خودروهای کارکردهای که از نمونهٔ صفرکیلومتر خود گرانترند!
در حال حاضر، بازار خودروی ایالاتمتحده آشفته است. به دلیل کمبود جهانی میکروچیپها، نمایندگیهای فروش خودرو خالی شدهاند و هیچ موجودی جدیدی وجود ندارد. به همین دلیل، تقاضا برای خودروهای دستدوم بسیار زیاد شده و دنیا عجیبوغریب شده است! در این دنیا، باران از زمین به آسمان میبارد، گربهها و سگها باهم دوست شدهاند و خودروهای دستدوم ارزش بیشتری نسبت به همتایان صفرکیلومتر خود پیدا کردهاند. طبق گزارش جدیدی از آیسیکارز (iSeeCars)، شانزده خودرویی که در جدول زیر میبینید، در مدلهای 2019 و 2020 کم کارکرد، بهطور متوسط 1,155 دلار از نمونههای صفر مدل 2021 خود گرانتر هستند.
البته باید توجه داشت که هماکنون به دلایلی که در ابتدا گفته شد، پیدا کردن نمونههای نو از هرکدام از این خودروها بسیار دشوار است و اگر هم پیدا شود، احتمالاً قیمت بسیار گرانتری نسبت به قیمت اعلامی سازنده خواهد داشت. به همین دلیل، حتی اگر قیمت دستدوم این خودروها از نمونهٔ نو گرانتر باشد، بازهم احتمالاً ارزانتر از نمونههای صفرکیلومتری خواهد بود که هماکنون در نمایندگیها پیدا میشود.
کیا تلوراید که به خودروی بسیار محبوبی تبدیل شده، در این لیست هم با 3,500 دلار قیمت بیشتر از نمونهٔ نو، پیشتاز است. این یعنی هماکنون نمونههای دستدوم تلوراید 8.1 درصد از قیمت پایهٔ نمونهٔ صفرکیلومتر گرانتر هستند. در جایگاه دوم هم پیکاپ جیامسی سییرا 1500 با متوسط اختلاف قیمت 3,466 دلار قرار دارد که 6.4 درصد از قیمت صفرکیلومتر گرانتر است. پسازاین اما اختلاف کمتر میشود زیرا تویوتا تاکوما بهعنوان خودروی سوم لیست، 1,955 دلار از نمونهٔ صفر خود گرانتر است و پس از آنهم تویوتا رافور هیبریدی با 1,357 دلار قرار دارد.
دراینبین، مرسدس بنز G کلاس یک استثناء است زیرا با میانگین قیمت 182,631 دلار در نمونهٔ صفرکیلومتر، از دیگر خودروهای لیست بسیار گرانتر است. به همین دلیل، کسانی که نمیتوانند منتظر موجود شدن G کلاس در نمایندگیها بمانند، باید 7,447 دلار بیشتر برای خرید یک نمونهٔ دستدوم آن بپردازند. پنج رتبهٔ اول این لیست را شاسیبلندها و یک پیکاپ اشغال کردهاند اما در نیمهٔ پایینی جدول شاهد خودروهای دیگری هستیم. بهعنوانمثال، دوج چلنجر قدیمی اما دوستداشتنی با 1,388 دلار اختلاف قیمت در رتبهٔ هفتم قرار گرفته و تسلا مدل 3 هم با 1,268 دلار جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است.
بااینهمه، چه زمانی بازار خودرو سامان خواهد گرفت؟ پاسخ این سؤال تا زمانی است که موجودی خودروهای نو به حالت عادی برگردد و این ممکن است مدتی طول بکشد. کمبود میکروچیپها هنوز هم تقریباً روی تولید همهٔ خودروسازان کره زمین تأثیر گذاشته و این کمبود میتواند تا سال 2022 ادامه پیدا کند.