چشم اندازهفته نامه

معرفی برترین پیشرانه‌های تاریخ

جمع‌آوری این لیست کار سختی بوده است. فاکتورهای متعددی می‌توانستند در شکل‌گیری چنین لیستی دخیل باشند: اهمیت تاریخی، پرفورمنس دوران خود، قابلیت اطمینان و یا حتی میزان فروش و مدت تولید؛ اما در نهایت ما تمامی این فاکتورها را حساب کرده و به پیشرانه‌هایی رسیدیم که در کل بهترین عملکرد را داشته‌اند. شاید شما پیشرانه‌های دیگری را نیز شایسته‌ی حضور در این لیست بدانید که ما نیز از نظرات شما استقبال کرده و تقاضا می‌کنیم آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

  • ۶ سیلندر تخت پورشه

پیشرانه‌ی ۶ سیلندر هوا خنک پورشه در سال ۱۹۶۴ به جهانیان معرفی شد. این پیشرانه که از طراحی پیستون مخالف پیشرانه‌ی بوکسوری استفاده کرده بود در حقیقت ایده‌ی پیشرانه‌ی بیتل اولیه را با خود به همراه داشت ولی پرفورمنس آن بسیار بالاتر بود. این قلب آهنین قدرت ۱۳۰ اسب بخاری داشته اما پورشه با استفاده از توربوشارژرها و تبدیل کردن آن به نمونه‌ای آب‌خنک توانست قدرت بیش از ۴۰۰ اسب بخاری را نیز از آن بگیرد.

  • ۸ سیلندر سرتخت فورد

فورد مدل T اولین خودروی دنیا نبوده اما به عنوان اولین خودروی تولیدی برای توده‌ی مردم شناخته می‌شود. به‌طور مشابه، پیشرانه‌ی ۸ سیلندر سرتخت فورد نیز اولین نمونه‌ی ۸ سیلندر دنیا نبوده اما اولین نیروگاهی است که دسترسی توده‌ی مردم به خودروهای ۸ سیلندر با قیمت مناسب را میسر ساخت. نام سرتخت از آرایش سوپاپ‌ها و بلوک پیشرانه گرفته شده است. البته این بهترین و کاراترین طراحی برای پیشرانه‌ی فورد نبوده اما سادگی آن باعث کاهش هزینه‌ها شده بود. همچنین هات رودرها برای بیش از ۲۰ سال از چنین پیشرانه‌ای استفاده کرده‌اند.

  • ۸ سیلندر خطی دوسنبورگ

اگر دوسنبورگ تلاش نمی‌کرد خودروهای گران‌تر خود را هم‌زمان با ورود آمریکا به رکود بزرگ بفروشد حالا می‌توانستیم بیشتر درباره‌ی این پیشرانه صحبت کنیم چراکه آمار تولید و فروش آن بالا می‌رفت. متأسفانه این کمپانی در سال ۱۹۳۷ به محاق رفت ولی پیش از آن پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۶.۹ لیتری با قدرت ۲۶۵ اسب بخار را ساخت. نسخه‌ی سوپرشارژردار این پیشرانه قدرت ۳۲۰ اسبی داشته است. دو خودرویی که برای کرالک گیبل و گری کوپر ساخته شدند قدرت ۴۰۰ اسب بخاری داشتند.

  • ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت

در سال ۱۹۵۵ شورولت نیم‌نگاهی به کتابچه‌ی ۸ سیلندر فورد داشت و سپس خود دست‌به‌کار شد. ۸ سیلندر بلوک کوچک اولیه به عنوان یکی از بادوام‌ترین و کاراترین پیشرانه‌های ۸ سیلندر شناخته شده و در خودروهای بسیار متنوع جنرال موتورز بکار رفته است. قدرت این پیشرانه‌ی ۴.۳ لیتری ۱۶۰ اسب بخار بود اما در ادامه حجم آن به ۶.۵ لیتر و قدرتش به ۳۳۰ اسب بخار رسید. جنرال موتورز در سال ۲۰۱۱ تولید یک‌صد میلیون پیشرانه‌ی ۸ سیلندر بلوک کوچک را جشن گرفت.

