چشم اندازهفته نامه

خودروسازانی که در بازار ایران غایب هستند (قسمت دوم)

بازار خودروی ایران از پتانسیل زیادی برخوردار بوده و با توجه به نیروی انسانی جوان و منابع عظیم می‌تواند یکی از قطب‌های خودروسازی در خاورمیانه و حتی آسیا باشد. در مطلب جداگانه‌ای به پتانسیل‌های بالقوه‌ی صنعت خودروی کشورمان پرداخته شده و ان شالله در آینده شاهد این مطلب خواهید بود.

در سال ۲۰۱۶ بازار خودروی کشورمان با تولید بیش از یک میلیون و سیصد هزار دستگاهی در رتبه‌ی پانزدهم جهانی قرار گرفته و همین امر نشان دهنده‌ی ظرفیت‌های آن است. از طرفی مصرف‌کنندگان علاقه‌ی فراوانی به بهره بردن از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دارند و این موضوع را به خوبی می‌توان در بازار خودرو دید. هرچند، متأسفانه به خاطر قدرت خرید پایین، بخش زیادی از هم‌وطنان قادر به پرداخت بهای بیشتر برای خرید این‌گونه خودروها نیستند. به نظر می‌رسد خودروسازانی می‌توانند در این بازار موفق شوند که خودروهایی ارزان‌قیمت با تکنولوژی نسبتاً مناسبی داشته باشند.

اما در این نوشتار نگاهی خواهیم انداخت به خودروسازان و خودروهایی که می‌توانستند وارد بازار شوند اما تاکنون راه به جایی نبرده‌اند. شاید هم در آینده شاهد جولان آن‌ها در خیابان باشیم!

  • سه تفنگدار آمریکایی

Camaro Mustang Challenger 2016
فورد، شورولت و داج! این سه برند معروف که سازنده‌های عضلانی‌های افسانه‌ای بوده‌اند. فورد موستانگ، شورولت کامارو و داج چلنجر طرفداران فوق‌العاده زیادی در کشورمان دارند و این موضوع را می‌توان از حضور آن‌ها در مناطق آزاد فهمید. البته همان‌طور که خودتان بهتر از ما می‌دانید دیگر امکان ورود این خودروها حتی به مناطق آزاد نیز وجود ندارد.

2017 Chevrolet Bolt EV
البته جدای از این خودروهای اسپورت و حجیم، شورولت مدلی با نام بولت را نیز تولید می‌کند که بسیار کم‌مصرف و پاک بوده و چندین جایزه‌ی مهم را از آنِ خود کرده است.

  • آلفارومئو

stelvio-01
این برند افسانه‌ای ایتالیایی چندی پیش حضوری نصفه و نیمه در بازار خودروی ایران داشت و این روزها در عرصه‌ی جهانی با مدل جیولیا و شاسی‌بلند استلویو دوباره نام خود را سر زبان‌ها انداخته است. امیدواریم جیولیا وارد کشور شود تا دوستداران خودروهایی پرفورمنس که از بنز و ب‌ام‌و خسته شده‌اند(!) با آن خودنمایی کنند.

  • اوپل

Opel Adam 2016
اوپل این روزها در برزخ به سر می‌برد زیرا تحت تملک پژو-سیتروئن درآمده و معلوم نیست در آینده چه سرنوشتی خواهد داشت. اوپل از دیرباز در کشورمان برندی خوش‌نام بوده و در صورت وارد شدن به کشورمان می‌تواند معامله‌ای برد-برد را ترتیب دهد به گونه‌ای که از ظرفیت‌های بازار ایران استفاده کرده و هم مصرف‌کننده‌ها صاحب برند خوش‌نام آلمانی شوند.

  • جگوار

Jaguar F-Pace
برند پر سابقه و کلاسیک بریتانیایی ظاهراً نمایندگی خود در تهران را تأسیس کرده است. جگوار که این روزها خوب روی غلتک افتاده می‌تواند با خودروهای جذابی نظیر XE و اف پیس دل خریداران متمول ایرانی را برباید!

  • کادیلاک

2017-cadillac-ct6-china-1
کادیلاک یکی از معروف‌ترین برندهای خارجی در کشورمان بوده و قدیمی‌ها خاطرات زیادی با آن دارند. کادیلاک سویل که معرف حضور همه است! کادیلاک دوباره احیا شده و به خودروهایی لوکس و البته اسپورت به جنگ رقبای آلمانی خود رفته است. هرچند، این برند نیز نظیر هم‌وطنان خود در لیست سیاه ورود به ایران قرار دارد.

  • فراری، لامبورگینی

ferrari-vs-lambo
چراکه نه! مطمئناً افراد زیادی قدرت خرید این سوپراسپورت های ایتالیایی را دارند و البته اگرچه به احتمال زیاد ما نمی‌توانیم آن‌ها را بخریم اما حداقل از رژه‌ی آن‌ها در خیابان‌های پایتخت مسرور می‌شویم! ذکر این نکته هم مهم است که به دلیل قانون ممنوعیت ورود خودروهایی با حجم پیشرانه‌ی بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، این سوپراسپورت ها را نمی‌توانیم در ایران ببینیم.

