آمار فروش برندهای لوکس در بازار ایالاتمتحده در سال 2020
سال 2020 سالی بود که اکثر خودروسازان از پایان یافتن آن خوشحال هستند زیرا به دلیل شیوع جهانی بیماری کرونا، تقریباً همهٔ خودروسازان با کاهش فروش مواجه شدند و این موضوع در بخش برندهای لوکس بیشتر نمود کرده است. بااینحال در این سال رقابت برای کسب تاج پادشاهی پرفروشترین برند لوکس در بازار ایالاتمتحده همچنان بین سه شرکت مرسدس بنز، لکسس و بامو ادامه داشته و بین آنها اختلاف فروشی در حد تنها چند هزار دستگاه وجود دارد.
1-بامو
فروش: 278,732 دستگاه
کاهش: 17.5 درصد
بامو علیرغم تجربهٔ کاهش 17.5 درصدی، با فروش 278 هزار دستگاه بار دیگر عنوان پرفروشترین برند لوکس بازار آمریکا را از آن خود کرده است. این در حالی است که این شرکت به دلیل بیشتر اعلام کردن آمار فروش خود بین سالهای 2015 تا 2019 توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا 18 میلیون دلار جریمه شد. پرفروشترین محصول بامو در آمریکا طی سال 2020 مدل X3 با فروش نزدیک به 60 هزار دستگاه بوده است.
2-لکسس
فروش: 275,041 دستگاه
کاهش: 7.7 درصد
لکسس با فروش 275 هزار دستگاه در سال 2020، با اختلاف بسیار جزئی فقط 125 دستگاه، بهسختی از مرسدس عبور کرده و خود را به جایگاه دوم رسانده است. برند لوکس تویوتا همچنین سال بهتری را نسبت به دو رقیب آلمانی تجربه کرده زیرا فروش آن فقط 7.7 درصد کاهش داشته است که این بیشتر به خاطر اُفت فروش مدلهای ES و RX بوده است. بااینحال، RX با 101 هزار دستگاه، همچنان پرفروشترین محصول لکسس در آمریکا محسوب میشود.
3-مرسدس بنز
فروش: 274,916 دستگاه
کاهش: 13.0 درصد
مرسدس بنز که دو سال پیش پرفروشترین برند لوکس بازار آمریکا بود، سال گذشته با کاهش فروش 13 درصدی به رتبهٔ سوم سقوط کرده است. البته فروش 274,916 دستگاهی این شرکت بدون احتساب ون اسپرینتر است زیرا این مدل بهعنوان خودروی تجاری و کاری شناخته میشود. با احتساب فروش 27 هزار دستگاهی اسپرینتر، مجموع فروش این شرکت به نزدیک 302 هزار دستگاه میرسد. در سال 2020 فروش سدانهای مرسدس کاهش چشمگیری داشته بهگونهای که فروش C کلاس 46.5 درصد و فروش مدلهای E کلاس، CLS و S کلاس 30 درصد کمتر شده است. از سوی دیگر، کراساوور GLC با 52,626 دستگاه، پرفروشترین محصول این برند لوکس آلمانی در آمریکا بوده است.
4-تسلا
فروش: 235,000 دستگاه
افزایش: 22.2 درصد
درحالیکه در سال 2020 تقریباً همهٔ خودروسازان کاهش فروش قابلتوجهی را تجربه کردهاند، فروش تسلا با افزایش چشمگیر 22 درصدی، بیش از دو برابر رشد داشته و حالا برای اولین بار خود را به رتبهٔ چهارمین برند لوکس پرفروش آمریکا رسانده است. مثل سه سال گذشته، بخش عمدهای از فروش 235 هزار دستگاهی تسلا متعلق به مدل 3 است که در سال 2020 در آمریکا 167 هزار دستگاه فروش داشته است.
5-آئودی
فروش: 186,620 دستگاه
کاهش: 17.0 درصد
در سال 2020 فروش آئودی با 17 درصد کاهش به 186 هزار دستگاه رسیده است. بازندگان بزرگ این شرکت سدانهای A4، A6 و A7 بودهاند که فروش همهٔ آنها بین 30 تا بیش از 40 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، فروش کراساوور Q3 با افزایشی 84 درصدی سر به فلک کشیده است. پرفروشترین مدل این شرکت در آمریکا کراساوور Q5 با فروش 50 هزار دستگاه و کمفروشترین، سدان فول سایز A8 با تنها 2,375 دستگاه بوده است.
6-آکورا
فروش: 136,983 دستگاه
کاهش: 13.5 درصد
آکورا با فروشی نزدیک به 137 هزار دستگاه، در جایگاه ششم قرار گرفته است. این کاهشی 13.5 درصدی را نشان میدهد که میتواند به خاطر کاهش تقاضا برای مدلهای قدیمی TLX و MDX باشد. البته نسل جدید هردوی این مدلها امسال راهی بازار میشود. پرفروشترین محصول آکورا در بازار آمریکا هم طبق معمول کراساوور کامپکت RDX با فروش 52,785 دستگاه بوده است.
7-کادیلاک
فروش: 129,495 دستگاه
کاهش: 17.1 درصد
در سال 2020 فروش کادیلاک با 17 درصد کاهش به 129,495 دستگاه رسیده و با اختلافی در حدود 7 هزار دستگاه نسبت به آکورا، در جایگاه هفتم قرار گرفته است. طبق رویهٔ بازار، پرفروشترین محصولات کادیلاک هم شاسیبلندها بودهاند بهگونهای که مدل XT5 با 35 هزار دستگاه در جایگاه نخست و اسکالید علیرغم قیمت بالا، با فروش 24 هزار دستگاه در رتبهٔ دوم قرار گرفته است. البته سدان CT5 هم با فروش 14,711 دستگاهی، اوضاع نسبتاً خوبی داشته است.
8-ولوو
فروش: 110,129 دستگاه
افزایش: 1.8 درصد
بعد از تسلا، یکی دیگر از معدود برندهای لوکسی که سال 2020 در آمریکا افزایش فروش داشتهاند، ولوو است. فروش این برند لوکس سوئدی با 1.8 درصد افزایش به 110 هزار دستگاه رسیده است. پرفروشترین مدل این شرکت در آمریکا کراساوور XC90 با فروش 34 هزار دستگاه بوده و مدل کوچکتر XC60 هم با 32 هزار دستگاه در جایگاه دوم قرار گرفته است.
9-لینکلن
فروش: 105,410 دستگاه
کاهش: 6.1 درصد
فروش لینکلن در سال 2020 در آمریکا 6.1 درصد کاهش یافته و به 105,410 دستگاه رسیده است. فروش این شرکت احتمالاً امسال هم کاهش خواهد یافت زیرا برند لوکس فورد بهتازگی به تولید سدانهای MKZ و کانتیننتال خاتمه داده است. این دو مدل در سال 2020 مجموعاً 17,780 دستگاه فروش داشتند. بااینحال کراساوورهای لینکلن فروش خوبی دارند بهگونهای که مدلهای کُرسیر با 26 هزار دستگاه، اویاتور با 23 هزار دستگاه و ناتیلوس با 22 هزار دستگاه، پرفروشترین محصولات این شرکت در سال 2020 بودهاند. مدل سالخوردهٔ MKT که همچنان تولید میشود هم سال گذشته تنها 329 دستگاه فروش داشته است!
10-لندروور
فروش: 80,034 دستگاه
کاهش: 15.5 درصد
فروش لندروور طی چند سال اخیر در آمریکا افزایش قابلتوجهی داشته و سال گذشته حتی به نزدیک صد هزار دستگاه رسید اما بحران کرونا در سال 2020 جلوی رشد این برند لوکس بریتانیایی را گرفت و فروش آنرا با 15 درصد کاهش به 80 هزار دستگاه رساند.
11-اینفینیتی
فروش: 79,502 دستگاه
کاهش: 32.5 درصد
بیشترین کاهش فروش در بین همهٔ برندهای لوکس حاضر در بازار ایالاتمتحده را اینفینیتی داشته که فروش آن با کاهش چشمگیر 32 درصد به 79 هزار دستگاه رسیده است. این کاهش بیشتر به خاطر مدلهای Q50 و QX60 بوده که فروش آنها به ترتیب 36 و 47 درصد کمتر شده است. بااینحال امسال با عرضهٔ کراساوور جدید QX55 و همینطور نسل جدید QX60 احتمالاً اوضاع اینفینیتی بهتر خواهد شد.
12-پورشه
فروش: 57,294 دستگاه
کاهش: 7.0 درصد
پورشه سال نسبتاً خوبی را پشت سر گذاشته زیرا فروش آن در ایالاتمتحده تنها 7 درصد کاهش یافته و به 57 هزار دستگاه رسیده است. پرفروشترین محصولات این شرکت مدلهای کاین و ماکان بودهاند که مجموعاً 36 هزار دستگاه فروش داشتهاند. پس از این کراساوورها هم 911 و تایکان بیشترین فروش را داشتهاند. فروش سدان الکتریکی پورشه در سال 2020 در آمریکا 4400 دستگاه بوده است.
13-جگوار
فروش: 21,786 دستگاه
کاهش: 29.8 درصد
برعکس پورشه، اوضاع جگوار در سال 2020 هرگز خوب نبوده زیرا بیشترین کاهش فروش در بین برندهای لوکس بازار آمریکا بعد از اینفینیتی متعلق به این برند بریتانیایی است. در این سال فروش سدانهای جگوار در آمریکا بشدت کاهش یافته است بهگونهای که مدل XE فقط 1286 دستگاه و XF تنها 549 دستگاه فروش داشتهاند. کراساوور F-Pace با نزدیک 8 هزار دستگاه نیز پرفروشترین محصول جگوار در آمریکا بوده است.
14-آلفارومئو
فروش: 18,585 دستگاه
افزایش: 1.6 درصد
آلفارومئو با سبد محصولات محدودی که فقط از سه مدل جولیا، استلویو و 4C تشکیل شده، فروش بسیاری پایینی در آمریکا دارد اما بااینوجود در سال 2020 همین فروش اندک حفظ شده و حتی افزایش جزئی 1.6 درصدی را تجربه کرده است. بخش عمدهٔ فروش 18 هزار دستگاهی آلفارومئو در آمریکا را کراساوور استلویو با فروش 10 هزار دستگاه تشکیل داده است.
15-جنسیس
فروش: 16,384 دستگاه
کاهش: 22.8 درصد
برند نوپای جنسیس بیشترین فروش خود در آمریکا را در سال 2019 با 21 هزار دستگاه تجربه کرد اما این رقم در سال گذشته با کاهش قابلتوجه 23 درصدی به 16 هزار دستگاه رسیده تا جنسیس دوباره قعرنشین شود. البته دلیل اصلی فروش پایین برند لوکس جنسیس نداشتن کراساوور در سبد محصولات خود بوده و امسال با عرضهٔ مدلهای GV70 و GV80 بهاحتمالزیاد فروش آن افزایش خواهد داشت.
آمار فروش برندهای لوکس در بازار ایالاتمتحده در سال 2020
برند | فروش | تغییر | |
1 | بامو | 278,732 دستگاه | -17.5 درصد |
2 | لکسس | 275,041 دستگاه | -7.7 درصد |
3 | مرسدس بنز | 274,916 دستگاه | -13.0 درصد |
4 | تسلا | 235,000 دستگاه | +22.2 درصد |
5 | آئودی | 186,620 دستگاه | -17.0 درصد |
6 | آکورا | 136,983 دستگاه | -13.5 درصد |
7 | کادیلاک | 129,495 دستگاه | -17.1 درصد |
8 | ولوو | 110,129 دستگاه | +1.8 درصد |
9 | لینکلن | 105,410 دستگاه | -6.1 درصد |
10 | لندروور | 80,034 دستگاه | -15.5 درصد |
11 | اینفینیتی | 79,502 دستگاه | -32.5 درصد |
12 | پورشه | 57,294 دستگاه | -7.0 درصد |
13 | جگوار | 21,786 دستگاه | -29.8 درصد |
14 | آلفارومئو | 18,585 دستگاه | +1.6 درصد |
15 | جنسیس | 16,384 دستگاه | -22.8 درصد |