  • ۸ سیلندر روور

این پیشرانه زندگی خود را به عنوان پیشرانه‌ی ۲۱۵ بیوک شروع کرد. این قلب آهنین کوچک و سبک بود و قدرت معقولی داشت. البته مشکلاتی در بخش خنک‌کنندگی و روغن‌کاری آن وجود داشت. یکی از مدیران روور در آمریکا به ارزش‌های این پیشرانه پی برد و حقوق معنوی مربوط به آن به دست آورد. روور سپس یکی از مهندسان بیوک را برای کمک به بهبود وضعیت این پیشرانه استخدام کرد. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر روور از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۶ تولید شده و نیروبخش خودروهای نمادین زیادی همچون رنجروور، MBG GT، روور SD1، TVR، لندروور دیفندر و دیسکاوری بوده است. از این پیشرانه به عنوان ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت بریتانیایی‌ها نام می‌برند.

  • ۶BT کامینز

دلیل حضور این پیشرانه در لیست ما نیرو بخشیدن به محصولات داج بوده است. این پیشرانه در حقیقت پیشرانه‌ای کشاورزی بوده و بنابراین کاملاً آماده‌ی کاره‌ای خشن و سخت بوده و از نظر قابلیت اطمینان برای مالکان پیکاپ ها گزینه‌ای مناسب محسوب شده است. به این ترتیب داج نگرانی‌ای درباره‌ی رفاه و آرامش پیکاپ های بزرگ دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی نداشته و با نصب یک توربوشارژر شاهد قدرت ۴۰۰ اسب بخاری آن بوده‌ایم. این پیشرانه با کمترین میزان نگهداری طول عمر ۵۶۳۰۰۰ کیلومتری داشته است.

  • ۴ سیلندر تخت فولکس‌واگن
صرف‌نظر از علاقه یا عدم علاقه به بیتل باید گفت پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تخت و هوا خنک فولکس‌واگن بیش از ۷۰ سال در خط تولید بوده است. چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون نمونه از این پیشرانه‌ها بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۲۰۰۶ ساخته شده است. اگر کنترل کارخانه‌ی فولکس‌واگن از آمریکایی‌ها به بریتانیایی‌ها داده نمی‌شد این اتفاق رخ نمی‌داد. همچنین اگر یک بمب عمل نکرده از کارخانه منتقل نمی‌شد شاهد تولید چنین پیشرانه‌ای نبودیم. ژرمن‌ها نیازمند کار و ارتش بریتانیا هم نیازمند خودرو بود بنابراین به دستور تولید ۲۰ هزار دستگاه بیتل به فولکس داده شد.

  • ۶ سیلندر خطی جگوار XK

این پیشرانه که پایه‌گذار موفقیت جگوار بوده زاده‌ی جنگ جهانی دوم است. این اسطوره حاصل تفکرات سر ویلیام لیونز و ویلیان هاینز بوده است. عملکرد این پیشرانه زمانی آشکار شد که جگوار ۵ پیروزی لمانز را با خودروهای مجهز به این پیشرانه به دست آورد. این پیشرانه که در ای تایپ نمادین هم بکار رفته تا سال ۱۹۹۲ در خط تولید حضور داشت.

  • ۶ سیلندر خطی ب ام و

دیگر پیشرانه‌ی مهمی که پس از جنگ جهانی دوم تولید شده ۶ سیلندر خطی ب ام و می‌باشد. این خودروساز در سال ۱۹۶۸ آماده‌ی اضافه کردن ۲ سیلندر به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری موفق خود شد. قلب آهنین ۶ سیلندر خطی این برند در برهه‌ای که همه‌ی خودروسازان از آرایش V شکل استفاده می‌کردند به حالت خطی وفادار ماند و نرمی زیادی داشت. ب ام و از آن زمان تاکنون نسخه‌های متنوعی از این پیشرانه را ساخته است. از خودروی مسابقه‌ای M1 M88 گرفته تا اولین نمونه‌های M5 و M3 E46 از این پیشرانه استفاده کرده‌اند. ب ام و تا به امروز از این پیشرانه استفاده می‌کند.

  • V8 لکسس
زمانی که لکسس LS 400 معرفی شد همگان شاهد رقیبی سرسخت برای برندهای لوکس آلمانی بودند. یکی از جنبه‌های مهم این خودرو پیشرانه‌ای ۸ سیلندر V شکلی بود که از تمامی پیشرفت‌های مهندسی و فنی مهندسان ژاپنی برخوردار بود. این پیشرانه به حدی نرم بود که می‌توانستید یک لیوان آب را روی کاپوت خودرو قرار داده و حتی در صورت نزدیک کردن دور پیشرانه به ردلاین یک قطره آب بیرون نریزد! تویوتا به ارزش‌های این پیشرانه پی برد و از آن در محصولات متنوع خود اعم از پیکاپ ها، خودروهای اسپورت، شاسی بلندها و سدان ها استفاده کرد.

  • CVCC هوندا
در سال ۱۹۷۵، شرکت‌هایی که محصولات خود را برای بازار آمریکا می‌ساختند فهمیدند باید با استانداردهای مصرف سوخت سخت‌گیرانه‌تری روبرو شوند. جنرال موتورز قبلاً روی مبدل‌های کاتالیتیک کار کرده بود و هوندا نیز تکنولوژی جدید CVCC را معرفی کرد که ظرفیت‌های بالایی دارد. سوئیشیرو هوندا در آن زمان رفتارهای متکبرانه‌ی مدیرعامل جنرال موتورز را تحمل نمی‌کرد و بنابراین هوندا که ایمپالای مجهز به پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری را دست‌خوش تغییراتی کرده و سیستم CVCC را برای پیشرانه‌ی ۸ سیلندر این خودرو ساخت و سپس آن را دوباره برای تست‌های مصرف سوخت به آمریکا فرستاد. این خودرو بدون افت قدرت توانست استانداردهای آلایندگی را پاس کند.

CVCC مخفف احتراق کنترل شده‌ی ترکیبی ورتکس بوده و در واقع جد سیستم VTEC محسوب می‌شود، سیستمی که به هوندا آکورد کمک کرد اولین تأییدیه‌ی خودروی بسیار کم آلاینده‌ی کالیفرنیا را کسب کند.

  • سری B هوندا
درحالی‌که تمرکز سیستم CVCC روی کاهش آلایندگی بوده اما اولین پیشرانه‌ی VTEC هوندا موردعلاقه‌ی طرفداران و تیونرها بود. این پیشرانه از قابلیت اطمینان بالا و مصرف سوخت کمی برخوردار بود و هزینه‌های نگهداری کمی داشت. VTEC مخفف کنترل الکترونیکی و زمان‌بندی سوپاپ متغیر است که در واقع باعث مصرف سوخت کمتر در دورهای پایین و پرفورمنس بهتر در دورهای بالاتر می‌شود. سری B هوندا اولین پیشرانه‌ی تولیدی انبوهی است که به ازای هر لیتر قدرت ۱۰۰ اسب بخاری تولید می‌کند.

  • همی استریت موپار
این پیشرانه در دل مسابقات ناسکار متولد شده است. در طراحی همی استریت از محفظه‌های احتراق نیم‌کره‌ای استفاده شده تا به این ترتیب از سوپاپ‌های بزرگ‌تری استفاده شود و البته از قوانین نیز تخطی نگردد. این پیشرانه تا سال ۱۹۷۱ تولید شد هرچند ایده‌ی اصلی آن اولین بار در پیشرانه‌ی کرایسلر فایر پاور دهه‌ی ۵۰ میلادی بکار رفته بود.

  • V12 کلمبوی فراری
گیااکنیو کلمبو پیشرانه‌هایی را نیز برای آلفارومئو طراحی کرده اما فراری از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خطی فیات در اولین خودروی خود استفاده کرده است. اولین پیشرانه‌ی خود فراری از نوع V12 بوده که طراحی آن را کلمبو بر عهده داشته است. اولین مدل این پیشرانه به منظور حضور قانونی در مسابقات فرمول ۱ از حجم ۱.۵ لیتری برخوردار بوده و فراری با آن در اولین سال مسابقات ۶ پیروزی را کسب کرده است. در نهایت حجم این پیشرانه ۱۲ سیلندر به ۴.۹ لیتر رسید و در مدل ۲۵۰ GTO بکار رفت. اگر صدای غرش فوق‌العاده‌ی این پیشرانه شنیده باشید قطعاً به خاطر همین صدا هم که شده آن را شایسته‌ی حضور در لیست ما خواهید دانست.

  • اکوبوست فورد

این پیشرانه تمامی شاخصه‌های لازم برای کلاسیک بودن را داراست. پیکاپ سازان معمولاً از توربو دوری می‌کردند اما فورد از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر توربوی خود در پیکاپ هایش به ویژه رپتور استفاده کرد. این پیشرانه به حدی منعطف بوده که می‌توان آن را روی یک خودروی اسپورت یا یک شاسی‌بلند سوار کرد. شاید عمر پیشرانه‌های ۸ سیلندر به شماره افتاده باشد اما اکوبوست جایگزینی ایده آل برای آن‌ها محسوب می‌شود.

در طرف دیگر پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱ لیتری اکوبوست قرار دارد که جوایز متعددی را برای سواری هیجان‌انگیز و مصرف سوخت بسیار مناسب دریافت کرده است.

  • ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری فراری

شاهکار توئین توربوی فراری قبلاً دو بار جایزه‌ی پیشرانه‌ی سال را دریافت کرده و همین امر نشان‌دهنده‌ی کار استادانه‌ی فراری در ایجاد توازن بین حفظ شخصیت ویژه و ایجاد پرفورمنس فوق‌العاده می‌باشد. کافی است که پدال گاز را فشار دهید تا تیز بودن پیشرانه در دورهای پایین را مشاهده کنید.

منبع: carbuzz

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1852 ديدگاه)

    انجین برتر فقط پژو ۴۰۵، با حجم و قدرت بسیار اندک مصرفی در حد یه پیشرانه شیش سیلندر حجیم داره (واشر زدنش بماند)

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (414 ديدگاه)

      می‌خوام نظر سنجی بزارم
      اگه قرار بود خط تولید بزنید و همه چی داشتید
      به غیر انجین
      از کدوم نوع انجین استفاده می‌کردید
      انجین آمریکایی حجم بالا سوپر شارژ یا تنفس طبیعی لایک ?
      انجین اروپایی حجم کم توربو شارژ یا توئین توربو دیس لایک ?

      موافقم ۲
      مخالفم ۵
    2. Reza.M

      ۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (293 ديدگاه)

      پس موتور ۲jz تویوتا کجاسسس:/

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
      1. 917

        ۱۰ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (299 ديدگاه)

        پس rb26 و ۲jz و ۴g63 و ۱۳bو ls1 چی؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. Ferrari

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1707 ديدگاه)

    پیشرانه هشت سیلندر تویین توربو فراری ۴ بار عنوان برترین پیشرانه رو دریافت کرده.

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  3. کوروش

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    برترین پیشرانه در این لیست بنظرم شش خطی بی ام و است اصلا انگار از روز اول این پیشرانه برای ایینده ساخته شده بود از نظر فنی و عملکرد هم فوقالعاده انعطاف پذیر و پر بازده بوده پیشرانه بعدی سری B هوندا که سالهاست استاندارد پاشش سوخت را به خودرو های جدید اورده و پیشرانه بعدی لیتل بلاک که جز پر استفاده ترین پیشرانه خودرو ها در جهان بوده و‌ هنوز هم با قیمت پایین می شه از بازار تهیه اش کرد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (414 ديدگاه)

      داداش شما از پایین خوندی به بالا
      پر فروش ترین انجین دنیا انجین بلوک کوچیک شورلت هست
      و همین انجین ۷۰ سال داره روی محصولات مختلف شورلت و جی ام بدون کوچیک ترین مشکلی کار میکنه
      پرفورمنس هم که جای خود داره بحثش

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. کوروش

        ۹ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (1115 ديدگاه)

        رده بندی نداره ،با این حال شش سیلندر خطی بیمر کاملا برتره هنوز هم در عملکرد بی نظیره مشابه لیتل بلاک باید ۱۲ لیتری بود تا کارایی موتور بی ام و را داشت

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. Car lover

          ۱۰ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (689 ديدگاه)

          لیتل رو برای این موضوعات بکار نمیبرند
          اسمال بلاک واژه صحیح تری است

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  4. حمیدرضا

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2407 ديدگاه)

    خیلی جالب بود خصوصا موتور هشت سیلندر فورد مدل تی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. L-H-P-TT

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    تو فقط کامینز رو ببین ….
    ۵۰۰ هزار کیلومتر با کمترین نگهداری ، والا من که نمیدونم چی بگم ….
    ایم مطلب یکی از بهترین های پدال بود ، دمت گرم پدال❤❤❤❤

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. Archi KHAN

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2088 ديدگاه)

    اول لیست & آخر لیست

    ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. King 918

      ۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      چطوری سالار نیستن اصلا

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. Car lover

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (689 ديدگاه)

    دوازده سیلندر تخت فراری چی؟
    البته نخوندم ملاکاش چی بود برای برتری گشتم فراری نبود بیخیالش شدم
    من که این انجینو خیلی دوست دارم
    البته هفتاد سال انجین هم خیلی شاخه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. علیx76

      ۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1065 ديدگاه)

      موتور خوب دیگه کم نداریم
      مثلا واقعا در حق جادوی ۱۲ سیلندر بیتزارینی ظلم شد
      البته ملاک این مقاله رو نمیدونم ولی موتور هایی که دوست دارم:
      V10 ب ام و M5و M6 و V8 چهار لیتری (M3 (E90
      V10 وایپر
      انجین ۲JZ تویوتا و وانکل مزدا
      ۶.۷۵ لیتری بنتلی
      ۲ لیتری پژو ew10j4rs

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. ایمان

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3593 ديدگاه)

    این لیست شاید کامل نباشه ولی بیشتر خوب ها اینجا حضور دارن و در مجموع انجین ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری فراری بهترین انجین حال حاضر دنیاست

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  9. JDM

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (269 ديدگاه)

    به نظره من بلوک کوچیک مخصوص سری های ال اس خیلی میدرخشن.
    تو بخش دیزلی ها هم اول کاترپیلار بعد کامنز

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. فرزام

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (12 ديدگاه)

    جالبه که موتور ۲jz تویوتا نیستش تو این لیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. sina7

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (392 ديدگاه)

    ۵.۲ لیتری ده سیلندر هوراکان و آر۸ هم میتونست تو لیست باشه
    در کنارش هم میشه از EF7 و tu5 نام برد
    پیشرانه هایی که مردم ایران(نه خود ایران خودرویی ها) اونارو بهترین موتورهای دنیا میدونن و دیده شده طرف با یه پرشیای تی یو ۵ که قدرت بسیار زیاد ۱۰۵ اسب بخاری داشته تونسته جنسیس و بنز و بی ام و رو سوسک کنه =))))

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. iman

      ۱۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (258 ديدگاه)

      بابا کجای کاری طرف میگه با سمند ۲۲۰ تا پر کردم تازه از کیلومترم عکس گرفته

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  12. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1776 ديدگاه)

    جدای از بازدهی برتر بودن و … هشت سیلندر خطی دوسنبورگ برام خیلی جالب بود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. porschesport

    ۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    جا داشت که موتور ۴ سیلندر تخت پورشه هم در این لیست باشه , انجینی که پورشه ۵۵۰ اسطوره ای از اون استفاده میکرد ولی به طور کلی لیست خیلی خوبیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. حسین دهمرد

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2017 ديدگاه)

    شیش سیلندر خطی+سوپرشارژ نبود؟…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. امیر

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2808 ديدگاه)

    موپار و کامینز و دوج
    عشق است!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. ehsan

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (101 ديدگاه)

    پس موتور وانکل مزدا کو ؟؟؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. حامد

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (188 ديدگاه)

    چه انتخاب های خوبی. شاید فولکس وگن VR هم اضافه میشد بهتر میشد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. بهنام

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (492 ديدگاه)

    ۲j z تویوتا هم قطعا جزء پیشرانه های افسانه ای صنعت خودرو حساب میشه ولی شاید چون در تعدادی که مد نظر این مقاله بود تولید نشد در لیست نبود. پیشرانه ی برتر از نظر من ۳.۹ لیتری توربو فراری

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. نوید جهرمی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3248 ديدگاه)

    این تعداد از موتورهای امریکایی برام خیلی جالب بود. دمشون دمادم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. آریا ماشین

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (657 ديدگاه)

    موتور فقط آمریکایی?

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. OMID

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2174 ديدگاه)

    موتور نیسان gtr؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. حسین

    ۱ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (942 ديدگاه)

    موتور جگوار

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا