یک خودروی جدید.
اما سقف جمع شونده Del Sol هم به نوبه خود جالبست؛ مهندسین هوندا ظاهرا می خواستند هم تارگا بودن خودرو حفظ شود و هم سقف آن الکتریکی باشد به همین دلیل مجبور شدند مکانیزم درب صندوق را بصورت آسانسوری طراحی کنند. به نظر می رسد اگر سقف Del Sol که حدودا در 30 ثانیه باز می شود، از نوع جداشونده بود (و نه جمع شونده) به این ژاپنی اصالت بیشتری می داد. Del Sol در زبان اسپانیایی به معنای برگرفته از خورشید (از خورشید) است.
[jwplayer mediaid="83743"]
8. در ایتالیا مشابهی ندارد: فراری کالیفرنیا
کالیفرنیا نه تنها اولین V8 موتور جلوی فراری بود بلکه اولین خودرو در تاریخ فراری است که سقف هاردتاپ جمع شونده دارد. بازشدن سقف کالیفرنیا تنها 12 ثانیه زمان می خواهد و به همین دلیل می توان به آن لقب سریع ترین هاردتاپ ایتالیایی را هم نسبت داد. این نکته را هم فراموش نکنیم که کالیفرنیا در زمان عرضه اش (2008) ارزان ترین محصول فراری بود.
[jwplayer mediaid="83758"]
9. کلافه کننده: فورد گلگسی اسکای لاینر
اسکای لاینر که به آن Galaxie Skyliner هم می گفتند، چیزی نبود جز مدل کانورتیبل Ford Fairlane که سال 1957 آمد و در 1959 هم رفت؛ اسکای لاینر در 3 سال زندگی اش همواره با کاهش فروش روبرو بود طوریکه از فروش 20,000 دستگاهی در 1957 به فروش 13,000 دستگاهی در سال 1959 رسید.
یکی از مهم ترین دلایل اصلی این کاهش فروش را به مکانیزم سقف این خودرو نسبت می دهند چون تقریبا هم نصف طول خودرو را گرفته بود و هم خبری از صندوق عقب نبود. سقف اسکای لاینر، سه موتور الکتریکی داشت که نیروی لازم برای بالابردن چهار جک سقف را فراهم می کرد. این سقف در 35 ثانیه باز می شود.
[jwplayer mediaid="83768"]
10. همزاد E93 : ولوو C70
مهم نیست مکانیزم سقف E93 را از روی C70 کپی کرده اند یا برعکس؛ به هرحال این دو خودرو شبیه ترین هاردتاپ های جهان هستند. C70 که تابستان 2013 تولیدش متوقف شد، در نسل اول با مدلهای کوپه و کابریولت بدست مشتریان می رسید اما از نسل دوم یعنی از سال 2006 ولوو تصمیمش را عوض کرد و C70 را در فقط در مدل کانورتیبل فروخت. سقف این خودرو در کمتر 30 ثانیه باز می شود.
[jwplayer mediaid="84687"]
11. دو تکه جدا ازهم: اونتادور رودستر
بعد از تجربه ای که لامبورگینی در مدل های سافت تاپ مورسیه لگو رودستر داشت، مهندسان این شرکت ترجیح دادند اونتادور رودستر 50 کیلوگرم سنگین تر از اونتادور کوپه شود اما درعوض سقف هاردتاپ داشته باشد تا بدین ترتیب مشتریانش آن ارتعاشات و سروصدایی که در کابین مورسیه لگوی رودستر می شنیدند، دیگر در اونتادور رودستر نشنوند! سقف جداشونده این خودرو از جنس فیبرکربن بوده و از دو تکه 6 کیلوگرمی تشکیل شده که می توان هردو تکه را در فضای تعبیه شده در صندوق جلو جای داد.
[jwplayer mediaid="84688"]
12. پاپ آپ: فیات 500 کانورتیبل
500C یکی از معدود کانورتیبل هایی است که روکش بیرونی سقف سافت تاپ آن چرمی است نه برزنتی. پس قیمت 20,000 دلاری آن هم جای تعجب ندارد. ویژگی جالب این سقف اینست که هنگام بازشدن در سه مرحله تا می خورد. برای کم کردن اغتشاشات درون کابین نیز برای این خودرو یک Wind Stop طراحی شده که باید آنرا بصورت دستی در پشت صندلی های عقب قرار داد.
[jwplayer mediaid="83778"]
13. بی دردسر: مزدا میاتا
و حالا می رسیم به یکی از سریع ترین سقف های سافت تاپ جهان که مزدا آنرا روی میاتا گذاشته؛ البته نه میاتای فعلی بلکه میاتای نسل اول (NA) که از سال 1989 تا 1999 میلادی تولید می شد. سقف این کانورتیبل چون فاقد مکانیزم جمع شونده بوده، آنقدر سریع است که غافلگیرتان می کند! ویدئوی زیر تفاوت بازوبسته شدن سقف نسل اول و نسل سوم میاتا را به خوبی نشان می دهد.
[jwplayer mediaid="83809"]
14. عجیب و جالب و پیچیده و مفهومی: پژو 407 ماکارینا
هرچقدر از این خودرو تعریف کنید حق دارید! همانطور که با 402Eclipse Decapotable فرانسوی ها نخستین کانورتیبل هاردتاپ جهان را در سال 1935 ساختند، آنها یکبار دیگر نشان دادند که می توانند متفاوت ترین سقف جهان را هم بسازند؛ اتفاقی که سال 2006 و در نمایشگاه ژنو محقق شد و چشم همه مهندسین از آمریکا و ژاپن گرفته تا آلمان و ایتالیا و انگلیس و ... را به خود خیره کرد. 407Macarena اولین سدان 4 در جهان بود که سقف هاردتاپ جمع شونده داشت.
سقف این خودرو را که کمپانی فرانسوی Heuliez آنرا طراحی کرده، یکی از جذاب ترین و درعین حال پیچیده ترین مکانیزم های جهان است چرا که هنگام جمع شدنش ابتدا درب صندوق بصورت عادی باز می شود و سپس سقف خودرو (متشکل از سانروف سه تکه) از زیر قوس درب صندوق در قسمت انتهایی می نشیند. جالبست بدانید نام ماکارینا (از حرکات موزون معروف!) را هم بدلیل نحوه جمع شدن بازوهای سقف روی این 407 گذاشته اند.
[jwplayer mediaid="83824"]