  • تویوتا

2017-toyota-prius-prime-advanced-008-1
یکی از مشهورترین برندهایی که در کشورمان طرفداران فوق‌العاده زیادی دارد تویوتاست. این برند که سابقاً در ایران خوش درخشیده بازار خودروهای وارداتی را به کره‌ای‌ها واگذار کرده و البته به نظر می‌رسد رغبت چندانی به حضور در کشور ما ندارد. دلایل عدم حضور رسمی و مستقیم تویوتا در کشورمان در نوشتاری مفصل در پدال چاپ شده اما به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل روابط و فروش بالای تویوتا در آمریکا است و تویوتا نمی‌خواهد ریسک کرده و بازار خود را به خطر بیندازد.

Toyota Corolla 2017
ساخته‌های تویوتا به جان‌سختی و کیفیت بالا مشهور هستند و محصولات این شرکت در صورت مونتاژ در کشور می‌توانند فروش بالایی را تجربه کنند.

به نظر شما جای کدام برندها و خودروها در بازار خودروی کشورمان خالی است؟ دوست دارید کدام خودروها را در خیابان‌های شهر ببینید؟ البته می‌توانید هر خودرویی را نام ببرید زیرا تخیل و آرزو حدومرزی ندارد!

خودروسازانی که در بازار ایران غایب هستند (قسمت اول)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. افرودر

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (46 ديدگاه)

    جیپ و افرودر های مرسدس و نیسان و….

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (6797 ديدگاه)

      قبلا هم گفتم که جای3 تا کابوی اصیل یعنی چلنجر و موستانگ و کامارو خالی هستش
      اگه روزی این 3 تا ماشین به طور انبوه در ایران عرضه بشن یه رکورد در فروش به جا میذارن
      کادیلاک هم که دیگه محبوبیتش درایران لازم به گفتن نیست
      هنوز که هنوزه یدونه سویل تو خیابون رد میشه مردم مات و مبهوت میشن از عظمت و وقار این ماشین

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Mehran nikfar

        ۲ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (178 ديدگاه)

        این سه تفنگدار به تنهایی میتونن انگیزه مهاجرت باشن.مخصوصا srt وzl1

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. سیامک

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    جیپ رو جا انداختین
    البته فک کنم گروه آمیکو!!!! میخواد چند مدل وارد کنه ولی هنو نشده.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. یوسف

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (742 ديدگاه)

    من موندم چرا اوپل با چنین محصولات با کیفیت و جذابی ۱۷-۱۶ ساله ضرر میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MADJID

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    حضور تویوتا از همشون مهم تره ، آدم یک ماشین با کیفیت و ایمن میخواد، بدون ماشین اسپورت و وحشی هم میشه رانندگی کرد و به کار های روزمره رسید. بعضی ها پشت پراید نمیتونن خودشون رو کنترل کنن، وای به حال ماشین اسپورت ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. reza-a

      ۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (425 ديدگاه)

      تویوتا ماشین های با کیفیتی میسازه اما در مورد حضور تو یک بازار علاقه زیادی به انتقال تکنولوژی نداره ولی حضورش تو بازار در جایگاه درست خودش خوشحال کننده هست در مورد ماشین های اسپورت هم درسته الان جایگاه این ماشین ها تو ایران درست نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. reza-a

      ۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (425 ديدگاه)

      تویوتا ماشین های با کیفیتی میسازه اما در مورد حضور تو یک بازار علاقه زیادی به انتقال تکنولوژی نداره ولی حضورش تو بازار در جایگاه درست خودش خوشحال کننده هست در مورد ماشین های اسپورت هم درسته الان این ماشین ها تو ایران مفهوم درستش رو پیدا نکرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. احسان(احسان سابق)

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    من نمی دونم اگر اسمش منطقه آزاده پس چرا ورود خودروهای آمریکایی و خودروهای بالای 2.4 لیتری آزاد نیست؟!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسین وی

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (463 ديدگاه)

    باز هم میگم اگه بخوایم عموم مردم رو در نظر بگیریم میشه گفت جای مهندسای این ماشینا یا حداقل جوونای با استعداد که کمم نیستن تو خودرو سازی کشور خودمون خالیه بازار خودرو ایران هیچ وقت پیشرفت نمیکنه و نخواد کرد تا وقتی که یه عده هستن فقط داره اختلاف طبقاتی زیاد میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای خالی آئودی هم واقعا حس میشه … ولی مهم تر از همه قیمت بالای خودرو هاست که با وضعیت اقتصادی مناسبتی نداره ، اگر قیمتا تعدیل میشد خیلی از برندها مطمئنا وارد میشدند چون بازار رونق داشت….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. mohsen

