الکتریکیسازی، موضوع اصلی گردهمایی اسپرتسازان ایتالیایی
طی چهار سال آینده یعنی تا سال 2025 حدود یکسوم هایپرکارها تمام الکتریکی و یکسوم دیگر پلاگینهیبریدی خواهند شد. این برآورد در کنفرانس افتتاحیهٔ گردهمایی اسپرتسازان ایتالیایی بنام «موتور ولی فست» (Motor Valley Fest) اعلام شده است. در این گردهمایی، مهمترین اسپرتسازانی که در سراسر جهان خریدار دارند و تحسین شدهاند یعنی فراری، لامبورگینی، پاگانی، دالارا، مازراتی و دوکاتی حضور دارند. همهٔ این برندها در حال بررسی جدیدترین تکنولوژیها و ایدهها در زمینهٔ الکتریکیسازی خودروهای اسپرت، سوپراسپرتها، هایپرکارها و موتورسیکلتها هستند.
پیش از اینکه به موج الکتریکیسازی قریبالوقوعی که ایتالیاییها را فرا خواهد گرفت بپردازیم بهتر است به یک پیشبینی اشاره کنیم. پیشبینی میشود که فروش جهانی هایپرکارها (سوپراسپرتهایی با قیمت بیش از یک میلیون یورو) تا سال 2025 دو برابر شده و از 1000 دستگاه کنونی به 2 هزار دستگاه در سال برسد. در حال حاضر تنها 15 درصد از هایپرکارهایی که فروخته میشوند الکتریکی هستند اما طی چهار سال آینده سهم بازار آنها دو برابر شده و به 30 درصد میرسد. در همین حال، فروش هایپرکارهای پلاگینهیبریدی از 20 درصد به 30 درصد افزایش یافته و در مقابل فروش مدلهای بنزینی سنتی از 65 درصد به 40 درصد کاهش خواهد یافت.
بنابراین، در عمل پیشبینی میشود که تا سال 2025، حدود 60 درصد از هایپرکارهایی که در سراسر جهان به فروش میرسند، بهنوعی از نیروی الکتریسیته استفاده کنند؛ اما چه دلایلی منجر به بروز این نقطهٔ عطف در دنیای هایپرکارها که از آن بهعنوان دوران سبز یاد میشود خواهد شد؟ دلیل اول افزایش ثروتمندان در جهان است یعنی کسانی که نقدینگی آنها بیش از 30 میلیون دلار است. از سال 2000 تا 2020، تعداد این افراد در دنیا چهار برابر شده و از 63 هزار نفر به 238 هزار نفر رسیده که این رقم در سال 2025 به 330 هزار نفر خواهد رسید.
دلیل بعدی، هدف قرار دادن جوانان بهعنوان خریداران اصلی هایپرکارها است. بخش بزرگی از خریداران بالقوهٔ این خودروها که توانایی پرداخت قیمتهای بسیار بالایی دارند، از نسل جوان تشکیل شده که اغلب مجذوب قدرت، سرعت و خاص بودن هایپرکارهای الکتریکی میشوند نه جنبهٔ واقعی زیستمحیطی آنها؛ و نهایتاً قوانین آلایندگی هم یکی دیگر از دلایلی است که منجر به تولید هایپرکارهای بدون آلایندگی میشود. خب پس از اینکه نگاهی به پیشبینیهای انجام گرفته در گردهمایی موتور ولی فست داشتیم، بهتر است ببینیم نمایندگان تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در این گردهمایی در مورد خودروهای الکتریکی آینده چه نظری دارند.
لامبورگینی، استفان وینکلمن:
ما یک مسیر سه مرحلهای را دنبال میکنیم. ما هنوز به پیشرانههای درونسوز متعهدیم اما در سالهای 2023 و 2024 کل سبد محصولات لامبورگینی الکتریکیسازی خواهد شد. البته در آن خودروها پیشرانهٔ V12 تاریخی ما حفظ خواهد شد اما همهٔ آنها پلاگینهیبریدی خواهند بود و با این کار 50 درصد از میزان تولید آلایندگی را کاهش خواهیم داد. اولین لامبورگینی تمام الکتریکی هم سال 2027 به بازار میآید. خریداران برای این خودرو آماده هستند و فکر میکنیم زمان مناسب برای عرضهٔ آن نیمهٔ دوم دههٔ جاری باشد. ما با سیان پُلی به سمت هیبریدی زدیم. ما متقاعد شدهایم که از لحاظ نسبت قدرت به وزن هم میتوانیم عملکرد بهتری نسبت به امروز داشته باشیم. ما در دو مرحله میزان آلایندگی را کاهش خواهیم داد. ازیکطرف هیبریداسیون را انجام میدهیم و مشتریان ما حتی راضیتر خواهند شد و سپس یک خودروی تمام الکتریکی خواهیم ساخت که ممکن است یک سوپراسپرت نباشد. ما تاکنون فقط خودروهای سوپراسپرت تولید نکردهایم و اوروس این را ثابت میکند؛ بنابراین از این نظر تخصص و سابقه داریم
فراری، انریکو گالیرا:
ما با یکی از چالشها برای کل صنعت خودرو مواجه هستیم. فقط فکر کنید این موضوع برای شرکتی مثل فراری که صدای پیشرانه را به یکی از عناصر اصلی در تجربهٔ رانندگی تبدیل کرده است چقدر مهم خواهد بود. از هر فنّاوریای که به بازار میآید برای بهبود محصول نهایی استفاده میشود. فرایند الکتریکیسازی هم مدتها پیش آغاز شده است. در سال 2013 ما لافراری را معرفی کردیم. در سال 2019 نیز SF90 استراداله 1000 اسب بخاری معرفی شد که تا 25 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی میکند. اخیراً هم دومین محصول پلاگینهیبریدی یعنی 296 GTB معرفی شده که در موتور ولی فست حضور دارد. همهٔ اینها یکچیز را نشان میدهد. توانایی ما در استفاده از یک تکنولوژی برای خدمت به مأموریت محصولات. برق میتواند کمک کند اما چالش بزرگ بعدی ساخت یک خودروی تمام الکتریکی است و ما میخواهیم در سال 2025 به آنجا برسیم. چالش بزرگ این است که بتوانیم با حفظ ویژگیهای منحصربهفرد فراری این کار را انجام دهیم
پاگانی، هوراچیو پاگانی:
تا به امروز هیچ خریداری از ما خودروی الکتریکی نخواسته است ولی ما توسعهٔ مدل جدیدی که الکتریکی خواهد بود را از 2018 آغاز کردهایم. برای شرکتی به کوچکی ما، این هنوز یک چالش اساسی است. من معتقدم که این انتخاب اجباری برق بهطور طبیعی حاصل نشده است. ما آگاه هستیم که باید اوضاع زمین را بهتر کنیم اما چگونگی این پروژه چیزی است که از بالا آمده است. از سیاست؛ و انتخابهای ناشی از سیاست همیشه درست نیستند؛ بنابراین اگر به برق تولیدی در ایتالیا فکر کنیم، منابع بسیار آلودهکنندهای را خواهیم یافت. من فکر میکنم با توجه به روش تولید انرژی، ما باید در مورد چگونگی تغییر این روش فکر کنیم. باید از خودروهای الکتریکی در شهرها استفاده کنیم. باید مرحلهبهمرحله پیش برویم. برای 6-7 سال آینده شاید یک خودروی CNG راهحلی برای مسافتهای طولانی باشد
مازراتی، فرانچسکو تونون:
ما فکر میکنیم که الکتریسیته ایدهای قوی در زمینهٔ پرفورمنس، نوآوری و پایداری دارد و فکر میکنیم مشتری آمادهای هم وجود دارد. مازراتی باید با این تغییر همراه شده و از آن برای پیشبرد طرحهای خود استفاده کند. آینده با گیبلی و لوانته اینجا است و ما بهزودی گرنتوریسموی تمام الکتریکی را ارائه خواهیم کرد. ما میخواستیم این خودرو الکتریکی باشد زیرا یک محصول نمادین برای ما است. گرنتوریسمو اولین خودروی الکتریکی مازراتی خواهد بود و پسازآن طی 3-4 سال بعد همهٔ مدلهای ما الکتریکیسازی میشوند زیرا این همان چیزی است که خریداران از ما میخواهند
دوکاتی، کلودیو دومنیکالی:
دوکاتی هیچ نیاز متفاوتی با فراری یا لامبورگینی ندارد. یک روند برای کاهش تولید دیاکسید کربن وجود دارد و از هر یک از ما خواسته میشود که مناسبترین پاسخ را بدهیم که الکتریسیته آمادهترین پاسخ است. البته راهحلهای دیگری هم وجود دارند که نباید فراموش شوند. مثلاً هیدروژن یا سوختهای مصنوعی که البته همهٔ اینها به چگونگی توسعهٔ تکنولوژی برای کاهش هزینههای تولید بستگی دارد. محصولات الکتریکی فوقالعاده هیجانانگیز هستند اما مشکل اصلی مخزن انرژی است. من معتقدم که در طول این دهه یک تحول رخ خواهد داد. برای دوکاتی در ابتدا هیبریداسیون و سپس حرکت به سمت موتورسیکلتهای تمام الکتریکی وجود خواهد داشت