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    ای کاش مقاله مینوشتید که خودرو سازانی که در ایران هستند 2 سطر مشد این همم عذاب نداشت
    هرچیم ماشینه با دستان توانمند دلالی و نمایندگی های دلالی وارد میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saied

      ۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1262 ديدگاه)

      خیلی خوب نوشتی ??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. پرسپولیس

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    جیپ -فورد-کادیلاک-کرایسلر-شورولت-داج-بنز-بی ام و-پورشه-آئودی-ایتالیایی انگلیسی کره ژاپن دیگه چی بگم همه خوب غایبند به قول شاهین رویا حدومرزی نداری ولی دیوانه گی میاره چون مادربین کشورهایی قرارداریم که اصلاباماشین چینی بیگانه هستنددوستان من درمسیری که خودرو به طرف عراق واقلیم کردستان میرودهمیشه برخوردمیکنم اکثرخودروهاتویوتابعدنیسان وبعدخودروهای آمریکایی روی ماشینهای خودروبرمی بینم دقایقی هم که تریلرها استراحت میکنندخوب وراندازشان میکنم تاحالامیتسوبیشی وسوبارومزدابه ان سرمین نرفته یادراین مسیرندیدم لکسوس هم بسیاردیدم تویوتااول لکسوس دوم نیسان سوم کادیلاک وشورولت بعدفورد دوج که نبوده حالا مافقط مقاله های حسرت آورچی نمیادجای چی خالیه چی ممنوع میخوانیم که همه اش یعنی عدم وعقب افتادگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بهنام

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    اوپل که الان هم نمایندگی داره حضور داره در بازار ولی قدرت رقابت با رقبای دیگر را ندارد بخصوص رقبای کره ای و ژاپنی
    توان خودرو جی شرکت واردکننده هست که تصمیم به واردات و حتی تولید uaz patriot روسی گرفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      این هم وبسایت شرکت توان خودرو جی هست
      tavankhodro.ir

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ونوم اف ۵

      ۳ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      اوپل هم به زودی با کمک پژو میاد و مدلهایی با انجین ۱.۶ پژو سیتروئن که همون انجین های موجود تو بازار ایران هست روی اونها استفاده میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. ب ام و سلطان

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (198 ديدگاه)

    مینوشتید همه خیاله خودتونو و راحت کنید سلطان هم که نمایندگی نداره فقط دلال ها واردش میکنن چند برابر قیمت میفروش به پول دارها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. shirko

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    واقعا جای جی تی ار که پیشرانه ۶ سیلندر داره تو ایران خالیه با پورش توربو اس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Saied

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    تیوتا جان سخته دوست داشتنی. کاش که برگرده ایران.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رامکال

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    شما که همه رو نوشتید.
    پس کیه که جاش خالی نیست؟
    اونو بگید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امین

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (821 ديدگاه)

    بهتر نیست حاضرا رو بشمارین
    مردم کار و زندگی دارن وقت نمیکنن این همه بخونن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Mahdi DODGE

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    خلاصه شده بگیم فقط پژو و رنو لیفان تو ایران هست هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حمیدرضا

    ۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    پاگانی بیاد مینی بیاد رولزرویس و بنتلی هم بیان عالی میشه ولی جدای شوخی بازار ما نیاز به خودروهای با کیفیت و سخت جان داره پس بهترین محصولات ساخت ژاپن هستن که به درد ما میخورن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. راستی

    ۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تا آنجا که من اطلاع دارم ، در هیچ کشوری از جهان نمیتوان همه مدل های همه برندها را با هم دید.
    وقتی یک خودرو وارد کشور میشود همراه با آن باید مسایل مربوط به تامین قطعه یدکی ، تربیت نیروی متخصص و خیلی مسایل دیگر در نظر گرفته شود.
    البته من هم مانند خیلی از دوستان دیگر معتقدم شئونات مردم ایران در انتخاب گزینه های وارداتی در نظر گرفته نشده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مهدی

    ۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    این که گفتین تویوتا نمیخواد ریسک کنه و به بازار ایران بیاد چطور هیوندای این کارو کرد و بازارش توی آمریکا هم رونق داره، بحث سر مافیاست که با یه شرکت زد و بند میکنن و یه شرکت دیگه حاضر به زد و بند نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمد حسین

    ۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (489 ديدگاه)

    به نظر من جای سئات هم خالیه
    هم پشتیبانی فنی فولکس رو داره ، هم قیمتش مناسبتر از فولکس هست هم طراحی هاش خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Sardar

    ۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    Nissan & jeep

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. ونوم اف ۵

    ۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    هنسی هم بیاد خودم در نمایندگیش نگهبانی میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. وحید

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اینفینیتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. عباس خدر

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر اینجانب جای برند اشکودا با خودروهایی نظیر سوپر ب ، اکتاویو ، کاروک ، ستیگو ، رپید و …… خالیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا